Månadspeng

Detta eviga bekymmer. Klart att tonåringen ska ha egna pengar att förfoga över. Men, hur mycket och vad ska det räcka till? Min 14-åring har haft 20 € i månadspeng några år men jag ska höja den. Hon går gärna på bio och då räcker den pengen enbart till ett biobesök i månaden när hon vill köpa popcorn och läsk. Det tycker jag är ok. Hennes hobby är relativt billig föutom henns utlandstävlande. Men där har jag sagt att exet måste betatala, jag har helt enkelt inte råd med utlandstävlingarna. Kläder betalar jag med underhållet från xet.

Svårt att svara på men jag tycker att du fått många kloka resonemang:
antingen en ganska liten månadspeng som enbart behöver räcka till nöjen, eller en större summa men som då ska räcka till "det mesta".

Så länge jag bodde hemma, fick jag månadspeng. 100kr var maxsumman jag fick, då var jag alltså 19 år gammal och gick sista terminen på gymnasiet.
Den hundringen skulle räcka till nöjen.
Ibland ville slumpen att det fanns ett par "intressanta" grejer samma månad (bio eller liknande) och då fick jag oftast extra om jag bad.

Kläder et c handlades av föräldrarnas pengar. De avgjorde om "behovet" av nya kläder var tillräckligt stort (och det hände nog aldrig att de nekade, men så frågade jag heller inte så ofta utan det kanske var ett par jeans om året förutom det vi var iväg och handlade: bodde så långt ute på landet att det egentligen inte fanns tillgång till klädaffärer utom de två gånger om året vi åkte varannan gång till Göteborg, varannan gång till Karlstad).

Pappa var först bonde, sedan "metallare" på golvet; mamma var lågstadielärare och vi var två syskon som inte kunde ärva kläder av varandra.
 
Hur mycket får hon från sin pappa? Ska månadspengen täcka de 2 veckorna hon är hos dig, eller för hela månaden? Hur mycket får hon utöver månadspengen?

Jag tycker det spelar in vad som ska ingå i månadspengen. Är det bara fika och umgänge, eller ska det räcka till annat? Köper du/pappan massa extra till henne så månadspengen inte behöver spenderas? Att gå på bio mer än en gång i månaden är en lyx enligt mig.
 
Ja det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen har kläder. Det är också föräldrarnas ansvar att lära sina barn att pengar inte kommer ramlande från himlen bara för att man har bränt alla sina pengar på onödiga saker utan att man måste se över ett längre perspektiv än till den där svindyra egentligen helt onödiga grejen man vill ha just nu. Man måste lära sig att spara och längta till det man vill ha och inse att ska jag köpa en jacka för 1000 kr så gäller det att lägga undan pengar även i maj när vintern känns långt borta. Hellre få gå med förra årets jacka och skor och få chansen att fundera på om det är så man vill leva än att som vuxen bli vräkt och därmed få så mycket större problem för att man inte har lärt sig att hushålla med sina pengar. Hellre tretton år och fullkomligt pank med mat på bordet och tak över huvudet än vuxen utan varken mat eller bostad.
Jo det är olika sätt att se på det. Jag tycker inte de utesluter varandra. Men jag tänkte nog helt annorlunda i grunden och mina föräldrar gjorde på ett annat sätt. Ett sätt som jag tycker fungerade bra och jag hade alltid koll på min ekonomi och flyttade hemifrån utan att förvånas över en enda utgift jag fick. Märkte bara att jag var i en annan stad och inga fler bodde i lägenheten, inga överraskningar i hushåll eller ekonomi.

Men det var en annan grundsyn, kläder, jackor, skor byts när de är trasiga eller urvuxna, inte för att man vill följa modet. Om jag hade velat följa modet och byta jacka varje år ja då hade jag fått betala det själv. Men folk bytte inte jacka varje år då som tur var och jag önskar att folk inte gjorde det nu heller, miljön.
 
Alltså jag och min man unnar oss bio 2-3 gånger per år och då har vi inga dåliga löner. Varje månad känns högst överdrivet. Likadant med latte. Din dotter får väl fixa latten hemma istället isf.

Jag är med i alla undersökningar och forskningsprojekt jag kan och de betalas ofta i biopresentkort.

Senaste två åren har vi haft minst fyra betalda besök per år (två biljetter per gång) på det viset :D
 
200 spänn för ett biobesök?? Alltså, om läsk och popcorn kostar 100 kr skulle jag säga att det är väldigt dyrt. Kanske dyrare än man har råd till med hennes inkomster?
Ja en jättehink med popcorn kostar 5 €. Läsken är billigare, minns inte exakt.
 
Ja en jättehink med popcorn kostar 5 €. Läsken är billigare, minns inte exakt.
Om hon tvunget ska ha den största popcornen och den största läsken. Säger det sig själv att hon inte har råd att gå på bio mer än en gång i månaden?
Du kan inte locka henne att spendera lite tid hemma? (Filmkväll med kompisarna, popcorn och käka?)
Är det endast du som ska stå för veckopengen, eller sticker hennes pappa till henne lite extra?
 
Hur mycket får hon från sin pappa? Ska månadspengen täcka de 2 veckorna hon är hos dig, eller för hela månaden? Hur mycket får hon utöver månadspengen?

Jag tycker det spelar in vad som ska ingå i månadspengen. Är det bara fika och umgänge, eller ska det räcka till annat? Köper du/pappan massa extra till henne så månadspengen inte behöver spenderas? Att gå på bio mer än en gång i månaden är en lyx enligt mig.
Hon bor bara varannan helg hos pappan. Han betalar hennes utlandstävlingar. Jag har betalat hennes kläder och pappan har betalt kläder någon gång då och då.
 
Om hon tvunget ska ha den största popcornen och den största läsken. Säger det sig själv att hon inte har råd att gå på bio mer än en gång i månaden?
Du kan inte locka henne att spendera lite tid hemma? (Filmkväll med kompisarna, popcorn och käka?)
Är det endast du som ska stå för veckopengen, eller sticker hennes pappa till henne lite extra?
Pappan ger aldrig extra pengar. Nu blir det inte biobesök varje månad, hon har helt enkelt inte tid pga av träningen och tävlandet.
 
Ja en jättehink med popcorn kostar 5 €. Läsken är billigare, minns inte exakt.

Fast det är väl som för alla andra - rätta mun efter matsäck? Det är väldigt få som har råd med allt vi vill ha varje sekund. Ofta får vi köpa något mindre eller vänta och spara, för att vi inte har råd att omgående uppfylla alla våra önskningar.

Varför inte köpa en mindre popcorn (eller ingen alls) hellre än att utarma familjens ekonomi för att kunna få största?
 
Jag började dela ut reklam och liknande när jag var 13. Dvs fick dra in mina egna pengar men inte blev jag klokare för det :angel:

Samtalet om hur mycket pengar familjen har och vad det ska räcka till tror jag är viktigast.

Jag började dela ut tidningar på söndagarna redan som 13-åring. Jag var tvungen att få ok från skolan för att få jobba. Men mitt ekonomiska sinne är trots det svagt.
 
Pappan ger aldrig extra pengar. Nu blir det inte biobesök varje månad, hon har helt enkelt inte tid pga av träningen och tävlandet.
Jag tänker lite som så att för tonåringar är det sociala urviktigt.
Men att alltid gå på bio, köpa latte o.s.v. är inte hållbart. Det beror ju såklart hur mycket du/hon/ni lägger pengar på hennes tävlingar. Är det matsäck som gäller eller köps det på plats?

Det beror ju lite på hur mycket pengar du kan avvara. Men jag tänker typ 800 kr till en snart 15 åring, där hon får spara ihop till skor och kläder själv. (Kanske får något plagg i julklapp/ födelsedagspresent/presentkort.) Så kan hennes pappas hjälpa henne med vinterjacka?
 
Jag tänker lite som så att för tonåringar är det sociala urviktigt.
Men att alltid gå på bio, köpa latte o.s.v. är inte hållbart. Det beror ju såklart hur mycket du/hon/ni lägger pengar på hennes tävlingar. Är det matsäck som gäller eller köps det på plats?

Det beror ju lite på hur mycket pengar du kan avvara. Men jag tänker typ 800 kr till en snart 15 åring, där hon får spara ihop till skor och kläder själv. (Kanske får något plagg i julklapp/ födelsedagspresent/presentkort.) Så kan hennes pappas hjälpa henne med vinterjacka?

Hon fattar att man inte kan köpa latte dagligen:) På tävlingar köps maten på plats. De bor på hotell och är borta flera dagar normalt så matsäck fungerar dåligt. Nu är hon t.ex i Hamburg på tävling. Åkte igår och kommer hem söndag natt.

Och även på tävling är det sociala viktigt. Alla går ju ut och äter gemensamt och det betalar jag.
 
*kl*

Alltså en latte ligger på ca 42kr x 30 dagar för enkelhetens skull = 1260kr

Ska hon dessutom gå på bio ETT PAR GGR i månaden och kunna shoppa behöver hon mer än 2000kr i månaden och det tycker jag (som gäärna shoppar mycket och lägger mycket på bra ingredienser och lyxiga charkvaror) är helt orimligt att ha som en ren nöjespeng utan ansvar i den åldern.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hon fattar att man inte kan köpa latte dagligen:) På tävlingar köps maten på plats. De bor på hotell och är borta flera dagar normalt så matsäck fungerar dåligt. Nu är hon t.ex i Hamburg på tävling. Åkte igår och kommer hem söndag natt.

Och även på tävling är det sociala viktigt. Alla går ju ut och äter gemensamt och det betalar jag.
Det är ju såklart annorlunda när man har ett så stort intresse och att tävla kostar pengar.
Men kan ni inte deala att när hon tävlar så mycket som hon gör. Det kostar si och så mycket då får hon en liten ökning. Jag tänker det är ändå nyttigt för henne att öva hur det fungerar. Så får hon ta ansvar över att t.ex. ha kläder och efter säsong.

Sedan tycker jag att det kanske är läge för henne att om hon inte tävlar hela sommaren, hinner ha lite ledigt att jobba. Egna pengar och bra träning på många sätt innan hon blir vuxen på riktigt. :)

(Det lilla jag har förstått så verkar hon rätt ordentlig. Så jag tänker att en diskussion med henne kan vara bra om hon har några tankar kan ge input.)
 
Kostar runt 10 Euro i Tyskland. Däremot är läsk och popcorn eller nachos svindyrt på bion, oftast blir det dyrare än biobiljetten. Men man måste ju inte köpa det där liksom. Jag tar alltid med mig en 0,5 l flaska läsk, tycker dessutom det är super att jag kan skruva på korken mellan att jag dricker. Godis kan man också köpa med sig, I kiosken eller butiken utanför bion kostar det mindre än hälften.
 
Din dotter är väldigt duktig inom sin sport, vad jag förstår. Lite off topic nu, men borde hon inte kunna få stipendium för sin satsning? Kan du söka sådana åt henne där du bor? De olika förbunden brukar ju vara mån om att fånga upp unga talanger och hålla dem kvar inför framtiden.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag fick hela barnbidraget mellan 13 och 16 års ålder. Efter 16-årsdagen ingenting eftersom jag inte fick förlängt barnbidrag (fortsatte inte på gymnasiet). Minns inte vad jag hade för månadspeng innan dess men ville jag köpa dyrare leksaker så fick jag spara ihop hälften så betalade mamma o pappa resten eller önska mig dem i julklapp/födelsedagspresent.
Jag var inte så pigg på att shoppa så när jag var 18 så hade jag fortfarande kvar ca 6000kr av barnbidrag som jag sparat. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp