Målsättning 2015

Fiorano

Trådstartare
Så här mitt i vinterträningen/vintervilan spanar vi nog många framåt inför nästa säsong. Vad är dina mål och förhoppningar? Behöver förstås inte bara vara tävling utan kan vara precis lika stort att ha som mål att kunna rida i form i alla gångarter eller kunna fatta vänster galopp:)!

___________________________________________________________________________

2015s stora mål för mig är att släppa prestationsångesten på tävling. Barbie ska få komma ut och gå LA och jag vill hitta glädjen inne på banan! Juno får komma ut och debutera om han blir stadigare och säkrare i form och bjudning. Tar det lite som det kommer med honom och vågar inte sätta för stora mål.
 
Åh vad kul! Jag har som ultimat, stort mål att kvala till Flyinge med Pärlan, om inget händer tror jag att det kan gå, hon ligger fint i fas och har fina kvaliteer.

Mer närliggande, små mål är att kunna sitta upp och rida direkt och inte behöva longera innan, jag tror att det skulle kunna gå fint redan nu men vill inte stressa henne. Har även som mål att kunna rida lite kvickare övergångar, just nu tar det en halv långsida innan vi är färdiga!
 
Med min blivande femåring är det kortsiktiga målet att få ordentlig ordning på galoppen. Vi har kommit så långt som att hon, oftast, fattar rätt galopp på kommando och håller den nuförtiden, men hon måste stärka sig och få mer ork och muskler så hon orkar gå i form även i galopp.

Långsiktiga mål för hela året är att hon, när hon/vi är redo för det, ska komma ut och börja nosa lite på några extremt lätta dressyrtävlingar. Jag har heller aldrig tävlat dressyr förut, så det blir debut för oss båda (det närmaste vi kommit är ridprovet på kvalitén i september). Sen om det blir i april-maj eller om första starten inte blir förrän på senhösten, det får tiden utvisa. Jag vill inte stressa henne.
 
Jag har som kortsiktigt mål att få min femåring stadig i alla gångarter och få alla övergångar på plats och få rena och kvicka galoppfattningar och att han orkar hålla galoppen. Lite mer långsiktiga mål är att komma ut på tävlingsbanan, debut både för honom och för mig. Tävlingsmässigt mål har jag väl inte direkt än men att han ska kunna gå godkända LBprogram, kan aboslut inget ens om program än så det målet håller vi väldigt löst och ospecificerat ;)
 
Mina mål är att hästen ska hålla sig frisk och ridbar och att vi ska få träna så mycket det bara går och förhoppningsvis utvecklas. Att tävla ligger nog långt bort för oss även om det har varit ett litet mål. Nu har vi det mer realistiska målet att kunna vara med på diverse träningar.
Samt att hitta en ny kompis att träna med. Letandet ska inledas i Januari.
 
Jag vill hitta en häst som passar mig och så vill jag få ordning på mina skänklar. Kunde aldrig föreställa mig att båda skulle vara så J-a svårt :(
 
Mitt mål för våren är att fortsätta grundutildningen på blivande femåringen och att åka och träna en gång/vecka, uppsuttet eller på töm.

Min förhoppning är att sommarvilan inte ska bli alltför lång och att vi ska komma igång igen i augusti och kunna träna under hösten, men eftersom jag går i väntans tider (igen :love: ) är det mesta lite luddigt...
Men mitt långsiktiga mål är att fortsätta utvecklas tillsammans med min häst och det är något av en 15-20-årsplan. Jag är inte så brydd av att det inte går på maxfart hela tiden... läs aldrig någonsin...

Dessutom har jag tillverkat många presumtiva hästskötare, så jag räknar med god markservice i framtiden som kommer att möjliggöra att min fulla fokus kan ligga på hästens och min utveckling (det är väl fullt realistiskt???):up:...
 
Målet framförallt är att ridningen och hästeriet ska vara riktigt kul. Konstaterade för några dagar sedan att vi egentligen kanske är pinsamt dåliga med tanke på hur länge vi har hängt ihop, men jäklar vad roligt vi haft genom åren.

Mer konkret är målet att komma ut på tävlingsbanan igen med ponnyn som blir 23 år ung. Lite LC-LB under våren för att komma i fas igen och sen ta klivet upp till LA. Tveksamt om han räcker till i konkurrensen där men jag tänker sikta på godkända procent iaf.
 
Målet är väl först och främst att kunna rida i alla gångarter med min 4 åring. Det borde man väl hinna med under ett år med en häst som är oinriden nu? ;) Tycker det räknas som dressyr också, trots att "rida i form" inte är där än. Vill även att vi ska ha roligt under året och nästa gång vid den här tiden tycka att 2015 har varit toppen och att jag har världens bästa häst. :bump: (det sistnämnda tycker jag nu också såklart)
 
Mitt allra första mål är att ta grönt kort, så kan jag kanske komma ut och tävla "på riktigt" och inte bara hemma.
Mål nummer två är att starta åtminstone en tävling. I övrigt att bli bättre och att kunna rida ordentligt även om min tränare inte står och tittar på...

Min dröm (på lång sikt! jag har bara startat LC:1 och LB:1 än så länge) är att starta en MSVC med hästen jag rider nu, innan han blir för gammal och trött för sånt. Han kan, det är jag som är "problemet".
 
Mina mål för min blivande 5-åring (hjälp, vart tog åren vägen?!) är:
* hitta en tränare och komma igång med träningar. Minst 1 ggn/månad men gärna varannan vecka till en början.
* med hjälp av tränare, bygga upp galoppen på hästen. Nordsvensk så han har lite emot sig, men är en nätt modell så bör gå :)
* lastträna, lastträna, lastträna!! Eller mer "stå på din plats och häng inte över bommen-träna"
* en liten pay&ride/jump

Och fortsätta ha jäkligt kul :D
 
Mina mål för Winette och mig 2015 är att:

- Sätta igång henne ordentligt igen (hon har haft föl 2014)
- Hitta schwunget och lösgjordheten i ridningen
- Tävla LA/MSVC
- Träna min mage, rygg och säte starkare
- Försöka hitta passagen och piaffen

Med den blivande 1-åringen Lizette är målen för 2015 att:

- Börja ta promenader helt själv
- Unghästbete på sommaren
- Vänja vid lite småsaker som att spolas, kliva över läskiga grejer osv.
 
Vårat mål 2015 är att sätta bytena, kvala till MSV B och starta MSV B. Oklart när på säsongen det kommer ske :p
Hon blir ju ändå 8 nästa år så ska hon fortsätta klassas som dressyrhäst så får vi skärpa oss :D
 
Mitt mål blir att komma i form så jag själv kan rida min kille själv. Han ska sättas igång efter nyår och sakta ska jag ta över sadeln på honom och börja rida honom aktivt själv. Siktet är 4 års kvaliten :) Sen får man se om han/jag/vi är redo för det när dagen kommer.
 
Så här mitt i vinterträningen/vintervilan spanar vi nog många framåt inför nästa säsong. Vad är dina mål och förhoppningar? Behöver förstås inte bara vara tävling utan kan vara precis lika stort att ha som mål att kunna rida i form i alla gångarter eller kunna fatta vänster galopp:)!

___________________________________________________________________________

2015s stora mål för mig är att släppa prestationsångesten på tävling. Barbie ska få komma ut och gå LA och jag vill hitta glädjen inne på banan! Juno får komma ut och debutera om han blir stadigare och säkrare i form och bjudning. Tar det lite som det kommer med honom och vågar inte sätta för stora mål.
Det vore väl fan om vi inte ska kunna rida och bli stadiga i msvA i år.:cautious::D
 
Det är lite vanskligt för mig att sätta mål iom att jag är sjuk och blir dålig i perioder.
Men jag hoppas på att må fantastiskt och kunna rida massor.. :P

Jag hoppas jag ska få tid att ta grönt kort. Jag har det som mål iaf.
Så jag KAN tävla om jag skulle känna att jag orkar och hinner.
Då kanske det blir någon lättare tävling för oss, någon LB kanske.

Träningsmässigt ska vi försöka stärka oss båda två. Jag för att få mindre ont utöver rida bättre.
Jag ska försöka lära mig sitta bättre framför allt. Det tror jag är svårt nog för mig.
Hästen ska bli mer reglerbar i formen i höjd och längd. Och steglängden ska bli lättare att reglera och rida ut. Bjudningen ska bli stadigare i fler lägen.
Hästen ska väl befästas byten på och så jobbar vi vidare med tramparbete och piruettarbete.
 
Med den vita så ska vi kvala till MsvB nästa år och rida det till sensommaren/hösten. Min plan är att bara rida 2 st MsvC och sen starta MsvB för mer har jag inte tid till då hopp och terräng kommer ta upp dom mesta tävlingshelgerna. Dock kommer det ju gå rätt lång tid mellan MsvC och MsvB isåfall.

Med den blivande 5-åringen så får målet bli typ LB helst innan Breeders då planen är att han ska kvala dit (i fälttävlan).
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 170
Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: Maoam
·
Dressyr Jag undrar precis som rubriken frågar: Vad fokuserar du på under vinterträningen med din häst? Själv kommer jag att jobba otroligt...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 034
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 485
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp