Månadspeng

alazzi

Trådstartare
Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.
 
Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.
Vad ska månadspengen gå till? Och mer än ett biobesök i månaden vet jag inte om jag tycker är en rättighet? Dottern får 500 kr i månaden, men då ska det räcka till klädinköp, inte dyrare saker så som skor, jackor osv men tröjor, jeans och sånt. Utöver det ska det räcka till om hon vill fika med kompisar på stan, köpa grejer som inte är nödvändiga osv. Men hon snålar en hel del, och har alltid pengar över i slutet av månaden, sen kanske det hjälper till att kompisarna är mest intresserade av sina egna sporter och plugga, det blir ganska billigt umgänge att träffas hemma hos någon och hjälpas åt med skolarbetet. Dotterns hobby kostar en del, kanske speciellt allt runt resandet, men å andra sidan så är hela familjen engagerad och även lillebror tävlar i samma sport så det blir mer en familjegrej än dotterns grej.
 
Jag har inte satt några krav. Jag märker att hennes utgifter ökar. Plötsligt är hon latteberonde och en latte är dyr...plus smink. Om man vill köpa en latte dagligen så räcker definitivt inte månadspengen långt.
 
När jag var i den åldern fick jag hela barnbidraget (950kr har jag för mig) men då skulle det räcka till allt, kläder, smink, nöjen osv. Dyrare saker som skor och jackor betalade jag typ hälften av och föräldrarna typ hälften av. Fick ta av födelsedagspengar om pengarna tog slut.
 
När jag var i den åldern fick jag hela barnbidraget (950kr har jag för mig) men då skulle det räcka till allt, kläder, smink, nöjen osv. Dyrare saker som skor och jackor betalade jag typ hälften av och föräldrarna typ hälften av. Fick ta av födelsedagspengar om pengarna tog slut.

Precis samma här. Stöd med dyrare klädinköp samt busskort från föräldrar men i övrigt så var det barnbidraget som gällde.
 
När jag var i den åldern (tidigt 00-tal) hade jag 150 kr i månadspeng och det skulle typ vara till godis och fylla på kontantkortet på mobilen. Fick mitt barnbidrag det året jag fyllde 16, men med 100 kr i "avdrag" som min mamma satte in som sparande. Det skulle räcka till allt utom dyrare kläder och skor.
 
Jag fick 100kr varje Lördag, när jag blev 16 fick jag hela barnbidraget, men då fick jag köpa kläder, smink, fika, nöjen själv. Föräldrarna betalade ett par vinterskor, och vinterjacka, sen sommarskor och vår/sommarjacka. Allt utöver det köpte jag. Jag betalade även min mobil av det.
 
När jag började gymnasiet fick jag hela barnbidraget som skulle räcka till allt i princip förutom dyrare klädinköp. Och det innebar inte ny vinterjacka varje säsong utan mer kläder som verkligen behövdes.

Jag hade tur att i stort sett alla mina kompisar hade samma vilkor. Så vi alla hade lika mycket att röra oss med. Har man vänner som får obegränsat med pengar är det inte så roligt att vara den som kanske inte alltid kan hänga på...

Nu känns det mer som att ungdomarna ska kunna göra allt dom vill och pengar ska stickad till titt som tätt. Bio varje månad är en lyx enligt mig!
 
Tycker också att bio varje månad är riktigt lyxigt. Latte varje dag är inte hållbart inte ens som vuxen, kanske kan du sitta ner med henne ock förklara lite hur man får pengar att vara och att latte varje dag verkligen inte är bra vare sig för pengar eller kroppen, antar att det är sån med myyyyyycket socker.

Jag tror jag fick 100kr i veckan som 14 år, fyllde 16 och jag och mamma gjorde upp att få 500 i månaden ist, som träning på att ha ekonomi och inte slut jämt. Är riktigt dålig med pengar.
Mamma köpte fortfarande kläder jag behövde, ville jag ha något extra får jag köpa själv. Hon stod för skor och jackor osv men var det nåt dyrare delade vi.
Det var lagomt tyckte jag.
 
Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.

200 spänn för ett biobesök?? Alltså, om läsk och popcorn kostar 100 kr skulle jag säga att det är väldigt dyrt. Kanske dyrare än man har råd till med hennes inkomster?
 
Alltså... Min blivande femåring förstår att man inte kan köpa allt. :)
Vill hon ha både godis och en tidning när hon fått sin veckopeng så får hon vackert välja något av det eftersom pengarna inte räcker till båda.

När jag var 14 år 1999 fick jag 400:- i månaden att klara mig på. Det skulle räcka till alla nöjen (förutom ridlektionen en gång i veckan) godis, kläder, smink, kontantkort, bio etc. Skor och jacka betalade mamma och pappa men det var efter diskussion.
Bio var lyx!

Prata med din dotter. Förklara hur ekonomi fungerar! :)

Men någonstans mellan 500-1.000:- månaden kan jag känna är rimligt. Till kläder, latte, mobilkostnader, bio etc.
Då får hon lära sig hantera pengar, det är jättenyttigt!
Och få inte panik och ge henne mer om hon bränner hela summan första veckan de första månaderna, det ingår liksom i lärandet.
 
Jag fick en del av barnbidraget som månadspeng (200-400 kr till jag gick ur gymnasiet vilket var i början av 2000-talet).
Resten sparade mamma åt mig och använde när jag ville ha kläder tex. Köpte aldrig smink och kunde spara en hel del själv. Det räckte till att gå på McDonalds efter skolan och köpa böcker mm (lade nog pengar där istället för på smink).
20€ låter rimligt för en 14-åring tycker jag. Bio varje månad kanske inte ska vara möjligt i den åldern?
Tror det är viktigt att i unga år lära sig hushålla och planera ekonomin.
 
Tänker att det kan vara ett bra tillfälle att gå igenom hennes och er gemensamma ekonomi. Vad ska pengarna räcka till och vad har ni för utgifter i nuläget?
Det är ju viktigt för henne att ha koll på och kanske även så att hon ska börja hjälpa till med att betala om ni får inbetalningskort? (Tänker om hon har medlemsavgift etc. så kan du ju sitta bredvid och visa hur det går till och att pengar dras från kontot.)
Det är ju helt omöjligt som tonåring att veta att det är hyra, el, vatten, försäkring, mat, busskort, soptömning o.s.v. som pengarna ska räcka till.
 
När jag var i den åldern fick jag barnbidraget på 1050 kr. Det skulle räcka till kläder inkl. vinterjackor och skor, prylar, nöjen, och smink,
kroppsvårdsprodukter och godis i de fall jag ville ha något som inte redan fanns hemma, samt mat, mellanmål och resor om jag var ute själv eller med kompisar.
Dyrare lyxprodukter som t.ex. mobiltelefon och ridstövlar kunde jag få i födelsedagspresent/julklapp.
Ridningen betalade föräldrarna.

Att lära sig hantera pengar är nyttigt! Vill man dricka latte varje dag blir det inga pengar över till smink och biobesök, det bör en 14-åring förstå rätt snabbt om hon får ha ansvar för sin ekonomi själv. Planerar man dåligt i början och får för mycket månad kvar i slutet av pengarna (:angel:) får man helt enkelt klara sig utan shopping några veckor. Konsekvenserna blir ju inte ödesdigra i och med att föräldrarna står för bostad, el och maten hemma.
 
Kan inte tala för mig själv då jag både nu som 19 åring, och tidigare, till 100% levt på min pappas plånbok. (Söndercurlat och bortskämt ensambarn. What's that? :angel:)

Andra i den åldern som jag kände då fick runt 500 kr/mån. Men då skulle också dessa 500 kr räcka till ganska mycket. Både nöjen, smink, kläder m.m.
Nu har jag som sagt ganska svårt att se värdet av pengar pga. första stycket, men tycker spontant att 20 Euro (vilket väl är ca. 190 SEK?) låter lite i underkant. Ska det bara räcka till typ rena nöjen, kanske lite smink osv - Visst. Men jag hade hellre, om ekonomin tillät det, kanske gett 500 kr/mån, men då ställt krav på att hon skulle betala lite mer saker själv. Det tror jag skulle kunna ge lite mer "utrymme" att lära sig mer om ekonomi på ett lite mer "översiktligt" sett också. :up:
 
En latte på mitt favoritfik kostar 42 kr. Skulle jag köpa det säg 20 dagar i månaden blir det drygt 800kr. Det känns inte särskilt försvarbart på något sätt. Folk dör av vattenbrist...

I din dotters ålder fick jag barnbidraget, det skulle täcka rätt mycket. Nöjen, kläder utöver basbehovet, smink osv. Jag köpte rätt mycket böcker och senare cigaretter också. Jag tycker det är bra att lära sig pengars värde, men jag kan tycka att en motprestation är trevligt.
Att kunna gå på bio och ha några kronor över känns ju rimligt som nöje, att köpa massa latte dagligen är en lyx man kan unna sig som vuxen möjligen.
 
Eftersom andra har svarat 'när jag var i samma ålder' så gör jag detsamma. När jag var i samma ålder (sekelskiftet ) så fick jag 500 kr som skulle räcka till det mesta som flera andra uttryckt, som kläder, fika osv.
De flesta av mina kompisar förfogande över sitt barnbidrag men det gjorde inte jag för att jag hade en kostsam hobby (häst). Hästen kostade ju mer men det var väl högst rimligt att jag lärde mig att man inte kan ha allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp