Magproblem alltid på våren?

Lindon

Trådstartare
Pratar om min mammas häst,en äldre man fd hopphäst. Stressig och nervig typ av ponnyras. Har blivit behandlad några ggr för magsår med bra resultat. Mår alltid bättre under vintern, ja förutom att han är svår att hålla hullet på. Däremot på våren,runt mars börjar han visa tecken på sämre mage. Stressar mer,aptiten sämre, orkar mindre,lessna ögon,ful päls,gasigare,grinigare.

Har sett över matrutiner,utevistelse och motionsrutiner, försöker minimalisera all stress. Går alltså i hage som är grusad så inget gammalt gräs som spökar samt äter torrhö med bra kvalitet.

Ni med hästar med känsliga magar - märker ni ngn skillnad på årstid? Kan det hänga ihop med pälssläpp?
 
De tenderar ju att få i sig en del jord när de vill ha i sig mesta möjliga av det lilla gröna som tittar upp.
 
De tenderar ju att få i sig en del jord när de vill ha i sig mesta möjliga av det lilla gröna som tittar upp.

Har tänkt tanken, men iom att det inte växer ngt i hagen så borde han inte få i sig ngt annat. Vi serverar hö i nät i lådor så de äter inte heller direkt från marken,men förståss en del hösmul kommer ju alltid. Kanske man borde prova en loppfrökur på vårarna ifall det irriterar magen.
 
Knottkänslig? Kan ge både magproblem och stress. Prova att lägga på ett knotttäcke och se om han blir gladare.
 
Kanske kan bero på brunstiga ston i närheten? Även valacker kan ju reagera på det där. Kan även vara knotten som stressar, även i stallen så är det ju en hel del knott om dörrarna är öppna. Annars kan säkert precis som människor dom reagera negativt på värmen och solen. Lite för mycket för fort vilket kan göra dom slöa och lite "nere".
 
Kanske kan bero på brunstiga ston i närheten? Även valacker kan ju reagera på det där. Kan även vara knotten som stressar, även i stallen så är det ju en hel del knott om dörrarna är öppna. Annars kan säkert precis som människor dom reagera negativt på värmen och solen. Lite för mycket för fort vilket kan göra dom slöa och lite "nere".

Tack för era tankar. Knotten har inte kommit hit ännu,vi har knottfritt några veckor ännu. Brunstigt sto - det har vi i hagen. Kompisen är ett sto,en lite pipig humörshäst. Denna höst och vinter har det varit lite jobbigt i hagen eftersom jag är gravid och kunde inte motionera vår tredje häst, som blev väldigt frustrerad och bråkade mycket. Han flyttade för 2 mån sen vilket har gjort att lugnet har lagt sig. Tänker mig att magen nu på herren nu är i oråd pga stressen som varit. Ifjol var det bra men hästen hade ändå en sämre period samna tid, därför jag funderar.
 

Liknande trådar

Hästvård Travsto, elva år gammal står ett par år på stort stall med kassa hagar, hö med hemska värden som tas in från olika leverantörer varje...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp