Månadskostnad stor häst

Plantan

Trådstartare
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt
 
Stallplats 3900kr (ingår strö, hö samt ut-insläpp)
Ridhusavgift: 700kr
Försäkring: 650kr
Kraftfoder: 1000kr
Skoning var 7e vecka: (1250kr) Så typ 650kr i månaden.

Alltså 6900kr om jag inte tränar, tävlar, köper utrustning, behöver ta ut veterinär etc, etc.
Hamnar på mellan 9000-10000kr i månaden med ovanstående inkluderat.
Hästen står i norrort. 20 min från sthlm.
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt

Jag räknar på 3500 per månad under de månader hon ej går på bete. Då är stallhyra, strö, foder, hovslagare och försäkring inräknat.

Utöver det tillkommer en hyfsat hög bensinräkning för att åka fram och tillbaka dagligen.

3500 kr är vad det kostar bara att gå runt. Detta utan tränare, utrustning, vaccinationer, veterinärvård etc.
 
Stallplats - 2100 kr (året om), då ingår halm, hö, ridhus, fodringar vardagar
Foder - ca 200kr inkl tillskott
Försäkring - 155kr
Skoning - 900kr varannan månad
Totalt ca 3000kr i månaden som är fasta kostnader

Övrigt - Bensin (har egentligen endast bil pga hästen), vaccination/tandkoll (varierar beroende på veterinär etx), veterinär (har tex lagt närmre 30k totalt senaste året på veterinär och mediciner, tidigare år 0kr), träningar 100-160kr per gång osv.
 
Jag har nedrans billiga pållar :D

Dalton (Kbl-travare)
Stallhyra: 750kr (inkl. allt utom mockning, samt två ut resp in-släpp)
Skoning: Barfota och verkar själv
Försäkring: typ 2000kr/år men säg 150kr/mån
Övrigt: Utrustning mm har jag allt sedan många år, det blir nån ny grimma eller så då och då så säg 50kr/mån eller nåt

Phoenix: (vbl-travare)
Stallhyra: 750kr (inkl. allt utom mockning, samt två ut resp in-släpp)
Skoning: Barfota och verkar själv
Försäkring 1490kr/år
Övrigt: Samma som ovan
 
Jag har nedrans billiga pållar :D

Dalton (Kbl-travare)
Stallhyra: 750kr (inkl. allt utom mockning, samt två ut resp in-släpp)
Skoning: Barfota och verkar själv
Försäkring: typ 2000kr/år men säg 150kr/mån
Övrigt: Utrustning mm har jag allt sedan många år, det blir nån ny grimma eller så då och då så säg 50kr/mån eller nåt

Phoenix: (vbl-travare)
Stallhyra: 750kr (inkl. allt utom mockning, samt två ut resp in-släpp)
Skoning: Barfota och verkar själv
Försäkring 1490kr/år
Övrigt: Samma som ovan

Ingen vaccination, kolla masken, kolla tänder etc? :)
 
Hej!

Förra året kostade min i snitt 8700/månad. Då kunde vi inte träna så mkt pga skador. I år har hon kostat 109000 totalt, än så länge.

Stallplatsen kostar 3000. Ingår gör in/ut, fri tillgång på hösilage(min får portionerat ändå, kan inte äta fri tillgång), havre, betfor, mineraler, ett täcke på eller av/dag.

strö kostar ca 320 kr
hovslagare ca 2500 var 6e vecka
försäkring och mediciner är ganska lite, metacamet hon får nu kostade ca 800, försäkringen tror jag är 5000 (orkar inte gräva upp dokumentet där alla utgifterna finns).

/Lavinia, med en häst som är sjukt dyr i drift.
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt
 
Stallplats
Tävlingshästen: 1450kr, lösdrift men tillgång till egen box, hösilage (så mycket som hästen behöver), havre betfor & mineraler (använder dock bara mineralerna)
Min unghingst: 1100kr verkning, avmaskning, lösdrift och fri tillgång på hösilage ingår.

Foder
Köper en påse lusern som räcker 4-6mån (har tillräckligt bra hösilage så behöver bara små mängder, tävlingshästen period när hon tränas hårdare och unghingsten)

Mineraler, mediciner ect.
Har köpt 10kg salt som räckt länge..... har även köpt magnesium som kostar 99kr räcker ca 1mån

Försäkring
800kr/mån ca för två hästar (ena 550kr & andra 250kr)

Skoning
Sommarskoning 900kr, vinterskoning nån hundring extra för broddarna
Verkning ingår för unghingsten

Strö
Köper av stallägaren, 14 spånbalar för 1000kr. Räcker ca 1½år (har hästen inne ca 2-10 nätter i mån)

Övrigt köper jag utrustning lite då och då. Dock inte lika ofta längre då jag samlat på mig ett "lager" av saker ;)
Rider för instruktör då och då, i perioder mer. Försöker att rida iaf minst en gång i månaden för någon. Kommer bli mer till nästa år då jag kommer satsa mer. Per gång betalar jag ca 400kr
Equiterapeut 1-2ggr per år för tävlingshästen (500kr per gång), munkontroll gör jag vartannat år eller mer sällan då hon alltid är fin i munnen och för det mesta kollar veterinären bara in ;) (kommer ej ihåg vad det kostar, beror på vilken veterinär jag har ute)
Tävlar & det kostar från 500 (liten tävling hemma) - ca2500 (nationell tävling, helt meeting) per tävling.
Vaccin ca 400kr per år. (ger vaccin i samband med att fler hästar ska kollas eller vaccineras. Blir dyrt att ta ut veterinär för bara en vaccinering. tänker på reseersättning..)
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt
Min häst kostar:
3000:- stallhyra inklusive strö (löst spån) hösilage, saltsten och mineraler.

Lucern, ca 1,5 kg torrt/dag.
Försäkring ca 700:-/månad.
Skoning 1400:- (om inte sulor och brodd ska dit) ca var sjunde vecka.

Sedan är det träning, tävling, transport, bensin, utrustning, veterinär, tiiiiid, avmaskning, tandkoller osv.
 
Islänning under inridning:
1300/mån. 700 maj-sept om hon går på bete (men det gör hon aldrig). Verkas vid behov, kommer sedan skos ca var 8:e vecka. Vaccinationer och maskkoll och ev maskmedel och försäkring tillkommer, gissningsvis 300-400 mån totalt. Ridhusavgift 1800/år ell 60 per gång. + ev träningar och bensin till och från stallet.
 
Per månad: ca 2400kr-3000kr

Stallplats:
1000kr
Vad ingår? hö, spån, mineraler, kornkross, betfor, paddock, stora hagar, långa utevistelser, hjälps åt med mockning och in utsläpp

Foder: ca 200kr

Försäkring: ca 650kr
Skoning: 550kr (1100kr/gång var 8:e vecka)

Övrigt: ridlektioner 250kr/gång

Räknar de veterinära utgifterna lite vid sidan av, så som maskkoll, tandläkare, vaccination. Tror jag fick med det väsentliga i alla fall. :)
 
Min häst kostar mig ungefär 1 751kr/mån (väldigt snabbt och grovt uträknat) nu under vinterhalvåret. Då räknar jag med stallhyra, hovslagare (endast verkning än sålänge), försäkring, strö och allt foder.

Jag har världens billigaste stallhyra. Står hos en vän och vi hjälps åt i stallet.
 
Min kostar ca 2000:- i stallhyra, varierar lite då jag betalar hösilage separat. Då ingår fri tillgång på hösilage, fri tillgång på halm (strö), utfodring. Lösdrift, så ingen ut och insläpp. Försäkring kostar 150:- i månaden. Verkning gratis. Inget extra foder eller så. Vaccinering, kolla masken etc, 100:- månad. Så ca 2250:- utslaget. Sommarpris 500:-
 
Stallplats 2200:-
Vad ingår? In&Utsläpp, Hö/hösilage, halm, går att köpa till andra tjänster.

Foder 200:-
Mineraler, mediciner ed Vet inte. Det beror ju på om hästen är sjuk. Men kanske 500:- om jag räknar in vaccination, munkoll, osv.
Försäkring 500:-
Skoning 700:-
Strö 250:-


Övrigt 1000:- med utrustning, träningar, medlemsavgift, ridhusavgift, osv.
 
Inte särskilt mycket just nu. Ingen av dem har skor för tillfället, jag betalar ingen stallhyra och höet har bra värden.

Per månad blir det:
Häst 1
Försäkring 300 kr
Hö 500 kr
Verkning 200 kr


Häst 2
Försäkring 30 kr
Hö 500 kr
Verkning 200 kr

Sen kan det ju tillkomma nästan vad som helst om jag vill köpa det. Jag fixade tänder och vaccinerade båda för 1800 pix för nån månad sen, men det är knappast normalpris utan kompispris. Jag betalar 150 kr/månad för att rida på grannens ridbana, sånt går ju att utöka i all oändlighet.
 
Per månad: ca 5500-6000kr/månad

Stallplats:
2800
Vad ingår? Box, hage, fodring 4ggr/dag, in och ut släpp (ej in helger), 2 balar torv per månad

Foder: ca 800kr

Försäkring: inte jag som betalar, så vet ej

Skoning: 550kr (1100kr/gång var 8:e vecka)

Övrigt: tränar för 1000-1200kr / månad, ridhus kostar 100kr/månad, köper halmpellets för ca 400kr månad...

Det är de fasta kostnaderna, sedan tillkommer utrustning, veterinär och tävling :)
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt
Stallplats 4200kr
Box+ hage, 3 fodringar/dag, 14kg hösilage, 1kg havre 1kg betfor,saltstenar, upplyst paddock 32x62 , isolerat ridhus 20x40, trailerparkering.

Foder: ingår i hyran.
Mineraler: 60kr månad.
Försäkring: 450kr/ månad.
Skoning: 1500kr/ 6e vecka= 1000kr/månad.
Strö: ca 500kr/ månad.
Vaccin 1000kr/år= 80kr månad

Grundkostnad 6290 kr, sen tillkommer alltid något...
 
Box 2700 kallhyra
Strö 450kr ( gris)
Skor 1200 var 8 vecka så ca 400 Per månad
Försäkring 700
Tandkoll 1200kr / år så 100kr per månad
Träningar 800kr
Tävling 500kr
Diesel till lastbilen för transport till tävling 500
Hösilage 900kr
Kraftfoder 200kr
Utrustning köps vid behov har det mesta efter 30 år med häst :D

Så snittar på 6050kr i månaden
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt

Jag betalade min stallhyra igår och betalade 2232kr. I den summan ingår boxhyra, ridhushyra och kostnaden för det hösilage jag tagit under månaden. Service som ingår är in- och utsläpp, fodring 4ggr/dag mån-fre. På helgen rullande schema för morgonfodring+utsläpp. Resterande fodringar och insläppet tar stallägarna.
Skoningar kostar 1250kr och hon skos var 6e vecka.
Kraftfoder/mineraler går nog på 100-200kr/mån, hon får en liten mängd så det räcker ett tag, men kostar ju lite mer när det är dags att köpa nytt.
Strö: köper pallvis, har torvmix och lägger in en bal i veckan = ca 300kr/mån.
Övrigt:
massage varannan månad 700kr/gång
Träning -ca 1000kr/mån
Vaccination ca 50kr/mån om man slår ut det på ett år.


snittar på ca 4-5000/mån för hästen ungefär.
 
Räknar nu på den av mina hästar som jag tränar och tävlar med. Och kan tillägga att jag har eget stall med lösdrift.
Får en summa på drygt 3000 som då inkluderar träningar, foder, försäkring, vacc, avmaskning/kolla masken, tänder, ridhusavgift och strö.
Sedan tillkommer hästtransporten, utrustning och veterinär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 353
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 504
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 723
Senast: Migo
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp