Män som försörjer kvinnor?

Det har väl sin naturliga förklaring i att de flesta inte kan något alls om fysik, knappt ens vet vad det handlar om och skulle det mot förmodan vara någon som är insatt är det knappast ett ämne man har lust att prata om på en bjudning, franska däremot kan nog de allra flesta hitta flera saker de kan konversera om.
Fast nog kan man diskutera med någon som håller på med helt andra saker än man själv?? Annars är man väl väldigt enkelspårig.

Få människor fördjupar sig i sitt jobb på en "bjudning". Man talar om allmänna saker och sådant som skulle kunna intressera vem som helst. Man letar efter gemensamma samtalsämnen.
 
Det har väl sin naturliga förklaring i att de flesta inte kan något alls om fysik, knappt ens vet vad det handlar om och skulle det mot förmodan vara någon som är insatt är det knappast ett ämne man har lust att prata om på en bjudning, franska däremot kan nog de allra flesta hitta flera saker de kan konversera om.

Men så funkar det ju inte. Väldigt få förstår sig på vilket ämne det än gäller när en kommer upp till doktorandnivå - jag doktorerar just nu i pedagogik, och skulle jag försöka förklara vad jag studerar och varför för någon som inte är insatt i pedagogisk forskning, eller forskning om min metod, eller litteraturvetenskap, eller vetenskapligt arbete generellt, så skulle det ju inte vara samma typ av samtal som om jag pratar med en person som är insatt i en eller flera av mina områden. Det är ju inte ens så att en professor i pedagogik självklart förstår exakt vad jag gör och varför, vilka premisser jag arbetar under osv, även om vi självklart delar en del grundläggande begrepp och dessutom delar en generell akademisk kunskap som gör det möjligt att diskutera saker på en annan nivå än en lekmannanivå.

Det betyder ju inte att en inte kan prata om sitt forskningsområde på ett lekmannasätt. Det ingår till och med i akademins uppgift att sprida information om forskning till samhället.
 
Om det du säger stämmer, så är den troligaste förklaringen snarast att de tror att kvinnan ifråga inte är intresserad av någon som inte har en akademisk utbildning.

Och varför tror männen det i så fall? Har nog aldrig hört det motsatta, att en man inte skulle vara intresserad av en kvinna utan akademisk utbildning. Snarare tvärt om; killarna på mitt program använder vår utbildning i raggningssyfte.

Jag tror det togs upp innan i tråden att kvinnor med hög utbildning i större utsträckning väljer män med motsvarande än vad män gör. Varför kan man fråga sig? En hypotes är att de ser ned på män utan utbildning och jag tycker faktiskt man ser det skymta fram i några inlägg här också.

En annan hypotes till varför utbildade kvinnor väljer utbildade män är att outbildade män inte klarar av att kvinnan har mer utbildning och därför väljer bort dem själva. Och som sagt, jag har mött hur mycket "du är för smart för mig" som helst. Och jag har aldrig hört en kvinna säga att en man är för smart eller utbildad för henne.
 
Senast ändrad:
Dessa män brukar inte vara intresserade av att prata med sina fruar alls. Inte om någonting. Frågor är den ensidiga konversation jag hör i dom förhållandena.
När är maten klar?
Måste ungarna väsnas så?
Vad har du handlat för skräp idag då?
Är du klar snart? Du visste ju vi var tvungna att åka kvart i, ska det ta så lång tid att klä på en unge?
Inga svar förväntas.
 
En annan hypotes till varför utbildade kvinnor väljer utbildade män är att outbildade män inte klarar av att kvinnan har mer utbildning och därför väljer bort dem själva. Och som sagt, jag har mött hur mycket "du är för smart för mig" som helst. Och jag har aldrig hört en kvinna säga att en man är för smart eller utbildad för henne.[/QUOTE]
Den hypotesen håller inte om man ser till SCB:s statistik.
 
En annan hypotes till varför utbildade kvinnor väljer utbildade män är att outbildade män inte klarar av att kvinnan har mer utbildning och därför väljer bort dem själva. Och som sagt, jag har mött hur mycket "du är för smart för mig" som helst. Och jag har aldrig hört en kvinna säga att en man är för smart eller utbildad för henne.
Den hypotesen håller inte om man ser till SCB:s statistik.[/QUOTE]
Vilken hypotes? Vem citerar du? Det hör till god netikett att man länkar till sina påstående. SCBs statistik säger inte ett piss.
 
Fast nog kan man diskutera med någon som håller på med helt andra saker än man själv?? Annars är man väl väldigt enkelspårig.

Få människor fördjupar sig i sitt jobb på en "bjudning". Man talar om allmänna saker och sådant som skulle kunna intressera vem som helst. Man letar efter gemensamma samtalsämnen.
Ärligt talat. De flesta kvinnor verkar göra som du beskriver. Många män gör det absolut inte, utan förklarar istället i detalj hur viktigt deras arbete är och hur bra de är på det.

Detta gäller inte mina personliga manliga vänner, men på större/formella "bjudningar" av olika slag är fenomenet frekvent.
 
Dessa män brukar inte vara intresserade av att prata med sina fruar alls. Inte om någonting. Frågor är den ensidiga konversation jag hör i dom förhållandena.
När är maten klar?
Måste ungarna väsnas så?
Vad har du handlat för skräp idag då?
Är du klar snart? Du visste ju vi var tvungna att åka kvart i, ska det ta så lång tid att klä på en unge?
Inga svar förväntas.
Men usch. Vad hemskt det låter alltså. Fast jag tror att du har rätt. I mer välbärgade kretsar antar jag att man säger till barnflickan när frun gör sig i ordning för att visas upp på olika tillställningar.
 
Men så funkar det ju inte. Väldigt få förstår sig på vilket ämne det än gäller när en kommer upp till doktorandnivå - jag doktorerar just nu i pedagogik, och skulle jag försöka förklara vad jag studerar och varför för någon som inte är insatt i pedagogisk forskning, eller forskning om min metod, eller litteraturvetenskap, eller vetenskapligt arbete generellt, så skulle det ju inte vara samma typ av samtal som om jag pratar med en person som är insatt i en eller flera av mina områden. Det är ju inte ens så att en professor i pedagogik självklart förstår exakt vad jag gör och varför, vilka premisser jag arbetar under osv, även om vi självklart delar en del grundläggande begrepp och dessutom delar en generell akademisk kunskap som gör det möjligt att diskutera saker på en annan nivå än en lekmannanivå.

Det betyder ju inte att en inte kan prata om sitt forskningsområde på ett lekmannasätt. Det ingår till och med i akademins uppgift att sprida information om forskning till samhället.

Jag kan prata om materials egenskaper på en fest utan att förklara hur gitterparametrarna hänger ihop och hur man transformerar dem. Det är coolt ändå.
Kan man snacka och har ett vettigt umgänge så går det!

Mer allmänt: Jag har inte stött på killar som flyr pga min utbildning. Kanske för att jag inte umgås i så många kretsar där killarna är lågutbildade. Jag själv känner att så länge min partner är driven så är jag glad, om det sen gäller jobb eller hobby spelar ingen roll.
 
Väldigt intressant diskussion och jag kan dra väldigt många antaganden utifrån mitt eget snäva perspektiv.

Men jag måste skriva att min jobbarkompis har knappt någon utbildning alls förutom sådana vi fortlöpande har inom jobbet.

Men han är smart och tänker snabbt och jag har aldrig haft en sådan stimulerande kollega. Vi löser många världsproblem :p Och det är ju ned på nivå stycke i lagstiftningar.

En annan har formellt en hög utbildning men är ändå inte förbi stadiet "ugg män är män och kvinnor är kvinnor". Där blir det inga djupare diskussioner vare sig om jobb eller samtalsämnen som vi har under raster.

Så det hänger väl inte ihop med utbildningsnivå egentligen utan om intresse av saker och om att kunna bilda sig ny kunskap utifrån hela ens omgivning.

Typ.
 
Intressant tråd. Jag tycker det finns fler sätt att se på det precis som det finns olika personligheter som trivs att leva på olika sätt. Att ett sätt är rätt för en person behöver inte betyda att det är rätt för någon annan.
 
Min erfarenhet säger mig att många män har enormt dålig självkänsla, till och med sämre än de flesta kvinnor jag känner. Tyvärr känner jag flera män som själva tar beslut över vad kvinnor vill och inte och sen beklagar de sig över att de är singlar.

Jag delar inte din erfarenhet om att män generellt har sämre självkänsla än kvinnor. Jag tror det ligger rätt lika men att det däremot manifesteras olika. Osäkra män vill inte ha kvinnor som de uppfattar som "starkare" än de medan osäkra kvinnor gärna tar "starkare" män. Om en "svagare" man väljer en "starkare" kvinna rubbas den underliggande maktordningen dem emellan medan den inte påverkas om en "starkare" man väljer en "svagare" kvinna. I det sista exemplet ryms säkert många män som försörjer sina kvinnliga partners ekonomiskt.

Jag har skrivit "starkare" och "svagare" för att jag tänker att innebörden av det kan variera. Utbildning, arbete, socialt kapital, ekonomi, utseende etc.
 
Men usch. Vad hemskt det låter alltså. Fast jag tror att du har rätt. I mer välbärgade kretsar antar jag att man säger till barnflickan när frun gör sig i ordning för att visas upp på olika tillställningar.

Fast alltså, nja. Jag umgås av olika anledningar med flera (varav en del mycket) välbärgade familjer, och jag känner inte igen att kvinnorna behandlas så alls.
I regel är mannen den som står för de stora intäkterna, men samtliga kvinnor i de här familjerna är färgstarka, intelligenta och tvekar inte på att dra igång en diskussion om de har en helt annan åsikt än männen i olika frågor. Alla jobbar, någon som ekonomichef, en annan som förskollärare, en tredje med marknadsföring, en fjärde i butik osv.

Det är ju bara mina personliga erfarenheter så klart, men det du svarade på och ditt svar känns helt främmande för mig. Tack och lov!
 
Fast alltså, nja. Jag umgås av olika anledningar med flera (varav en del mycket) välbärgade familjer, och jag känner inte igen att kvinnorna behandlas så alls.
I regel är mannen den som står för de stora intäkterna, men samtliga kvinnor i de här familjerna är färgstarka, intelligenta och tvekar inte på att dra igång en diskussion om de har en helt annan åsikt än männen i olika frågor. Alla jobbar, någon som ekonomichef, en annan som förskollärare, en tredje med marknadsföring, en fjärde i butik osv.

Det är ju bara mina personliga erfarenheter så klart, men det du svarade på och ditt svar känns helt främmande för mig. Tack och lov!
Mina rövhattsexempel är inte specifikt rika män, mer män som inte verkar gilla sina fruar/tjejer. Jag som hör på/ser fattar inte varför dom fortsätter vara gifta med någon dom så uppenbart ser ner på. "Övertaget" dom har verkar mer vara baserat på att dom bidrar mer ekonomiskt till hushållet utan att för den sakens skull vara rika.
 
Mina rövhattsexempel är inte specifikt rika män, mer män som inte verkar gilla sina fruar/tjejer. Jag som hör på/ser fattar inte varför dom fortsätter vara gifta med någon dom så uppenbart ser ner på. "Övertaget" dom har verkar mer vara baserat på att dom bidrar mer ekonomiskt till hushållet utan att för den sakens skull vara rika.

Nej, det finns så klart rövhattsmän på alla nivåer, men jag reagerade på att det i det jag citerade lät som att det främst gällde överklassen. Nu när jag läste citatet igen ser jag att jag kanske misstolkade dock.
Jag håller helt med dig, och är förundrad över samma sak.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 812
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp