Månadspeng

Kostar runt 10 Euro i Tyskland. Däremot är läsk och popcorn eller nachos svindyrt på bion, oftast blir det dyrare än biobiljetten. Men man måste ju inte köpa det där liksom. Jag tar alltid med mig en 0,5 l flaska läsk, tycker dessutom det är super att jag kan skruva på korken mellan att jag dricker. Godis kan man också köpa med sig, I kiosken eller butiken utanför bion kostar det mindre än hälften.
FÅR man ta med sig medhavd dricka och godis in på bion?
 
Vi har gjort en budget tillsammans med våra tonåringar. Räknat ut med var och en hur mycket kläder, mobilabonnemang, underhåll av elektronik( typ mobilen behöver lagas, headset t dator, en inköp av nya saker), utekvällar m kompisar, luncher ( serveras inga skolluncher), ev resor med kompisar( typ skidbacken en dag), frisör, bio och andra nöjen, dataspel/spotify isv, hygien etc etc kostar per år, delat i 12, och det får de i "månadslön". Vi betalar sportutrustning, pianolektioner, årskort på tåg/buss, " vanliga" familjehygienprodukter samt resor/utflykter med familjen. De får i n g a pengar utöver lönen. Om de anser att de behöver en höjning får de föra kassabok i tre månader och sedan "argue their case". Kravet är att de måste ha vettiga kläder för varje säsong( man kan inte köpa en ny leksak men inte ha vinterjacka...) och de ska hålla efter sina rum och badrum ordentligt.
De är snart 15 och 18. Vi har haft det här systemet i två år och det fungerar jättebra. De har lärt sig att spara, sköta en budget och planera inköp.
 
FÅR man ta med sig medhavd dricka och godis in på bion?
Ja herregud. Har aldrig varit med om något annat. Vi går till Willys och köper det vi ska ha på bion och går in med det helt öppet.
Och om man nu inte skulle få det på någon bio så är det ju inte så att man blir muddrad. Och vaktmästaren går ju inte omkring med ficklampa och kikar i raderna.
 
Jag fick hela barnbidraget från det att jag fyllde 14. Jag jobbade även helger från 14 års ålder och vid 16 års ålder hade jag närmare 15000 sparat som jag köpte hund för. Jag betalade allt själv förutom de nödvändiga kläderna/skor.
 
Ja herregud. Har aldrig varit med om något annat. Vi går till Willys och köper det vi ska ha på bion och går in med det helt öppet.
Och om man nu inte skulle få det på någon bio så är det ju inte så att man blir muddrad. Och vaktmästaren går ju inte omkring med ficklampa och kikar i raderna.
Jag är hyfsad säker på att det INTE var tillåtet när jag bodde i USA, så jag antar att jag har fått det därifrån ... De vill väl sälja sitt eget, tänker jag?

Cineplex: "Unfortunately we do not allow outside food and drink inside our auditoriums. Food service is a big part of our core offerings, and this policy has been put in place to protect our concession business."
 
Jag är hyfsad säker på att det INTE var tillåtet när jag bodde i USA, så jag antar att jag har fått det därifrån ... De vill väl sälja sitt eget, tänker jag?

Cineplex: "Unfortunately we do not allow outside food and drink inside our auditoriums. Food service is a big part of our core offerings, and this policy has been put in place to protect our concession business."

I Sverige får man definitivt göra det, ofta ligger det rent av en godisbutik bredvid biografen som huvudsakligen får sina inkomster från godissugna biografbesökare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp