Måla stallet

Tecoto

Trådstartare
Hej!

Det är dax att måla stallet och jag undrar om ni har lust att dela med er av vilka färgkombinationer ni har i ert stall? Gärna bilder! Jag googlar, men tappar bort mig där

Stallet är i dagsläget vitt och egentligen tycker jag om det. Förutom att det blir så förbaskat skitigt på insidan av boxarna. Funderar på att måla väggarna inne i boxarna svarta och ha fortsatt vitt utanpå. Jag är bara rädd att boxarna kommer 'krympa' och kännas små med svarta väggar.

Tar därför gärna emot lite inspirationsbilder från er där ute!

Trevlig helg!
 
Vi hade svart halvvägs upp på väggarna och vitt ovanför i gamla stallet. Det var fint men inte direkt lätt att hålla rent heller.

Nuvarande stallet var tidigare rött undertill och vitt upptill på betongväggarna (det blev också smutsigt) och mörkt trä på övriga boxväggar. Det målades om i sommar till grått nedtill och vitt upptill. Blev riktigt snyggt! Ska se om jag har någon bild i telefonen...
 
Tack för svar @Pancakes ! Tar gärna emot en bild! Det är så att min ena häst backar upp mot väggen och skiter ner hela ena väggen så jag är trött på att försöka ha helt vita väggar. Blir tvungen att måla någon mörkare färg nertill :crazy: Hon fixar liksom en egen fondvägg! :eek::D
 
Stallet jag står i nu har svarta boxväggar och taket och halva väggarna i vitt.
Hade jag fått välja själv hade jag haft tak och halva väggar vita, röda boxväggar med svarta detaljer.
 
Hej!

Det är dax att måla stallet och jag undrar om ni har lust att dela med er av vilka färgkombinationer ni har i ert stall? Gärna bilder! Jag googlar, men tappar bort mig där

Stallet är i dagsläget vitt och egentligen tycker jag om det. Förutom att det blir så förbaskat skitigt på insidan av boxarna. Funderar på att måla väggarna inne i boxarna svarta och ha fortsatt vitt utanpå. Jag är bara rädd att boxarna kommer 'krympa' och kännas små med svarta väggar.

Tar därför gärna emot lite inspirationsbilder från er där ute!

Trevlig helg!
Tycker att det är absolut snyggast med vitt och mörkbrunt. Stilrent.
Jag hade även kunnat tänka mig grått ned till. Men svart blir för starka kontraster skulle jag nog tycka.
Kan ju så klart vara fint även med någon färg. Hade då funderat på mörkare blå, mörkare grön eller mörkare röd. Så länge man målar noggrannt och rakt så kommer det nog bli jättefint vilket som :)
 
Tycker att det är absolut snyggast med vitt och mörkbrunt. Stilrent.
Jag hade även kunnat tänka mig grått ned till. Men svart blir för starka kontraster skulle jag nog tycka.
Kan ju så klart vara fint även med någon färg. Hade då funderat på mörkare blå, mörkare grön eller mörkare röd. Så länge man målar noggrannt och rakt så kommer det nog bli jättefint vilket som :)

Instämmer helt med den mörkbruna nedtill! Jag hittar tyvärr inte den. Någon sa att den "gamla"bruna ladugårdsfärgen inte längre tillverkas. Jag hittar endast T*knos R*anch i svart, det är en ladugårdslackfärg, speciellt till den nedre delen av väggen som utsätts så hårt. Önskar att jag kunde hitta något liknande i antingen mörkbrun eller grått...
 
Instämmer helt med den mörkbruna nedtill! Jag hittar tyvärr inte den. Någon sa att den "gamla"bruna ladugårdsfärgen inte längre tillverkas. Jag hittar endast T*knos R*anch i svart, det är en ladugårdslackfärg, speciellt till den nedre delen av väggen som utsätts så hårt. Önskar att jag kunde hitta något liknande i antingen mörkbrun eller grått...
Vi har målat med vattenbaserad fasadfärg, minns inte märke men från en målarfirma. Så någon kvalitetsfärg. Kände att vi inte ville snåla där just pga slitaget och ha något som var bra. Nu är stallet bara ett år, men det känns som att vi kan vänta några år innan det är dags att måla igen. Och jag har än så länge skrubbat boxarna 2 ggr.
 
Vi har ljusgrå väggar och lite mörkare grå plastskivor upp till 120 i boxarna. Själva boxarna är av gröna plastplank. Det är jättelätt att hålla rent tack vare plasten, och känns ljust och fint. Taket är vitt.
Här en bild på vägg + plastskiva från när vi byggde - som synes är det väggarna riktigt ljust grå:
1441199_10202621821020342_79581784_n.jpg

Så här ser stallet ut från gången:
1463939_10202627410440074_1982803737_n.jpg
 
Vi har trärena boxfronter och vitt på övre halvan av väggarna. På nedre halvan hade vi mörkbrunt första två åren, och visst maskerar det smutsen, men det blir väldigt mörkt. Så när vi skulle måla om förra året valde vi en ljusblå färg istället. Skiten syns såklart bättre, men hela stallet känns så mycket ljusare att vi ändå föredrar den ljusa färgen. Nästa gång vi målar tror jag att vi ska välja nåt åt latte-hållet. Jag är även sugen på att betsa åtminstone utsidan av boxfronterna, i antingen vitt eller mörkt. Jag gillar inte riktigt den här gulaktiga tonen träet har fått med tiden. Vårat stall är öppet till nock och utan innertak, så taket är svart takfolie. Om man kunnat måla taket vitt hade det såklart ljusat upp en del. Det som syns överst på bilden är kanten till loftet.

5587-1470564251-b8fb7936f13a0212bbb26f4a595ac550.jpg
 
grått nertill och vitt upp till samt svart galler och gallerkanter. i gamla stallet var väggarna runt om vita och fronterna och väggarna mellan boxarna blå. skulle inte ta svart. tycker det ser så mörkt och trångt ut.
 
Vi har grått nedtill och vitt upptill + taket.

Tidigare har vi haft brunt nedtill (det var nog den färg där smuts syntes minst), även haft grönt nedtill. Men som det är nu, men grått nedtill, tycker jag är snyggast.
 
Kommer att ha vitt upptill och brunt (roslagsmahogny eller dyl.) nertill.
Håller på att vitlasera taket nu.

Klurar fortfarande på om jag ska välja plastplank i fronterna för att det är så lätt att hålla rent/snyggt trots att hästarna slabbar med foder och vatten. Mellanvägg och övriga väggar i boxarna (nertill) blir dock granplank.
Hela stallet ska i övrigt kläs med panel/råspont med hyvlade sidan inåt.
 
Jag har en ganska ljust gul i mina uteboxar. När jag målat klart tyckte jag det blev för kallt så jag målade nederdelen på två sidor med en gulaprikos färg. Visst syns skiten men varje år när jag skurar så inser jag att det var mycket skitigare än det såg ut.
 
Vi har ljusgrå väggar och lite mörkare grå plastskivor upp till 120 i boxarna. Själva boxarna är av gröna plastplank. Det är jättelätt att hålla rent tack vare plasten, och känns ljust och fint. Taket är vitt.
Här en bild på vägg + plastskiva från när vi byggde - som synes är det väggarna riktigt ljust grå:

Så här ser stallet ut från gången:

Fast jag vill bo hos dig också! Vem vill ha en Mustang... :cautious:
 
Så fina stall ni har! Jag önskar jag kunde ha roslagsmahogny men då boxarna redan är målade med täckfärg, och det är omöjligt att slipa bort färgen, så får jag helt enkelt måla..
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 250
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 341
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Alltså..... boxarna ska upp i helgen.... och jag har ännu inte kunnat bestämma mig för vad för sorts material jag ska ha i stallet :eek...
Svar
5
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 442
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp