Magsjuka eller matförgiftning?

Cydonia

Trådstartare
Min sambo sprang precis upp och spydde rejält, jag vet att han kan ha en relativt känslig mage till och från (samt haft problem med magmunnen) men det här verkar mer vara magsjuka eller matförgiftning.
Han får sjukskriva sig idag, men jag sitter här i valet och kvalet i att börja leta efter en ersättare (personalbrist..) för mitt pass ikväll.
Finns det några distinkta skillnader i symptom för magsjuka och matförgiftning?
Han har varit bortrest (Kiruna) med sina föräldrar i en vecka och kom hem i måndags, men han har mått bra under tidigare två dagar och vi har ätit i princip samma mat sedan han kom hem. Därmed så lutar det mot magsjuka, och pga det så borde jag inte chansa på att jobba då jag har mycket personkontakt på jobbet.
Eller är jag bara nojig nu?

Själv så har jag inte haft magsjuka sedan jag var riktigt liten (kom t.om undan flera gånger när hela familjen låg vid toaletten) men har däremot blivit matförgiftat senast förra året- men då kom magsmärtorna direkt efter matintaget.
Han sa själv när han gick och la sig igen (jag sitter uppe och pluggar) att han legat med sura uppstötningar strax innan han var tvungen att springa upp, men att det nu efter att han spytt i princip släppt helt.
Kan det ha varit en mini-förgiftning?

Anledningen till att jag stressar upp mig lite är nog dels pga att jag behövs på jobbet och dels för att vi relativt nyligen flyttade ihop, tidigare har jag alltid kunnat isolera mig när han haft magsjuka men nu är fysisk kontakt i princip ofrånkomlig.
I nuläget känns det bäst att vänta och se hur jag mår senare under dagen eftersom jag brukar ha ett starkt immunförsvar mot just sånt här, börjar ändå inte fören 17. Men samtidigt så betyder det färre timmar att hitta en ersättare på ifall illamåendet skulle smyga sig på..
Och nu mår man nästan lite sympati-illamående. ._.

Tillägg: Han var på ett nytt gym igår för första gången... börjar fundera på om något eller någon där kan vara boven i dramat.?
 
Senast ändrad:
@Lillkumpula
Dom orden lugnade mig lite:).
Vet inte varför jag blev så nojjig, kanske för att jag inte har så stor egen erfarenhet av just magsjuka.
Han har varit uppe och spytt fler gånger nu, men jag är i ett annat rum och avvaktar några timmar nu innan personalchefen kontaktas igen.
 
Inte en chans i världen att jag hade stannat hemma om jag inte själv mår dåligt. (Och just gällande magsjuka så är jag immun mot det så det hade bekymrat mig ännu mindre. Visst kan jag säkert sprida smittan vidare ändå men jag anser inte att det är rimligt att isolera en hel familj pga att en är dålig.)
 
När jag har varit matförgiftad så har jag haft feber och ont i magen utöver kräkningar. I mitt fall så kräkte jag dessutom bara upp den dåliga färsen, inget annat kom upp. Dömärkligt.
 
Om man misstänker att det är magsjuka hade jag stannat hemma eftersom jag troligtvis själv redan bär på smittan, bara att den inte brutit ut. Bara för att minska spridningen. Avskyr folk som kommer till jobb, skola och säger att deras syskon, föräldrar ligger hemma med magsjuka och skryter om att de själva inte blivit sjuka. Då håller jag mig gärna en bit ifrån den personen.
 
@Lillkumpula
Dom orden lugnade mig lite:).
Vet inte varför jag blev så nojjig, kanske för att jag inte har så stor egen erfarenhet av just magsjuka.
Han har varit uppe och spytt fler gånger nu, men jag är i ett annat rum och avvaktar några timmar nu innan personalchefen kontaktas igen.

Jag nojade själv när jag fortfarande bodde hos min mamma och ganska nyligt börjat jobba i kök, och så blev hon magsjuk. Man vill ju inte göra någon sjuk men samtidigt så kan man ju inte heller sjukskriva sig pga andras tillstånd:) Jobba så länge du mår bra, men visst är det en god ide att ringa din chef och fråga, jag vet ju inte vilka människor du träffar via jobbet.

Jag tror det viktigaste är att både du och din sambo håller extra god hygien för att inte dra med smitta från hemmet. Sen kan du ju i möjligaste mån undvika att hosta och nysa rätt på folk:D
 
Om man misstänker att det är magsjuka hade jag stannat hemma eftersom jag troligtvis själv redan bär på smittan, bara att den inte brutit ut. Bara för att minska spridningen. Avskyr folk som kommer till jobb, skola och säger att deras syskon, föräldrar ligger hemma med magsjuka och skryter om att de själva inte blivit sjuka. Då håller jag mig gärna en bit ifrån den personen.

Håller så med dig i allt detta! Men så är det min största fobi också...
 
Jag är splittrad. På ett sätt hatar jag när folk kpmmer till jobb etc och bär på smittor när familjen är sjuk. Samtidigt är det konstigt att sjukskriva sig och det skulle bli många sjukskrivningar om alla med sjuk familj gjorde så.
Kanske beror på vilket jobb man har? Har haft jobb som haft mkt olika policy kring sådant.
 
Jag är splittrad. På ett sätt hatar jag när folk kpmmer till jobb etc och bär på smittor när familjen är sjuk. Samtidigt är det konstigt att sjukskriva sig och det skulle bli många sjukskrivningar om alla med sjuk familj gjorde så.
Kanske beror på vilket jobb man har? Har haft jobb som haft mkt olika policy kring sådant.

Jag känner rent spontant att om min arbetsgivare har en policy om att jag måste sjukskriva mig när min sambo är sjuk, så ska jag få gå hemma med full lön.
 
Nu blev det så att jag fixade en ersättare ändå.
Sambon var som sagt uppe och spydde några gånger till under morgonen så det verkar absolut vara magsjuka, nu verkar det dock ha lugnat sig.
Hade jag jobbat på mitt förra jobb (med mer djur än människokontakt) så hade jag inte tvekat på att gå till jobbet, men i nuläget så jobbar jag som bartender och skulle även vara några timmar på golvet och servera mat, så då kändes det banne mig bättre att ta det säkra för det osäkra.
Vill inte att restaurangen ska få skit för att jag råkar smitta någon med magsjuka-även om jag inte ser ut att vara sjuk själv.

Men jag håller med många av er- man blir lite splittrad gällande att eventuellt vara smittobärare eller att vara hemma fast man inte är sjuk.. :(
 
Eftersom att du jobbar så direkt med mat och människor tycker jag att det var helt rätt av dig att inte gå dit under rådande omständigheter.
 
@Mineur
Skönt att höra, jag har haft smått ångest hela dagen över att vara hemma när man själv faktiskt inte är sjuk...
Helt normalt.. :angel:
 
Jag tycker du tog ett bra beslut. Jobbar man med livsmedel och människor tycker jag att man verkligen får tänka till en gång extra innan man går till jobbet om man vet att man utsatts för smitta.
 
Ursäktar i förväg men jag måste bara få skriva av mig lite irritation..
Nu blev jag själv magsjuk, och det med råge. Har spytt hela senaste timmen och får inte tag i chefen så har ingen som kan ta mitt pass idag, och jag börjar klockan nio.
Fan, rent ut sagt.

Jag som "aldrig blir magsjuk", man ska fan aldrig yttra sig om sånt.:arghh:
Är det vanlig att man insjuknar tre dagar efter att den förstsmittade blivit frisk?
 
Jag som "aldrig blir magsjuk", man ska fan aldrig yttra sig om sånt.:arghh:
Är det vanlig att man insjuknar tre dagar efter att den förstsmittade blivit frisk?

Om det är en "vanlig magsjuka" dvs norovirus så är inkubationstiden 12-48 timmar. Dessutom smittar man minst 48 timmar efter sista symptom. Inget konstigt alls alltså.

Krya på dig!
 
@Hagens_Zorba
Krogen stänger vid 03 så chefen brukar inte vara hemma fören 05-06 vissa dagar, men idag så hade han självklart hunnit somna, hehe. Men det löste sig tur nog ändå.

Har legat helt utslagen hela dagen, svettas som en gris ena sekunden och fryser ihjäl den andra, man blir ju lagom irriterad till slut..
*kör med den gamla vanliga: jag har inte tiiid att vara sjuuuuk!*
Det är bra att Buke finns så man får klaga av sig lite.:up:
 
Men usch vad tråkigt! Klaga så mycket du vill, det är faktiskt synd om dig! För att se det positivt så kan du ju i alla fall vara väldigt nöjd med att ha fattat helt rätt beslut när du stannade hemma innan - du bar ju mycket riktigt på en rälig smitta!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 472
Senast: Lingon
·
Relationer Jag är en smygläsare på forumet och jag postar här för att jag vet att det finns många som är bra på att ge nya perspektiv när det...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
15 888
Senast: tott
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 318
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Jag vet inte varken ut eller in, och hela mitt hjärta skriker "försök få hem henne!". Mina tankar är ett enda stort nystan, och jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp