Män som försörjer kvinnor?

Men alltså, jag har sett dig ondgöra dig över vad en Paradise hotel-tjej sagt i en intervju. Och det berättar jag inte för att jävlas utan för att jag tror att ALLA människor skvallrar och ibland snackar skit om andra, de kallar det bara inte skvaller och skitsnack för skvaller och skitsnack är något som bara andra ägnar sig åt.

Generellt är jag inte intresserad av just "skvaller". Däremot om ngn uttalar sig tex i en intervju kan ju ligga till grunden för en diskussion. Att diskutera offentliga uttalanden är lite annorlunda än att diskutera andras privatliv tycker jag. Är inte intresserad av just Paradise hotel, vem som legat med vem osv. och deltagare rent generellt som jag inte känner.
 
Generellt är jag inte intresserad av just "skvaller". Däremot om ngn uttalar sig tex i en intervju kan ju ligga till grunden för en diskussion. Att diskutera offentliga uttalanden är lite annorlunda än att diskutera andras privatliv tycker jag. Är inte intresserad av just Paradise hotel, vem som legat med vem osv. och deltagare rent generellt som jag inte känner.
Jag blev tvungen att leta upp det jag sett. Men jag kan knappast tolka det som "grunden för en diskussion" :confused:

Alltså såg ngn artikel om nån tjej som varit med i Paradise Hotel och nu efteråt var såååå besviken pga att alla bra jobberbjudanden och kändisfest-inbjudningar uteblivit. Hon drog nån snyftare om detta pga hon hade väntat sig ett riktigt "kändisliv".
LOL på den liksom :rofl: Fattar liksom inte hela grejen med att man vill "bli känd" bara för sakens skull liksom. Ok att folk blir det pga att de gjort något liksom men detta...? Don't get it!

Och återigen, jag gör det inte för att jävlas utan för att styrka det jag säger om att alla, alltså även du, skvallrar och snackar skit fast man tenderar att kalla det något annat när det är man själv som gör det. Jag skvallrar också, och snackar skit.
 
Mina tankar utifrån både egen erfarenhet och personer jag ser i min omgivning:

Männen är gärna "generösa" när man lever tillsammans, sålänge de får ut något av överenskommelsen. Jag skriver "generösa" eftersom de faktiskt verkar tycka att de ger något fantastiskt till den stackars kvinnan som slavar i hemmet samtidigt som det här ofta är en ytterst ytlig givmildhet. Det är liksom inte genuint, utan ligger på ytan som en del i en fasad. I de här kretsarna brukar just fasaden vara jätteviktig. Man verkar på allvar tro att man ger något stort och viktigt till kvinnan eftersom hon får bo i hans fina hus (eller på hans fina gård), köra hans fina bil osv. Det är inget man pratar högt om, men det ligger liksom där mellan raderna.
Mannen har noll respekt för kvinnan som individ, jämställdheten ligger typ 500 år bakåt i dessa relationer. Han har heller ingen respekt för det oavlönade arbetet hon bedriver hemma, det är liksom bara något som ska ske. Typ som tack för att hon får lov att bo i det fina huset och köra den fina bilen. Sålänge allt går bra mellan dem skulle han säkert kunna uttrycka en ytlig tacksamhet för att hon tar hand om hem och barn medan han håller på med karriären, men även här är det ytterst ytligt. Det är liksom bara så det ska vara.
När det väl tar slut så har mannen (i sitt egna förvridna sinne) gett kvinnan såååå mycket, och han har inte fått något tillbaka. Han har försörjt henne, och nu är hon i hans värld typ skyldig honom pengar för alla år tillsammans.
Som sagt, allt jobb hon har lagt ner på hem och barn räknas liksom inte i slutändan. Det förväntas av henne eftersom hon är kvinna bara.

Det här är ju ingenting som någon skulle yppa högt mer än mellan stängda dörrar, men min erfarenhet är att det kommer fram om man gräver lite. Människosynen är kass i grunden.

Jag har levt med en lantbrukare och har många vänner i den "kulturen", och där lever ju fortfarande mkt av detta kvar. Tyvärr.
Tyckte detta var ett sjukt bra inlägg! Huvudet på spiken.
 
Det handlar om ett samhällsengagemang där strukturer av olika orättvisor syns i just de privata sammanhangen och den privata ekonomin.
Politiker, samhällsplanerare och andra som ägnar sig åt arbete som skall gagna andra måste ju titta på dessa och räkna ut hur det skall hanteras.
Det är en större fråga än bara du och de människor som du känner personligen.
Fast som politiker så måste jag få replikera.

Det inte intressant vad den enskilda personen gör och hur den har det. Det som är intressant är strukturer - precis som du själv skriver!

I min kommun har vi t.ex. björnkoll på vilka som väntar barn och vilka barn som föds. Vi ligger väldigt tight till vad gäller förskoleplatser ohc man snyter inte en y förskola ur näsan bara sådär. Det tar ett par år att bygga.
Men inte är vi intresserade av just paret X som väntar barn. Men vi är intresserade av hur många par X det finns.

Du talar om strukturer. Diskussionen handlade väl primärt om intresse i just enskilda namngivna personer.
 
Du talar om strukturer. Diskussionen handlade väl primärt om intresse i just enskilda namngivna personer.
Nej den handlade primärt om varför män i allmänhet tänker som de gör när de försörjer kvinnor.
Och varför de blir så bittra när de måste "dela med sig" av hus, hem och egendom vid en skilsmässa.
De anser ju att de har "betalat för allt"och att det därför är deras.
Jag har aldrig sett något exempel på en kvinna som har försörjt en man reagera på det viset.

Diskussionen var menad att vara en genusdiskussion.
 
Det verkar mest som att frågeställningen ger associationer till rika människor, men det finns massor av familjer som envist tragglar på med en inkomst för att kvinnan minsann skall få vara hemma.
Och det var snarast dessa som jag tänkte på.
De får ofta inte ihop sin ekonomi och blir därför till problem både för sig själva och andra.
Därav min syn på kommunens och politikernas (i alla fall önskvärda) intresse för fenomenet.
Hur tänker egentligen dessa män som står för den enda inkomsten?
 
Jag tänkte mer på att "mannen jobbar och kvinnan ska ta hand om hem och barn".

Att vara duktig nog att tjäna pengar så hela familjen kan leva på dem är visserligen snarlikt men ändå mer av "jag är så duktig".
Har sett det i omgivning.
Aha. Jag ser det som två uttryck för samma sak. Men jag förstår vad du menar med skillnaden.
 
Så alltså, en riktig karl skall ha barn som han inte behöver ta hand om?
Då så är vi ju litet tillbaka i det där "Familjen som husdjur och tillbehör" igen.
Jag kommer att tänka på det svenska par som jag träffade i Grekland för ett tiotal år sedan. Han var pensionerad läkare och högt meriterad forskare, hon var pensionerad sjuksköterska (förstås).

Minns inte hur vi kom in på det men han gjorde i alla fall någon utläggning om hur mycket han ställt upp för sina barn när de växte upp. Varpå hon bara stirrade på honom och sa lågt: Du var ju aldrig hemma!

Jag tror inte att han ljög, jag tror att han uppfattade det han sa som sant. För män är oftast ett rätt litet engagemang i barnen "jättebra pappa". Jag har en yngre (faktiskt) kollega som taggar alla sina bilder av barnen med #pappabarndag. Så jag gissar att alla andra dagar i månaden då är mammabarndag.

Den pensionerade läkaren och hans fru hade för övrigt sommarhus härhemma också. Dit brukade alla barn och barnbarn komma om sommaren. "Men de får inte stanna för länge för det är jobbigt när man har många barn omkring sig", förklarade läkaren. För honom hade det där med barn uppenbarligen en offknapp.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 897
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 437
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp