Månadspeng

Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.

Jag kan väl tycka att en 14 åring är på gränsen till att få ha sitt eget studiebidrag, men idag är de flesta (åtminstone) tjejer ganska mogna och väl medvetna om vilka produkter man vill ha osv!
Jag tycker att om man har det så skall det räcka till allt onödigt såsom godis, smink och fikor och kläder utöver en "bas garderob" såsom en glittrig paljettklänning "bara för att".

Men basen samt skor, jackor, telefon, sport osv tycker jag att föräldrarna skall betala, känner jag mig själv rätt lär jag curla hyfsat mycket :angel::p

(Dock kommer jag vara noga med att man gör sysslor såsom att klippa gräs och ta i och ur diskmaskin utan pengar tex och har vi hästar hjälper man till med dom lika mycket som man nyttjar dom så att säga)
 
Jag började dela ut reklam och liknande när jag var 13. Dvs fick dra in mina egna pengar men inte blev jag klokare för det :angel:

Samtalet om hur mycket pengar familjen har och vad det ska räcka till tror jag är viktigast.
 
Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.
Tycker också det är svårt! Jag betalar kläder (inte ett intresse hos honom, utan bara basic vad som behövs), busskort (cirka 200/månad), träning (ca 200/månad) och mobil (cirka 150/månad) till min 15-åring. Därutöver får han 200 kronor att göra vad han vill med. Ibland får han lite extra om han ska göra något särskilt. Hade han fått studiebidraget hade jag nog inte skjutit till något extra, kanske köpt busskort med tanke på att vi bor på landsbygden.
 
1997 var jag 14år, jag fick hela barnbidraget, 640kr. Det skulle räcka till busskort (mina föräldrar betalade 200kr/månad till busskortet, det räckte till skolan tur och retur hela månaden), nöjen, fika / äta på stan med kompisar osv..
Visst kunde jag få en extra slant om det var något dyrare jag ville göra/köpa men det var inte ofta jag behövde extrapengar.
Jag köpte även häst då nån gång och pengarna räckte till utrustning också, pappa hjälpte till med extra pengar om det var något dyrare som behövdes, t.ex. vintertäcke..
 
Det är ju upp till varje familjs budget hur mycket lyx man kan unna sig. Och bio, latte och smink är lyxartiklar i min värld.

Hur mycket lägger du på dig själv i lyxknsumption varje månad?
Säger inte att ni ska ha lika mycket (det är ju ändå du som tjänar pengarna) men har du råd att själv gå på bio varje månad och dricka latte varje dag?
 
Min idag 18-åring fick sitt barnbidrag, 1050 kr från när hon var ca 13 år. Skulle och ska räcka till "allt". Undantag är dyrare vinterkläder och skor som vi betalar hälften på eftersom jag vill att hon ska ordentliga kläder på vintern. Nu jobbar hon lite i mitt företag så hon får ca 2 000 kr i lön varje månad utöver studiebidraget. Hon får nu betala allt. Det enda som vi hjälper henne med är att vi betalar halva ridningen, eftersom vi vill att hon har en fritidssysselsättning.
Min 14 åring får från och med denna månad hela sitt barnbidrag. Jag tröttnade på att hon hela tiden tjatade om att köpa nya byxor, när hon i mitt tycke, har byxor. Vi får se hur det går, men någongång så måste man lära sig att spara ihop och göra en liten budget för att kunna göra dyrare inköp. Vi kommer att göra på samma sätt för henne, att vi betalar hälften för hennes vinterkläder och skor.
 
Hur mycket kan du själv lägga på rena nöjen? Att en tonåring ska få lära sig att leva på mer pengar än vad som är rimligt sedan är att göra dem en otjänst. Att köpa latte varje dag är en lyx som få har råd med.

Mina barn fick barnbidraget, då 1050 kr från de var 13 år. De fick 400 kr bara rakt av och en bonus på 500 kr om de gjorde fyra insatser här hemma i månaden. Det kunde vara att städa hela huset eller annat som tog minst en timme av deras tid i anspråk. 150 kr sparades till körkortet. Pengarna skulle räcka till allt utom mat och boende. Mobiler har de alltid fått både köpa och betala månadskostnaden för själva. Kläder, nöjen, smink osv. betalade de också själva. Jag betalade deras hobbyer, resor till och från skolan och andra livsnödvändiga saker. Dottern betalade också en symbolisk summa på 100 kr till hennes häst.

I början brände de pengarna lite väl fort men är pengarna slut så är pengarna slut och de lärde sig snart att planera och spara till större utgifter som vinterjackor och skor. Idag är de 25 och 27 år. De har stenkoll på sin ekonomi båda två, de sparar och är tacksamma för att jag lärde dem att hålla i pengarna. Att göra en budget inför det de ska göra och att hålla koll på utgifterna är lika självklart för dem som att borsta tänderna.
 
Jag fick barnbidraget och fick betala allt. Hade jag inte köpt en vinterjacka eller nya skor fick jag klara mig utan. Gick mobilen sönder fick jag lösa det och det var ingen som ville stå på ett abonnemang så jag kunde köpa en telefon för 1:- plus månadskostnad. Ville jag ha utrustning till ridningen såsom hjälm osv låg det på mig.
 
Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.
Lite mer så att hon kan gå på bio ett par gånger eller bio en gång och fika en gång? eller välja att småköpa en tröja hon vill ha istället?

Känns som att om de ska ha ansvar för att köpa alla kläder och vinterjackor osv så blir det lite svårt. (För mycket pengar ut eller för dålig jacka, det är ju ändå en förälders ansvar att ett barn är varmt och torrt och mätt och säkert.)
 
Lite mer så att hon kan gå på bio ett par gånger eller bio en gång och fika en gång? eller välja att småköpa en tröja hon vill ha istället?

Känns som att om de ska ha ansvar för att köpa alla kläder och vinterjackor osv så blir det lite svårt. (För mycket pengar ut eller för dålig jacka, det är ju ändå en förälders ansvar att ett barn är varmt och torrt och mätt och säkert.)
Bio varje månad låter som lyx i mina ögon. Framförallt bio ett par gånger i månaden tycker jag låter överdrivet.
 
Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.
Om du betalar alla kläder plus hobbies/träning så tycker jag 500-600:- är rimligt. Då kan hon om hon vill vara snål spara till något större utan att det ska ta en evighet, kan hjälpa henne att få grepp om pengars värde.
Tycker hon inte det räcker så får hon kanske ta ett extraknäck, jobba på lov osv.
Jag fick mitt studiebidrag från det jag fyllde 15, flyttade som 16åring pga skola och jobbade helger och lov för att finansiera hästarna och livet på annan ort. Det va tufft i början innan jag fick kläm på vad saker och ting verkligen kostade, men sen gick det av bara farten. Tror det är rätt nyttigt att lära sej vad budget är i tidig ålder?
 
Bio varje månad låter som lyx i mina ögon. Framförallt bio ett par gånger i månaden tycker jag låter överdrivet.
Kanske bio var billigare när jag var tonåring, tycker det var typ enda nöjet vi gjorde och vi gick ganska ofta. Själv går jag högst en gång om året nu. Samtidigt blandar jag ihop åldrarna lite, när vi var 14 gick vi nog mest på KFUMS filmvisning (med inst rättigheter :) ) och köpte hallonremmar. Bio ofta var nog under gymnasietiden.

200 kr låter lite om man ska gå på bio en gång i månaden och fika på café en gång i månaden, eller köpa en latte en gång på en månad (med bulle) och köpa en tröja på HM en gång i månaden sedan kanske köpa en glass i skolans kiosk (vi hade elevkiosk på högstadiet). Men om man ska gå på KFUMS filmvisning och fika på ungdomsgården är det nog tillräckligt. Då kan man köpa en tisha eller ett par trosor varannan/var tredje månad också -dvs shoppa. Själv köpte jag pocketböcker för mina pengar, de kostar runt 140 kr (de på engelska, tror inte andra länder har de väldigt låga pocketpriser som vi har på svensk pocket).
 
Jag hade inte månads/vecko peng förens jag var 15, och då var det barnbidraget jag fick. Fram till dess var det jul och födelsedags pengar som användes för att köpa allt som jag ville köpa själv. Kläder och skol saker osv köpte mamma. Bor mitt ute på landet med 1 mil till närmsta affär så var inte direkt svårt att inte slösa pengar ;).
Jobbade också hemma med gräsklippning, målning osv och fick betalt för det :).

För ts dotter så tycker jag inte riktigt att hennes hobby ska reglera hennes inkomst, jag har nog aldrig haft pengar att vare sig gå på bio en gång i månaden eller dricka köpe kaffe flera gånger i veckan.
även med Jobb så är det lagom korkat att slänga ut pengar så, har iofs häst.. Dvs en hel del pengar slängs på hästarna ;) men det är lite skillnad att ordna foder för ens häst för 800 kr i månaden och sitta på kaffe och bio för 800kr i månaden.
 
Känns som att om de ska ha ansvar för att köpa alla kläder och vinterjackor osv så blir det lite svårt. (För mycket pengar ut eller för dålig jacka, det är ju ändå en förälders ansvar att ett barn är varmt och torrt och mätt och säkert.)

Ja det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen har kläder. Det är också föräldrarnas ansvar att lära sina barn att pengar inte kommer ramlande från himlen bara för att man har bränt alla sina pengar på onödiga saker utan att man måste se över ett längre perspektiv än till den där svindyra egentligen helt onödiga grejen man vill ha just nu. Man måste lära sig att spara och längta till det man vill ha och inse att ska jag köpa en jacka för 1000 kr så gäller det att lägga undan pengar även i maj när vintern känns långt borta. Hellre få gå med förra årets jacka och skor och få chansen att fundera på om det är så man vill leva än att som vuxen bli vräkt och därmed få så mycket större problem för att man inte har lärt sig att hushålla med sina pengar. Hellre tretton år och fullkomligt pank med mat på bordet och tak över huvudet än vuxen utan varken mat eller bostad.
 
Känns som att om de ska ha ansvar för att köpa alla kläder och vinterjackor osv så blir det lite svårt. (För mycket pengar ut eller för dålig jacka, det är ju ändå en förälders ansvar att ett barn är varmt och torrt och mätt och säkert.)
Fast hur ofta behöver man egentligen en ny vinterjacka? Oftast har man ju någon gammal man kan använda om det blir oväntat kallt och pengarna skulle vara slut just då. I värsta fall fungerar regnjacka + tjocktröja några veckor tills pengarna trillar in, om man nu inte ska på polarexpedition.
 
Fast hur ofta behöver man egentligen en ny vinterjacka? Oftast har man ju någon gammal man kan använda om det blir oväntat kallt och pengarna skulle vara slut just då. I värsta fall fungerar regnjacka + tjocktröja några veckor tills pengarna trillar in, om man nu inte ska på polarexpedition.

Som vuxen behöver man inte jacka varje år, men som jag exempelvis som växte enormt mycket under hela högstadiet och gymnasiet, växte ur typ alla mina kläder var tredje-fjärde månad. Nu är man ju färdigväxt (utom på bredden då ;) ) och har inte alls samma behov.
 
Oj, jag fick ingen månads eller veckopeng alls. Fick betala allt förutom mobilabonnemang (där jag hade begränsning på hur mycket det fick kosta i månaden) själv. Möjligen kunde mamma skjuta till för klädköp lite då och då. Jag önskade mig pengar i julklapp och födelsedagspresent. Ibland önskade jag mig dyrare saker istället som typ en mobiltelefon men då gick alla ihop och köpte den, så då var det allt jag fick.
Jag sparade och sparade, så att jag en gång om året ungefär kunde se något på bio.

Har man råd att ge så mycket i månadspeng att det är möjligt att dricka latte varje dag är väl det upp till var och en, men jag tycker nog det verkar ohälsosamt.
 
Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.

Vad säger tonåringen? Vad tycker hon är rimligt?

Jag hade ingen månadspeng alls, bara de pengar jag fick av släkten på jul och födelsedag, och jag saknade det inte. Jag hade ponny, och precis som ponnyn så fick jag mat, husrum och kläder efter behov av mina föräldrar. Eftersom all ledig tid spenderades i stallet så hade jag ju allt jag ville ha redan, det fanns inget behov för månadspeng. All tid med vänner spenderades till häst eller i varandras stall.
Min syster fick å andra sidan en rätt stor månadspeng, hon är kläd- och inredningsintresserad och hennes sätt att umgås med vänner var fika på stan, bio etc.
Så, en månadspeng på 500 kr hade blivit 500 kr för mycket för mig och för lite för min syster.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp