Måla om hästtransport Henra

Smurfmodesty

Trådstartare
Jag vet att det finns en tråd för renovering av transporter, men jag känner att det här är en specifik fråga så jag hoppas det är ok.

Jag har en Henra transport, som så många andra tappar färgen, det lossnar stora bitar.
Är det någon här som målat om sin?
Tog ni loss väggarna eller målade ni på plats?

Vad använde ni för sorts färg? Slipade ni först och sen någon grundfärg?

Väggarna är i bra skick, torra och hårda.
 
Hade en Dalavagn med plyfaväggar för längesedan och den blev väldigt ful av väder och vind. Pappa fixade den. Han slipade först bort den fula ytan och sedan målade han den med billack. Den blev som ny och färgen höll sig fräsch i många många år efteråt. Han tog inte bort väggarna.
 
Skall man måla måste man först försäkra sig om att väggarna är torra. Man måste också kolla så att de inte har tagit skada och blivit mjuka nånstans på grund av vattenkontakt.
 
jag ska också måla om mitt släp till sommaren.
Man får måla om en vecka då vädret skall vara sol och regnfritt så håll koll på vädret framöver=)

Någon målade om med billack.. hur gjorde ni då?? sprutmålade han släpet eller rollade han? och vad för grundfärg hade han under? Måste ha blivit dyrt?? billack kostar väl typ 1000 kr litern??


Jag har funderat på båtlack.. men vad jag förstått måste man slipa färgen mellan ommålningarna och de skall va ett jäkla bök.. men å andra sidan får man en högblank skitsnygg finish efteråt.

Eller fönsterfärg har jag hört många använt de skall ju va bra för just vatten och sol och ett släp får ju en del vatten när man kör i regn och står oftast ute i solen.

Vanlig husfasadfärg funkar ju också men svårt om man vill som jag ha en högblank yta gärna.


Jag kommer inte ta bort skivorna när jag målar utan kommer maskera allt som inte skall målas.
 
Någon målade om med billack.. hur gjorde ni då?? sprutmålade han släpet eller rollade han? och vad för grundfärg hade han under? Måste ha blivit dyrt?? billack kostar väl typ 1000 kr litern??

Han rollade. Det blev inte dyrt, men det var väldigt längsen.
 
Han rollade. Det blev inte dyrt, men det var väldigt längsen.
Aha.. ja jag har svårt å tro att bilfärg är bra för trä alltså har allt man vill ha för ett trä=) vatten skall inte komma åt träet och ruttna.. bilfärg är ju gjort för stål och inte trä.
Men vart de bra på erat släp så verkar de ju funka=) men inge jag kommer använda mig av nu när jag renoverar=) och när jag jobbade i färgaffär så var de inget vi rekommenderade så att säga även om de går0)
 
@Smurfmodesty och ni andra som hade funderingar på att måla om släp, hur har det gått? Hur gick ni tillväga?

Vilken färg? Grund? Hur många lager?

Har precis som TS en Henra Som släpper färg i stora sjok. Träet ok därunder, men dax att måla.
 
Jag har också en Henra där färgen på framväggen börjat lossna. Är också nyfiken på hur andra gjort och hur det håller. Jag funderar på att ta med en färgflaga till färgaffären och be om råd. Skulle vilja att det inte syntes så stor skillnad på färgerna eftersom det bara är en eller två väggar där färgen släpper.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: Showjumper
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 141
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 469
Senast: Ajda
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp