Mina mål fick ju snabbt nedgraderas till att "hoppa småhinder utan att trilla av" och "få hästen att gå i närheten av hinder utan att svimma".

Fick skippa några tävlingar i början av säsongen och träna istället. Fortfarande lite svajigt med hjärnspökena, men vi har gjort 2 starter i H90 felfria på hinder i terrängen bägge gångerna, andra gången även i banhoppningen, men fick ändå 12 straff pga förvirrad pilot. :banghead::angel:

Nu planerar vi för start i H100 på hemmaplan om 2 veckor.
 
Började bra med att hästen kändes askalasbra efter Chefens första ritt o han fick även hoppa med @Wilisia i ridhuset o gjorde det så fint!

Efter det tränade vi en del terräng, startade en P&C 70 cm som gick fint och hästen var fräsch i benen på vetcheck. Han har dock lyckats ha käkledsinflammation men med det så har jag blivit lite modigare (är ju typ sjukt rädd att hästar ska springa ifrån mig) o vi rider nu bettlöst utan problem. Anmälde mig till Sugar Cup Senior 80 cm o hästen var SÅ GLAD första starten :love: Typ lyckligaste milstolpen i mitt lov när vi kom i mål pigga och glada båda två o bara undrade varför banan tog slut så fort. Vi fick dessutom 7.0!

Men sen hade hästen inflammation i sitt framknä igen :cry: så avbokade allt kommande och har nu tom fixat en sjukgymnast till honom :laugh: så nu får det bli ridning av chefen och lasta iväg till vattenträning o klättring istället för terräng o galoppträning helt enkelt.

Tiger har börjat sin rehab igen efter behandling hos vet och osteopatbesök o följande skrittdagar. Där jag tänkte vattenskritträna visade sig vara typ ännu bättre än jag vågat hoppas på så tänkte åka dit typ varannan vecka och till det andra stället (där man kan rida i grundare vatten samt klättra) varannan vecka. Snälla Chefen klämde in Tiger i morse 7.30 när vi inte hittade någon mer tid denna veckan o ska få forstätta rida honom 1 g i veckan. Tiger var rätt trött i sitt sämre bakben när hovis fixade tassarna sedan, Chefen vet hur man rider minsann :up:

Vet inte om jag ska ha något nytt mål? Hur ska jag veta när hans sämre bakben är tillräckligt bra för att hoppa liksom? :confused: Hoppas det ger sig när Chefen rider! Jag är visserligen lika nöjd med rehab som med terränghoppning, bara min häst är glad och fräsch så är jag nöjd :love:
 
Vad gör du hos sjukgymnasten? Är du stel liksom eller är rörligheten begränsad?

Vet inte vad just @Wilisia gör (förutom att studsa på sin boll :rofl:) men alltså såg du inte henne gå redan innan benbrotten? Hehe.

Vår sjukgymnast är iaf grym på att hitta alla snedheter och hjälpa till med både koordination, styrka och stretching typ. Jag blir förvånad varje gång över hur kass (ojämn) jag är när hon visar en ny övning men sedan typ nästa gång så kan jag den jättemycket bättre. Känns som man gör sjukt stora framsteg hela tiden med sådant man först tyckte var omöjligt. Jag är dock kolossalt okoordinerad när jag bara har mig själv att hålla reda på.
 
Vad gör du hos sjukgymnasten? Är du stel liksom eller är rörligheten begränsad?
Alltså var ska jag ens börja? Har inga muskler kvar, ganska dålig koordination, sned i ryggen, stel och dålig rörlighet. Så jag gör allt möjligt från att få koll på mina sittben igen, få igång muskler och gåträna. Hon håller också på med lite kiropraktik om jag har fattat rätt? Hon ska iaf göra min rygg rakare sen efter mitt åb som var idag och allt såg jättebra ut. Så nu får jag börja göra allt jag har gjort innan inkl fälttävlan :D Men jag ska vänta lite ändå :p

Och innan någon får panik över sneda hästar så är jag mest sned när jag går och inte när jag sitter, och det är ingen häst jag rider varje dag och de har inte varit snedare än vanligt efter jag har ridit :D
 
Alltså var ska jag ens börja? Har inga muskler kvar, ganska dålig koordination, sned i ryggen, stel och dålig rörlighet. Så jag gör allt möjligt från att få koll på mina sittben igen, få igång muskler och gåträna. Hon håller också på med lite kiropraktik om jag har fattat rätt? Hon ska iaf göra min rygg rakare sen efter mitt åb som var idag och allt såg jättebra ut. Så nu får jag börja göra allt jag har gjort innan inkl fälttävlan :D Men jag ska vänta lite ändå :p

Och innan någon får panik över sneda hästar så är jag mest sned när jag går och inte när jag sitter, och det är ingen häst jag rider varje dag och de har inte varit snedare än vanligt efter jag har ridit :D

Jag är i princip helt rak i kroppen, men jag lyckas ändå rida hästar sneda. :angel:
 
Alltså var ska jag ens börja? Har inga muskler kvar, ganska dålig koordination, sned i ryggen, stel och dålig rörlighet. Så jag gör allt möjligt från att få koll på mina sittben igen, få igång muskler och gåträna. Hon håller också på med lite kiropraktik om jag har fattat rätt? Hon ska iaf göra min rygg rakare sen efter mitt åb som var idag och allt såg jättebra ut. Så nu får jag börja göra allt jag har gjort innan inkl fälttävlan :D Men jag ska vänta lite ändå :p

Och innan någon får panik över sneda hästar så är jag mest sned när jag går och inte när jag sitter, och det är ingen häst jag rider varje dag och de har inte varit snedare än vanligt efter jag har ridit :D
Ok det låter inte så kul.. Men ska du ha kvar all skrot i benet eller ska det bort? Var det liksom inte pga det du bröt benet igen? Eller har jag fattat dig fel?
 
Ok det låter inte så kul.. Men ska du ha kvar all skrot i benet eller ska det bort? Var det liksom inte pga det du bröt benet igen? Eller har jag fattat dig fel?
Nej det är rätt. Beror lite på. De tror inte att det ska vara en nackdel att ha det kvar och att det tar lite tid att läka sen pga alla hål. Men jag skulle nog nästan känna att det var värt det.. Men vi ska diskutera det på åb om 3 månader. De säger att det är väldigt sällan man tar ut det och vill alltså inte göra det. En läkare tror att förra gången beror på att det inte var lika starkt igen pga brottet, medan en annan igen säger att det inte kan ha med det att göra för då hade jag brutit det på samma ställe... även om jag var igång tidigt hade jag blivit friskförklarad några veckor innan brottet där jag specifikt frågade om jag ficlmk åka av igen. Jag tror inte att en normal människa hade brutit benet i det fallet (har film) Så det är väldigt lätt att veta vad man ska lyssna på..
 
Senast ändrad:
Nej det är rätt. Beror lite på. De tror inte att det ska vara en nackdel att ha det kvar och att det tar lite tid att läka sen pga alla hål. Men jag skulle nog nästan känna att det var värt det.. Men vi ska diskutera det på åb om 3 månader. De säger att det är väldigt sällan man tar ut det och vill alltså inte göra det. En läkare tror att förra gången beror på att det inte var lika starkt igen pga brottet, medan en annan igen säger att det inte kan ha med det att göra för då hade jag brutit det på samma ställe... även om jag var igång tidigt hade jag blivit friskförklarad några veckor innan brottet där jag specifikt frågade om jag ficlmk åka av igen. Jag tror inte att en normal människa hade brutit benet i det fallet (har film) Så det är väldigt lätt att veta vad man ska lyssna på..
Så sa dom även till mig men jag fick diverse inflammationer i benet av skruvarna så jag tvingade dom att ta ut fästskruvarna när benet var läkt. Själva spiken sitter ju inne i mitt vadben så den går ju inte att ta ut men den stör ju heller inte mina mjukdelar med att inflammera. Så om du liksom känner att det gör ont när du trycker på ditt skinn/ i din muskel på benet om ett år eller så tvinga dom att ta ut det som går.
 
Hon är HALT! 5gradigt halt minst.....:rage: och behöver träna som h-ete innan hon får grymmeproblem med sin rygg men förklara det den som kan för den lilla envetna ungen....:mad:

Tacka mig please! Jag körde henne till första stället efter första benbrottet o tjatade sedan på henne tills hon ställde sig i kö hos bästa sjilgymnasten. Känns som hon lyssnar bättre på mig :angel: :D
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 193
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 671
Senast: Yttik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Möte med rektor om orättvis behandling
  • Köpa billig bil?
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp