Mankhöjd på era islandshästar?

hoppeloppe

Trådstartare
Hur höga är era islandshästar?

Vore intressant att se hur många som har större islandshästar, när jag läser annonser ser jag sällan att mankhöjden är utskriven på isisar. Höjden spelar kanske ingen större roll för många, men jag är ganska lång och då blir det viktigare. :)
Skaffar jag någongång en islandshäst skulle jag vilja ha den över 140cm, men de verkar inte finnas alltför många i den storleken?
 
Jag har ingen egen islänning (halvblodsryttare :p) men rider ett par islänningar i stallet, de är ca 140 (+/- nån centimeter). En kompis har en islänning som är 150cm, men det är ju inte så vanligt.
 
Jag red en för någon vecka sen som nog var runt 150. Minst lika stor som min maxade d-ponny och inte den där nya spinkiga modellen. Jättefin var han, känslig och elektrisk med massa power.

Nästan alla gårdens hästar såg ut att vara ca 145+. Pratade med ägaren om hans ovanligt stora isisar och han sa att de måste ha stora hästar eftersom de sommartid har långritter över fjällen och är de för små orkar de inte att bära normalviktiga vuxna i den extremt tuffa terrängen. Men att det inte var lätt att hitta stora islandshästar. De flesta som annonseras står det inte ens mankhöjd på, vilket i regel betyder att de är små.
 
Har varken någon, eller ridit någon islänning ever. Men en lärare i lågstadiet hade en islänning som var 153 cm, om jag inte missminner mig. Grov i typ och svart :love:
Vet inte om den storleken blivit vanligare/ovanligare idag, men han (lärarens häst) måste iaf varit född på 80-talet, för han var typ 22 år-någonting kring 2003-2005.
 
Jag red en för någon vecka sen som nog var runt 150. Minst lika stor som min maxade d-ponny och inte den där nya spinkiga modellen. Jättefin var han, känslig och elektrisk med massa power.

Nästan alla gårdens hästar såg ut att vara ca 145+. Pratade med ägaren om hans ovanligt stora isisar och han sa att de måste ha stora hästar eftersom de sommartid har långritter över fjällen och är de för små orkar de inte att bära normalviktiga vuxna i den extremt tuffa terrängen. Men att det inte var lätt att hitta stora islandshästar. De flesta som annonseras står det inte ens mankhöjd på, vilket i regel betyder att de är små.

Åh, vad häftigt med så stora islandshästar. :up: Ja, de flesta som inte skriver ut mankhöjden verkar vara runt 135.
 
Jag skulle säga att det är väldigt vanligt med hästar från 140 cm och uppåt idag. Kollar man på årets avelsbedömningar i Sverige är antalet under 140 i mankhöjd få.

Dock så bör man inte stirra sig blind på siffrorna heller, många högre har betydligt mer manke, så det är inte säkert att det skiljer lika mycket i rygghöjd som i mankhöjd.

Sen är det ingen garanti att hästarna är små för att mannkhöjden inte skrivs ut, det kan vara så simpelt att hästen inte är mätt (talar av erfarenhet, tar man emot hästar på försäljning kommer ofta annonsen ut innan hästen är mätt, om mätningen inte av någon anledning känns viktig).
 
Åh, vad häftigt med så stora islandshästar. :up: Ja, de flesta som inte skriver ut mankhöjden verkar vara runt 135.

Ja det var det verkligen, jag som har ridit en häst på drygt 175 cm (och själv är 175 cm med jättelånga ben) varje dag i 13 år nu och är van vid det blev väldigt positivt överraskad över hur stor han var. Benen dinglade inte i lösa luften som de brukar göra på islänningar och många ponnysar. :D
Så det finns hopp för långbeningar som vill ha islandshäst, man får bara leta lite mer. :)
 
Ja det var det verkligen, jag som har ridit en häst på drygt 175 cm (och själv är 175 cm med jättelånga ben) varje dag i 13 år nu och är van vid det blev väldigt positivt överraskad över hur stor han var. Benen dinglade inte i lösa luften som de brukar göra på islänningar och många ponnysar. :D
Så det finns hopp för långbeningar som vill ha islandshäst, man får bara leta lite mer. :)

Ja, jag är också 175cm, är van vid häst på 155, men blir det någongång en islandshäst så behöver den vara lite större och gärna lite kraftig pga min längd.


Kul att höra att så många känner till och har islandshäst på över 140 cm. :) Jag har bara träffat två st (varav ridit en) som varit 140-142 cm, resten har varit runt 135-137. Fast jag har inte träffat så väldigt många heller.
 
Jag var medryttare på en islänning i 2.5 år, han var "bara" 132 i manken men jag som var 168cm nådde inte ens ner under magen barbacka. Han var en kraftigare farbror, men är säker på att det finns fler såna. Man ska inte stirra sig blind på mankhöjden, tycker det verkar supervanligt att islandshästägare tror deras hästar är större än de är. :p
 
Kom på att jag känner till fler islänningar över 140 cm!
Finns ett islandsstall rätt nära mitt (där t.ex. den där "kolafuxskäcken" gick i en hage och skrämde Herr Häst). Nu har jag inte gått och mätt de, men flera ser av mitt ögonmått att döma ut att vara över 140 cm. Inte jättemycket över, men iaf en 142-144 cm ser flera ut att vara.

Sen ska man ju inte stirra sig blind på mankhöjden. Visserligen inte islänningar nu, men väl halvblod. En långlinjerad KWPN-valack jag red lite förut var för det första 177 cm i mankhöjd. I rygghöjd var han typ 168-169 cm. För det första. För det andra kändes han som en förvuxen D-ponny att rida. Alltså han hade jättekorta steg, kändes inte alls så stor "uppepå" osv.

Motsatsen till ovanstående är väl Herr Häst. Förvisso bara 162 cm i mankhöjd (typ 158-159 cm på ryggen för den intresserade...), men skulle utan problem bära upp någon på 200 cm också - även rent estetiskt! I ridningen känns han också waaay bigger än t.ex. ovan nämnda KWPN.
 
Ja hästarna verkar överlag ha blivit lite större, men. Ofta är ögonmåttet inte särskilt precis, jag var med en bekant som verkligen sökte en häst över 145 cm. Hon fick otroligt många svar, men när man kom dit och tittade så visade verkligheten på helt annat. Dessa 145 cm var allt från 138-142, själv har jag en islänning som är 145 + eller - vi har mätt honom men inte med riktig stång utan en annan typ som ger fingervisning. Han kan alltså vara strax under 145 cm eller så är han klart över. Men han är stor och det är alla överens om.
 
Jag upplever också att islandshästarna verkar ha blivit större. Har haft ett långt uppehåll från att rida dem men är nu tillbaka på islandshästrygg igen. Personligen är jag glad då jag hittar någon liten häst eftersom jag själv är kort. Fast så har det ändå blivit så att min favorit ändå är den största i stallet :P Mankhöjden är ju inte allt ;)
 
Ja hästarna verkar överlag ha blivit lite större, men. Ofta är ögonmåttet inte särskilt precis, jag var med en bekant som verkligen sökte en häst över 145 cm. Hon fick otroligt många svar, men när man kom dit och tittade så visade verkligheten på helt annat. Dessa 145 cm var allt från 138-142, själv har jag en islänning som är 145 + eller - vi har mätt honom men inte med riktig stång utan en annan typ som ger fingervisning. Han kan alltså vara strax under 145 cm eller så är han klart över. Men han är stor och det är alla överens om.

Dessutom så tror jag att många som "bara" håller på med islandshästar, går på den höjd andra anger. Typ "Anna säger att hennes häst är 140, min är större så den är nog 145" osv.
Jämför man med andra ungefär jämnstora ponnyer (och vet var manken faktiskt är, många har dålig koll på det) inser man att de ofta är lägre i mankhöjd än de uppfattas som. De bär sig ju på ett väldigt bra sätt, och bär upp mycket ryttare, så antalet cm över marken säger ju långt ifrån allt.

Min är som sagt lite drygt 140, 143 kanske, men känns betydligt större än de flesta jämnstora ponnyer av ridponnymodell. Sånt gör nog också att somliga tror de är större än de verkligen är.
 
Ja hästarna verkar överlag ha blivit lite större, men. Ofta är ögonmåttet inte särskilt precis, jag var med en bekant som verkligen sökte en häst över 145 cm. Hon fick otroligt många svar, men när man kom dit och tittade så visade verkligheten på helt annat. Dessa 145 cm var allt från 138-142, själv har jag en islänning som är 145 + eller - vi har mätt honom men inte med riktig stång utan en annan typ som ger fingervisning. Han kan alltså vara strax under 145 cm eller så är han klart över. Men han är stor och det är alla överens om.

Fast så är det väl alltid på annons, söker man efter en inriden är det alltid några som erbjuder sina föl och åringar, söker man en bombsäker så svarar några med vildar som har "såå snälla föräldrar" etc.

Jag har faktiskt inte hört någon (irl) som överskattat sin hästs höjd, men det är kanske inte det hetaste diskussionsämnet..
 
Fast så är det väl alltid på annons, söker man efter en inriden är det alltid några som erbjuder sina föl och åringar, söker man en bombsäker så svarar några med vildar som har "såå snälla föräldrar" etc.

Jag har faktiskt inte hört någon (irl) som överskattat sin hästs höjd, men det är kanske inte det hetaste diskussionsämnet..
Nu tittade vi på färdig inridna hästar som sades vara 145 eller +, och som sagt vid mätning så var det inte så. Jag tror att många kanske överskattar sina hästar lite, för som tidigare nämnts. Är Lisas häst 140 så är min större så då måste den vara 143 eller nåt. Det blir ofta en grov överskattning, som inte alltid är överensstämmande med verkligheten. Men självklart finns det ju de som har koll på hur stor hästen är, genom att ha mätt den osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 872
Senast: Marita73
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: Smoothi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp