BernT

Trådstartare
Hur vet man om barnet är magsjukt? Dotter (strax över två) spydde rakt ut förut men är superpigg både före och efter. Just nu står hon och dansar och sjunger till Bamsesången. Känns inte som att man gör det om man är magsjuk?

Det går magsjuka på föris, kommer inte låta henne gå dit på måndag utan tidigast tisdag. Både jag och hennes pappa är immuna mot magsjuka så trodde faktiskt att dotter också skulle vara det. Hon har aldrig varit magsjuk innan och enda gångerna hon kräkts tidigare var som superliten spädis när hon ammat för mkt.

Skulle hon kräkas mer tex imorgon får hon såklart inte gå till föris på tisdag heller.
 
Men ingen i världen är väl immun mot alla "magsjukor"?!
Jag har aldrig någonsin varit magsjuk. Fyller ändå 28 så tycker väl att det borde hänt. Inte ens när 4 syskon låg hemma och spydde samtidigt blev jag sjuk som barn.

Men det är inte det jag funderar över utan hur man märker om ett barn är magsjukt eller inte.
 
Men ingen i världen är väl immun mot alla "magsjukor"?!

Det tror jag nog. I 3an blev jag nerspydd (:yuck: :wtf:) av en kille i klassen på en träslöjdslektion - han hade vinterkräksjukan. Jag blev inte smittad. Har aldrig blivit det varken före eller efter heller för den delen. Mamma är likadan, medan pappa varit dålig flertalet gånger - utan att varken jag eller mamma blivit smittade. Det är bevis nog för mig iaf...
 
Hur vet man om barnet är magsjukt? Dotter (strax över två) spydde rakt ut förut men är superpigg både före och efter. Just nu står hon och dansar och sjunger till Bamsesången. Känns inte som att man gör det om man är magsjuk?

Det går magsjuka på föris, kommer inte låta henne gå dit på måndag utan tidigast tisdag. Både jag och hennes pappa är immuna mot magsjuka så trodde faktiskt att dotter också skulle vara det. Hon har aldrig varit magsjuk innan och enda gångerna hon kräkts tidigare var som superliten spädis när hon ammat för mkt.

Skulle hon kräkas mer tex imorgon får hon såklart inte gå till föris på tisdag heller.

Man kan inte veta och brukar som försiktighetsåtgärd hålla barnen hemma. Jag har barn som kräks då och då (ofta direkt efter maten) och nästan alltid utan att "må dåligt" efter (de är glada och äter strax efter igen). Vi har alltid hållt dem hemma dag 1, men lite beroende på när/hur det skett har de fått gå dag 2. Ingen annan i familjen har smittats vid dessa tillfällen.
 
Det tror jag nog. I 3an blev jag nerspydd (:yuck: :wtf:) av en kille i klassen på en träslöjdslektion - han hade vinterkräksjukan. Jag blev inte smittad. Har aldrig blivit det varken före eller efter heller för den delen. Mamma är likadan, medan pappa varit dålig flertalet gånger - utan att varken jag eller mamma blivit smittade. Det är bevis nog för mig iaf...
Men det finns ju hur många olika typer av magsjuka som helst. Om du tål noro i kanske du inte alls fixar rota. Bara för att ge ett tydligt exempel. Dessutom muterar ju virusen så att man är "immun mot noro" betyder inte att man inte kan insjukna i vinterkräksjuka.
 
Jag har aldrig någonsin varit magsjuk. Fyller ändå 28 så tycker väl att det borde hänt. Inte ens när 4 syskon låg hemma och spydde samtidigt blev jag sjuk som barn.

Men det är inte det jag funderar över utan hur man märker om ett barn är magsjukt eller inte.
Jag vet en tant på minst 80 som aldrig varit magsjuk, alltid när kusinerna blev magsjuka åkte de hem till henne, för att inte smitta resten av familjen.

Så någon typ av imunintet måste det ju vara :)
 
Varken jag, min mor eller bror har någonsin varit magsjuka, mamma fick åka hem till sina kompisar och hjälpa till med kompisarnas barn när kompisarna låg och kräktes och ändå slapp hon spy! Vi är 54,28 och 25 år gamla så tror också på någon slags immunitet, lite OT sådär!
 
Hur vet man om barnet är magsjukt? Dotter (strax över två) spydde rakt ut förut men är superpigg både före och efter. Just nu står hon och dansar och sjunger till Bamsesången. Känns inte som att man gör det om man är magsjuk?

Det går magsjuka på föris, kommer inte låta henne gå dit på måndag utan tidigast tisdag. Både jag och hennes pappa är immuna mot magsjuka så trodde faktiskt att dotter också skulle vara det. Hon har aldrig varit magsjuk innan och enda gångerna hon kräkts tidigare var som superliten spädis när hon ammat för mkt.

Skulle hon kräkas mer tex imorgon får hon såklart inte gå till föris på tisdag heller.
Nu är det kanske lite sent för svar.

Så små barn brukar vara relativt oberörda efter att de kräkts en gång. Även efter andra och tredje gången. När de sen blir riktigt sjuka då blir de påverkade. Men då är det mer av feber eller att de är som små urvridna lakan som inte har någon energi kvar.

Dock skulle jag säga att ett barn som aldrig tidigare kräkts är sjukt om det kräks. Det finns många bortförklaringar till kräkande barn men finns det inte en naturlig förklaring till att ett barn kräks så ska det antas vara smittsamt.

Vårt barn har kräkproblematik. Hon kräks fortfarande ca varannan vecka. Hon är 3 år. Det är stor skillnad på när hon kräks av naturliga orsaker och när hon kräks för att hon är sjuk. Det ser vi direkt. Men då har vi torkat mer kräks och tvättat mer kräkiga grejer än vad som är sunt. För info; man måste skölja bort russin ur lakanen innan man kastar in det i tvättmaskinen. Annars åker de kräkiga russinen bara runt och kommer ut aningens slemmigare :yuck:

Håll barnet hemma 48h efter att det äter normalt och mår bra. De 48h börjar räknas när barnet anses friskt. Kräks barnet på fredagen, äter inget på lördag och börjar äta på söndagen så kan det absolut tidigast gå på förskola 48h senare.

Mvh Miks
 
Det kom sammanlagt 6 spyor mellan typ 18-21 sen somnade hon i min famn och sov till 07, jag var lite stel efter sittsovit..

Jag är så så så imponerad av henne, hon är två år men sa efter 2a spyan till när hon mådde dåligt. Kräkig sa hon och då gick vi till badrummet och kräktes där. Trodde små barn bara spydde rakt ut :p

Efter 21 igår har det inte varit något och hon har ätit och druckit normalt hela dagen. Dock får hon vara hemma hela veckan, nästa måndag (22a) har jag en skitviktig grej och vi kan inte riskera att hon går till föris nu under veckan och blir sjuk igen så att jag missar det viktiga nästa måndag. Kanske fjantigt men må så vara. Vi lämnar iaf inte tillbaka till föris för tidigt :D
 
Det kom sammanlagt 6 spyor mellan typ 18-21 sen somnade hon i min famn och sov till 07, jag var lite stel efter sittsovit..

Jag är så så så imponerad av henne, hon är två år men sa efter 2a spyan till när hon mådde dåligt. Kräkig sa hon och då gick vi till badrummet och kräktes där. Trodde små barn bara spydde rakt ut :p

Efter 21 igår har det inte varit något och hon har ätit och druckit normalt hela dagen. Dock får hon vara hemma hela veckan, nästa måndag (22a) har jag en skitviktig grej och vi kan inte riskera att hon går till föris nu under veckan och blir sjuk igen så att jag missar det viktiga nästa måndag. Kanske fjantigt men må så vara. Vi lämnar iaf inte tillbaka till föris för tidigt :D
Stackar liten :heart

Låter som kloka tankar att inte släppa tillbaka henne för tidigt till förskolan. Tänk på att hon även smittar på bussen, Ica och Leos lekland! Men det tror jag du har koll på :)

Mvh Miks
 
Stackar liten :heart

Låter som kloka tankar att inte släppa tillbaka henne för tidigt till förskolan. Tänk på att hon även smittar på bussen, Ica och Leos lekland! Men det tror jag du har koll på :)

Mvh Miks

Ja usch vad synd jag tyckte om henne :( men skönt att det verkar ha gått över så fort och är glad att varken jag eller sambo verkar ha smittats.

Ja lika bra vara hemma, jag får jobba på kvällen istället. Vi kommer hålla oss hemma och möjligtvis ut och cykla eller kanske gå till lekparken om några dagar :)
 
Det tror jag nog. I 3an blev jag nerspydd (:yuck: :wtf:) av en kille i klassen på en träslöjdslektion - han hade vinterkräksjukan. Jag blev inte smittad. Har aldrig blivit det varken före eller efter heller för den delen. Mamma är likadan, medan pappa varit dålig flertalet gånger - utan att varken jag eller mamma blivit smittade. Det är bevis nog för mig iaf...
Det finns fler magsjukebasilusker (eller ok de flesta är virus) (om inga andra så typ kolera o salmonella, shigella, och ngt nasty som A fick på dagis som nästan alla dagisbarn får en gång, och vissa vuxna (vi, usch) får en gång till om immuniteten inte tog sist :D rotavirus heter det.) och jag tror det finns en variant av vinterkräksjukan som börjar komma som färre är immuna mot.
 
Senast ändrad:
https://familjen.trygghansa.se/sjuk...rotavirus-maginfluensa-symtom-och-behandling/

Rotavirus är världens vanligaste orsak till diarrésjukdom, ”maginfluensa”, hos späda och små barn.

Rotavirus liknar ett hjul i mikroskopet och rota betyder just hjul på latin. I Sverige förekommer utbrott och epidemier med rotavirus under vinterhalvåret (november – april). Men det är ändå inte rotaviruset som ligger bakom den så kallade vinterkräksjukan.
Det är framför allt barn från ett halvt upp till två års ålder som insjuknar i den variant av maginfluensa som orsakas av rotavirus.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 177
Senast: Blyger
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
4 836
Senast: et_flickan
·
Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 475
Senast: Snurrfian
·
Relationer Min sambo sprang precis upp och spydde rejält, jag vet att han kan ha en relativt känslig mage till och från (samt haft problem med...
Svar
19
· Visningar
16 989
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp