Män förklarar saker

Monstermom

Trådstartare
Jag har ju både läst (varför syns länkar så himla svagt? :cautious:) om fenomenet och upplevt det själv förr, men när jag nyss fick en dos mansplaining mitt i nyllet kom jag att tänka på den diskussion som var här i någon tråd förut (var det månne i nån dejtingtråd? @CillaW ? @Myrten ? Är jag helt ute och cyklar?), och undrar om det kanske finns några historier att dela med sig av?

Själv var jag bjuden på mat och var inte enda gästen. Eftersom jag är vegetarian så blev det lite prat om huruvida jag kunde/ville äta av diverse rätter, vilket alltså var triggern för mansplainingen... För ser ni, det är väldigt svårt att vara vegetarian! (Jag: :confused:... :)) Krångligt, väldigt opraktiskt i en köttätande värld. (Jag: :confused:... :confused:... :)) Och så svårt att se till att man får i sig allt man behöver, jösses vad man måste krångla med matvalet! (Jag: :confused:... O_o... :meh:-:)) Finns ju väldigt få alternativ också, om man inte vill slava i köket i timmar varje dag och göra allt helt från scratch - vegetarisk mat går ju inte att spara rester av, allt måste ätas genast, huvvaligen. (Jag: :crazy:... O_o... :cautious:... ... ... :)) Aldrig kan man äta borta heller! (Jag: *tittar ner på min tallrik i inte-mitt-kök* :meh:... :cautious:... :banghead:... ... ...:angel:) Dessutom kan man ju inte vara vegetarian hela livet, förr eller senare måste man ju ändå äta kött så varför krångla? (Jag: :up: :D :rofl: :laugh: :up:)

Och så höll det på. Mina försök att tala om att nä, jag är faktiskt vegetarian och det är inte ett dugg svårt blev envetet överpratade (på riktigt, han bara höjde rösten och pratade fortare). Hela jäkla tiden vi satt där så fick jag förklarat för mig - av någon som aldrig i sitt liv provat leva som vegetarian - hur det är att vara vegetarian. För det visste han allt om, och jag ingenting. Såklart. Tyvärr har Magdalena Ribbing gjort väldigt tydligt att man inte får döda andras gäster, så jag försökte hålla mig artig (därav alla :)). Men till slut satt jag bara och skrattade åt honom - det fick inte stopp på honom heller! Så nu vet jag: det är hemskt att vara vegetarian. :up:

Vad har ni fått förklarat för er?
 
Jag har fått mina studier förklarade för mig av en kille som läst 7.5 hp inom mitt ämne :up:.

Jag har fått resande i Afrika förklarat för mig av en kille som aldrig rest i Afrika (spoiler: det har jag) :up:

Jag har fått hästskötsel under hösten förklarat för mig av en kille som aldrig suttit på en häst/klappat på en häst/läst nåt om en häst. :up:
 
Händer titt som tätt. Priset tog min morbror när han som 50-åring träffade hästägande fru, intresserade sig själv för första gången någonsin, skaffade häst och började förklara saker för mig som ridit i 15 år, haft egna hästar och en nästintill färdig hästskötarexamen...
 
Jag är ganska viss om att vi ganska snart kommer att få förklarat för oss att DET FAKTISKT FINNS WOMANSPLAINING OCKSÅ.

Jag tippar på max en timme!

På temat snubblade jag för ett tag sedan över ett för mig nytt uttryck; Whitesplaining, d.v.s. när (företrädelsevis) vita förklarar för rasifierade varför någonting inte är rasistiskt.
Fantastiskt användbart uttryck t.ex. i den aldrig döende chokladbollsdebatten.
 
Jag tippar på max en timme!

På temat snubblade jag för ett tag sedan över ett för mig nytt uttryck; Whitesplaining, d.v.s. när (företrädelsevis) vita förklarar för rasifierade varför någonting inte är rasistiskt.
Fantastiskt användbart uttryck t.ex. i den aldrig döende chokladbollsdebatten.
Jamen precis!
 
Att kvinnor aldrig kan bli jägare eftersom de inte tål att se blod, dessutom är de för klena för att kunna skjuta... Nu skulle man kunna tro att det är av en gubbe i något jaktlag, men icke, en 30 årig storstadskille som inte heller förstod grejen med att folk överhuvudtaget köpte gummistövlar, det var ju bara att ta bilen? Jag garvade mest eftersom jag 1 är jägar, 2 är kvinna, 3 älskar att skjuta, 4 är den som brukar ta ur djuren eftersom karlarna tycker att det är lite läskigt, 5 kommer mycket bra överens med gubbarna i jaktlaget...
Gummistövlar förklarade jag med att det finns vissa människor som gärna rör sig i skog och mark, men det trodde han visst aldrig på och resten av kvällen undvek han mig... :up:

Jag har även fått förklarat för mig att våran hund aldrig skulle lyda mig eftersom husse alltid är lite bättre än matte... Tack och lov är det ingen som har lyckats förklara det för hunden, han anser att jag är gud och husse kan duga i brist på matte... :D
 
Jag tippar på max en timme!

På temat snubblade jag för ett tag sedan över ett för mig nytt uttryck; Whitesplaining, d.v.s. när (företrädelsevis) vita förklarar för rasifierade varför någonting inte är rasistiskt.
Fantastiskt användbart uttryck t.ex. i den aldrig döende chokladbollsdebatten.
Det är ett grymt bra uttryck som jag ÄLSKAR. Känner att thinsplaining borde finnas också, bara att läsa "varför är fet det värsta en kan vara"-tråden för att känna behovet av ett sånt ord.

Ha! Det finns. Fan vad bra :up:
 
åh, finns det något mer irriterande! mitt färskaste exempel är min nuvarande rumskompis som startar 'diskussioner' enbart för att kunna mästra mig :meh: precis som för ts är också min vegetarianism konstant analyserad, liksom mina politiska åsiker, min utbildning, mina livsval över huvudtaget. skönt att alltid ha en uppblåst sanningspredikant i närheten som kan dela ut livslektioner till oss vanliga dödliga...
 
Jag brukar rätt regelbundet få förklarat för mig vad vetenskap är och vad mitt akademiska ämne (som jag har disputerat i) egentligen går ut på. Män förklarar så gärna sådant för lilla mig.

Jag har också MÅNGA gånger hört män förklara för mig att ridning i själva verket handlar om sex.

Jag vet inte varför män tror att kvinnor är i ständigt behov av deras förklaringar. Jag vet inte heller varför män tror att de kan allting bättre och därför är rätta personen att förklara.

Jag tycker att det är helt underbart att ha fått lära mig ordet mansplaining. Det visar att det här är ett fenomen,,inte bara enstaka händelser som råkat drabba just mig.
 
Jag blev nyfiken på varifrån ordet kommer och det visar sig att företeelsen, om än inte ordet, först beskrevs av en amerikansk författare.
Hon hade träffat på en man som noggrant beskrev en viktig bok för henne och först efter att hon påpekat det tre-fyra gånger sjönk det in hos honom att det var hon som skrivit den :laugh:
 
Jag brukar rätt regelbundet få förklarat för mig vad vetenskap är och vad mitt akademiska ämne (som jag har disputerat i) egentligen går ut på. Män förklarar så gärna sådant för lilla mig.
Jag tycker det är snällt av dem, tänk vad skämmigt om du skulle ramla in där varje dag och inte ha nån aning om vad du skulle prata om?! Sätta dig vid skrivbordet och måla naglarna, prata om kattungar och blåsa håret. Det går ju inte, fattar du väl? Tokiga lilla Petruska :love:
 
Jag brukar rätt regelbundet få förklarat för mig vad vetenskap är och vad mitt akademiska ämne (som jag har disputerat i) egentligen går ut på. Män förklarar så gärna sådant för lilla mig.

Jag har också MÅNGA gånger hört män förklara för mig att ridning i själva verket handlar om sex.

Jag vet inte varför män tror att kvinnor är i ständigt behov av deras förklaringar. Jag vet inte heller varför män tror att de kan allting bättre och därför är rätta personen att förklara.

Jag tycker att det är helt underbart att ha fått lära mig ordet mansplaining. Det visar att det här är ett fenomen,,inte bara enstaka händelser som råkat drabba just mig.
Nej, det har tydligen inte drabbat just dig.

http://mansplained.tumblr.com
 
Vad är det för män ni träffar?

Jag känner mig alltid uppskattad i manligt sällskap, och får ofta höra bra saker om både det ena och det andra. Var ute med min manliga vän senast igår och vi satt på sjön. Att skära sönder en fisk i småbitar, att trassla ur en kräfta i ett fisknät, eller koka upp ett gäng kräftor för några slantar... Komplimangen var inte efter kön, utan : Faan vad bra du är, vi funkar ju kanon ihop med fisket. Har prövat fiska med både "ca 5 namn", och ingen funkar det så bra med som dig.

Eller när man får höra: Du är faaan både snygg, smart och inte en "löjlig" tjej som bryr sig mer om sin trasiga nagel än om vad man håller på med, du är fantastisk som både kan vara snygg kvinna och "nersölad" med fiskslem innan dess...Eller när man drar med sin hund på sjön ( i en båt) och får höra av "han" med de bästa jakthundarna i stan, säger att du har en fantastisk relation med din hund och det borde du hedras för även om du inte tävlar/ställer ut.
 
Nej, det har tydligen inte drabbat just dig.

http://mansplained.tumblr.com

Igenkänningsfaktor: Hög!


"I worked at an historical archives center this summer alongside other university students. At some point, I was talking to a colleague about how I often thread a thin line between being angry or being amused when I read articles about women in our 1910-1930s newspaper collection. One of my colleagues (currently pursuing a master’s degree in literature) jumped in the conversation. We pretty much had the following exchange:

Him: Ha, as long as you don’t become one of those crazy feminists!

Me: And what if I am already?

Him: Ah, well, that’s up to you really, you could put that energy to better use. It’s not like there’s still sexism to fight.

Me: Oh, I can assure you that sexism still exists, even if I agree that it’s less obvious than it was in the 1930s newspapers. Just look at sexual assault statistics, the wage gap, workplace discrimination, and all that jazz. That stuff is still happening as we speak.

Him: Well, you know, that’s just the way things are. Those things are hardly important problems in today’s world, if you compare them to racism, poverty in Africa and Latin America, pollution or human trafficking. Anyway, the sexism that we have today is just the leftovers of, like, two thousand years of patriarchy! It can’t just change overnight, you know! As a matter of fact, it’s probably going to take another two thousand years before mentalities completely change. So why bother?

I ran out of time to explain to him that the patriarchy had lasted so long exactly because of the people who supported the status quo. Some supported it with their ardent approval, and some with their indifference, just like he did. Why bother, he said? Because if he, a brilliant educated young man, is still lacking the historical perspective to understand the utility of feminism all the while manipulating century-old newspapers, then the world needs change more than ever."
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 144
Senast: cassiopeja
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 207
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp