Bukefalos 28 år!

Målstyrd lön

Elo

Trådstartare
Funkar detta i verkligheten?

Har två personer nära mig som har gått över till målbaserad lön. Ingen övertid, inget OB. Lönen höjdes något och så fick den ena 5 dagar extra semester och de andra 7 dagar extra. Jobbar på 2 olika ställen

Men jag ser i dagsläget att de håller på att typ jobba ihjäl sig. Båda jobbar ofta mer än 40h i veckan (snittar uppemot 50). Delade turer, mycket arbete schemalagt på kvällar/helger utan extra ersättning. De "lugnare" arbetsveckorna de blev lovade är vanliga 40h veckor (enligt dem ungefär vad de gjorde tidigare) men minst en gång i månaden jobbar de mer än 60h.

Är det så det skall vara? Är det en avart? Är målstyrt ett sätt att få ut mer jobb av arbetstagarna utan att behöva betala? Eller finns det tillfällen då det faktiskt funkar?
 
Jag tror inte frågan går att svara på så generellt, det blir lite av typen "hur långt är ett snöre". Jag har inte haft OB-ersättning eller övertid de senaste 25 åren men det beror ju på vilket slags jobb man har.
 
Funkar detta i verkligheten?

Har två personer nära mig som har gått över till målbaserad lön. Ingen övertid, inget OB. Lönen höjdes något och så fick den ena 5 dagar extra semester och de andra 7 dagar extra. Jobbar på 2 olika ställen

Men jag ser i dagsläget att de håller på att typ jobba ihjäl sig. Båda jobbar ofta mer än 40h i veckan (snittar uppemot 50). Delade turer, mycket arbete schemalagt på kvällar/helger utan extra ersättning. De "lugnare" arbetsveckorna de blev lovade är vanliga 40h veckor (enligt dem ungefär vad de gjorde tidigare) men minst en gång i månaden jobbar de mer än 60h.

Är det så det skall vara? Är det en avart? Är målstyrt ett sätt att få ut mer jobb av arbetstagarna utan att behöva betala? Eller finns det tillfällen då det faktiskt funkar?
Jag är litet osäker på vad du avser med begreppet målbaserad lön. Googlar och hittar bara paralleller till traditionell provisionslön. Det i sig är inget nytt påfund utan historiskt väldigt vanligt för bl a säljare. Dock förutsätter det ju, för att fungera anständigt bra, att mål och prestation är tydligt mätbara. Vad handlar detta om för yrkesområde?
 
Funkar detta i verkligheten?

Har två personer nära mig som har gått över till målbaserad lön. Ingen övertid, inget OB. Lönen höjdes något och så fick den ena 5 dagar extra semester och de andra 7 dagar extra. Jobbar på 2 olika ställen

Men jag ser i dagsläget att de håller på att typ jobba ihjäl sig. Båda jobbar ofta mer än 40h i veckan (snittar uppemot 50). Delade turer, mycket arbete schemalagt på kvällar/helger utan extra ersättning. De "lugnare" arbetsveckorna de blev lovade är vanliga 40h veckor (enligt dem ungefär vad de gjorde tidigare) men minst en gång i månaden jobbar de mer än 60h.

Är det så det skall vara? Är det en avart? Är målstyrt ett sätt att få ut mer jobb av arbetstagarna utan att behöva betala? Eller finns det tillfällen då det faktiskt funkar?
Har några på jobbet med den grejen, iom att de reser ibland och så. De verkar inte vara i dina vänners situation.
 
Jag har heller varken OB eller övertid, men alla timmar jag arbetar utanför mina 8h per dag får jag ta ut en annan dag, heldag enligt överenskommelse med chef men det brukar aldrig vara något problem. Får fem dagar extra semester som "plåster på såren" också.
Dock får jag inte mer lön om jag presterar mer då det skulle vara omöjligt att mäta vad som skulle vara "mer" eller "bättre" i min bransch.
 
Jag hänger inte riktigt med. Pratar vi målstyrd lön eller målstyrd arbetstid?

Jag har målstyrd arbetstid då mitt jobb och verksamheten kräver det. Ej OB eller övertid.
 
Funkar detta i verkligheten?

Har två personer nära mig som har gått över till målbaserad lön. Ingen övertid, inget OB. Lönen höjdes något och så fick den ena 5 dagar extra semester och de andra 7 dagar extra. Jobbar på 2 olika ställen

Men jag ser i dagsläget att de håller på att typ jobba ihjäl sig. Båda jobbar ofta mer än 40h i veckan (snittar uppemot 50). Delade turer, mycket arbete schemalagt på kvällar/helger utan extra ersättning. De "lugnare" arbetsveckorna de blev lovade är vanliga 40h veckor (enligt dem ungefär vad de gjorde tidigare) men minst en gång i månaden jobbar de mer än 60h.

Är det så det skall vara? Är det en avart? Är målstyrt ett sätt att få ut mer jobb av arbetstagarna utan att behöva betala? Eller finns det tillfällen då det faktiskt funkar?


Gäller inte arbetstidslagen ändå, även om övertiden inte är betald? Dvs max 50 timmar på en kalendermånad och 200 timmar totalt under året, om det inte finns särskilda skäl och är avhandlat med facket.

200 timmar kommer man upp i rätt fort.
 
Gäller inte arbetstidslagen ändå, även om övertiden inte är betald? Dvs max 50 timmar på en kalendermånad och 200 timmar totalt under året, om det inte finns särskilda skäl och är avhandlat med facket.

200 timmar kommer man upp i rätt fort.
Jo, det gör den. Jag har arbetat med högre grundlön istället för övertidsersättning i många år, det är viktigt att vara tydlig med att kompensationen avser överskjutande arbetstid upp till just den nivån. (I mitt fall hade tyvärr oftast de där 200 timmarna ackumulerats redan i mars-april.)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 914
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 864
Senast: mumin
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 745
Skola & Jobb Min partner har testat positivt för covid-19 och jag meddelade min ena arbetsgivare (jobbar extra som personlig assistent, 10 %, enda...
2
Svar
30
· Visningar
4 427
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp