Män som försörjer kvinnor?

Varför är det så självklart?
Kvinnor väljer bort familj till förmån för karriär, var det någon som skrev.
Varför skall inte män kunna göra det samma?
Män som vill göra karriär är gifta, löneutvecklingen på många jobb gynnar gifta män till skillnad mot kvinnor. Gifta män ses som mer "trogna" jobbet än kvinnor som förväntas skaffa barn, gå ner i tid och ta VAB:en.
 
Så alltså, en riktig karl skall ha barn som han inte behöver ta hand om?
Då så är vi ju litet tillbaka i det där "Familjen som husdjur och tillbehör" igen.
Vi är produkter av vår uppväxt.

Ett barn från en familj där familjen varit en accessoir. Ungefär som man ska ha hus och bil så ska man ha familj. Det barnet fortsätter likadant.

Vad det egentligen innebär att a familj har inte föranlett så mycket tankemöda. För de har inte gett så mycket tankemöda till tidigare generationer. Varken till kvinnor eller män.
 
Om en enstaka person gör det spelar det ingen noterbar roll, nej. Sätts det däremot i system är det en katastrof för samhället.
Sätts i system?

Hur i hela friden skulle det ske? Vilket oerhört märkligt påstående. Det handlar om enskilda människors enskilda val.

Dessutom är det väl knappast bristande barnafödande som är planetens problem. Vi blir fler hela tiden.
 
Nejdå det finns alltid tillräckligt med människor.
Jorden håller på att bli totalt överbefolkad så det behöver du inte oroa dig för.

Har inte med det att göra utan att bildningen går förlorad. För varje människa du byter ut skapar du sociala problem.

Familjerna ordnar dessutom inbördes många egna problem vilket underlättar för hela samhället.
 
För de har inte gett så mycket tankemöda till tidigare generationer. Varken till kvinnor eller män.
Men tidigare generationer har inte alltid haft så mycket val i den frågan.
Dels så blir det barn av naturen och dessa måste liksom tas om hand och dels så behövde man då barn för att säkra sin ålderdom.
Inget av detta är applicerbart på dagens samhälle med preventivmedel och pensionssystem.
 
Nej den handlade primärt om varför män i allmänhet tänker som de gör när de försörjer kvinnor.
Och varför de blir så bittra när de måste "dela med sig" av hus, hem och egendom vid en skilsmässa.
De anser ju att de har "betalat för allt"och att det därför är deras.
Jag har aldrig sett något exempel på en kvinna som har försörjt en man reagera på det viset.

Jag tycker att @MiniLi beskriv mina tankar om det här i sitt inlägg några sidor tidigare, har klippt ut en bit här:

[...]När det väl tar slut så har mannen (i sitt egna förvridna sinne) gett kvinnan såååå mycket, och han har inte fått något tillbaka. Han har försörjt henne, och nu är hon i hans värld typ skyldig honom pengar för alla år tillsammans.
Som sagt, allt jobb hon har lagt ner på hem och barn räknas liksom inte i slutändan. Det förväntas av henne eftersom hon är kvinna bara.[...]

Många män har väldigt lite erfarenhet själv av att sköta markservicen hemma (först mamma och sedan en fru) och saknar både insikt och intresse för att skaffa sig den, om hur mycket tid och energi det tar. De varken vill eller kan värdera det arbetet, till skillnad från lönen, huset, bilen etc som har mer tydliga prislappar. För många män är detta dessutom så självklart i deras kretsar att det liksom aldrig faller dem in att tänka på saken på förhand.

Som svar på din fråga ovan @Inte_Ung om varför det är skillnad mellan män och kvinnor så tror jag att den allmänna medvetenheten om vad som gäller vid skilsmässa (och sambolagen) är större hos kvinnor än hos män, och jag tror att kvinnor kan ha ett bättre stöttande nätverk i detta (men tror tyvärr att många kvinnor går ifrån med mindre än de borde :mad:). Särskilt män med makt tror jag helt enkelt har en vana vid att de frankt kan bestämma alternativt köpa sig till de lösningar de vill ha, och de har liksom aldrig tänkt tanken att hans fru skulle kunna ha rätt till något som han upplevt att han hela tiden har haft makten över.
 
Men tidigare generationer har inte alltid haft så mycket val i den frågan.
Dels så blir det barn av naturen och dessa måste liksom tas om hand och dels så behövde man då barn för att säkra sin ålderdom.
Inget av detta är applicerbart på dagens samhälle med preventivmedel och pensionssystem.
Det var inte riktigt det jag tänkte på.

Vissa människor är helt enkelt inte så intresserade av barn. Barn finns bara där. Att de skulle kunna vara något/någon man vill lära känna på djupet och att man har ansvarar för att de växer upp till goda, glada fina vuxna - de faller inte vissa personer in. Eller vad det ansvaret skulle kunna innebära. (Fast de har sällan intresse av vuxnas inre heller).

de tror att barns mognad sker automatiskt och är på något sätt...genetiskt?

Riktigt goda föräldrar har också funnits i alla tider!
 
De varken vill eller kan värdera det arbetet, till skillnad från lönen, huset, bilen etc som har mer tydliga prislappar.
Män verkar på något vis ha ett större behov av mätbara framgångar.
Och så var vi tillbaka på att hävda sitt värde som man jämfört med andra män.
Lönemätning - en ganska så manlig sysselsättning.
 
Bildning finns i skolan så den är tillgänglig för alla.
Inget går förlorat där.

Vaddå "byter ut".
Den människa som inte finns byts inte ut.
Jag är inte det minsta naiv utan en krass och torr realist.
Dessutom så betyder just bildning att man har utbildat sig, det gör man inom skolsystemet.

Bildning sker även via föräldrar.

Att du gör föräldern meningslös är inte realistiskt i något avseende.
 
Bildning sker även via föräldrar.

Att du gör föräldern meningslös är inte realistiskt i något avseende.
I din värld så skulle den biten ju i alla fall inte fungera.
Där så skall mannen vara borta och arbeta för att försörja familjen, för det så kan det vara bra med utbildning.
Kvinnan däremot skall vara hemma och ta hand om barnen och mannen och för det så behöver ju inte kvinnan få någon högre utbildning.
Hur menar du då att barnen skall kunna få någon bildning från föräldrarna?
Det hela går liksom inte ihop i slutänden.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 897
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp