Mankhöjd på era islandshästar?

Jag förstår faktiskt inte varför man inte får föredra stora islandshästar?
Vad är ditt problem med människor som inte vill ha islandshästar under 135?

För övrigt känner jag inte heller mig riktigt bekväm på de som är mindre än 135, åtminstone har jag inte suttit på någon som kunnat kompensera upp så mycket. Därför skulle jag inte välja att köpa en sådan.

Vill man rida islandshäst får man tänka hur man vill, precis som med alla andra raser. Man får köpa en häst som uppfyller ens egna kriterier.
Man får föredra större hästar, titta lite vad jag skriver. Det jag opponerar mig mot är när man anser att det är oproportionerligt, det blir det oavsett hästen är 138 eller 143, den frågan handlar i grunden inte om mankhöjd. För ska islandshästen bli proportionerlig så bör den hålla 155 cm och/eller högre, i människors ögon.
 
Det blir ingen ofantlig skillnad med en häst som är några cm högre, vill man rida Islandshäst får man lägga tanken på hyllan att man är för lång. Jag är 180 cm och har aldrig haft mina fötter vid någon hästs knän trots att ett par har varit av mindre typer.

Jag tycker det har varit stor skillnad på de islandshästar jag har att jämföra med.
För mig är skillnaden som att rida en häst på 155 eller 165. Självklart kan man inte jämföra en tunn häst på 145 med en grov på 135, men jag vill ha båda delarna och inte vara längre än jag behöver på en islandshäst.
 
Man får föredra större hästar, titta lite vad jag skriver. Det jag opponerar mig mot är när man anser att det är oproportionerligt, det blir det oavsett hästen är 138 eller 143, den frågan handlar i grunden inte om mankhöjd. För ska islandshästen bli proportionerlig så bör den hålla 155 cm och/eller högre, i människors ögon.

Då har du missuppfattat mig, det är inte för att det ska bli proportionerligt som jag skulle föredra en större islandshäst, utan för att jag tycker det har varit mer bekvämt och balanserat än de små jag har fått rida.
Att jag aldrig blir helt proportionerlig på en islandshäst har jag förstått. :)
 
Skjøldur har jag bara mætt sjælv och kommit fram till att han ær ca 137 cm øver manken. Han ær av den gammeldags typen, kraftig och inte høgbent. Sporthæstarna ser gærna lite høgre ut. Någon som vet vad som ær genomnittet før rasen?
 
Mina är mätta med tumstock och vattenpass, respektive uppskattad höjd utifrån de andra.
Karl är 138 cm, Snorri 137, Undri 138-140 cm och Aldar är liten så antaligen knappt 135cm.
 
Vi har en som är 135 cm (avelsvisad och mätt då) och en som är 145 cm (mätt hemma med riktig stång). Stoet (den lilla) är dessutom en ganska smäcker typ och "borde" kännas liten för mig att rida (jag är 174 cm), men det gör hon inte alls. Hon kliver på med långa kliv i skritten och har massor med power i tölt och pass - verkligen ingen "liten" häst! Och så länge man som ryttare har tillräckligt bra balans (och inte tänker ägna sig åt banhoppning) kan jag inte tycka att mankhöjden på hästen spelar någon större roll - för mig är andra egenskaper viktigare!
Valacken på 145 cm är också betydligt kraftigare än stoet och känns riktigt stor att rida - på honom har jag knappt fötterna nedanför magen trots långa ben!
 
Har mitt avelssto på 138, hennes 4-åriga dotter 140-141, 2-åriga son 132-133 och 1-åriga dottersonen är 129.
Mamma till 1-åringen var 144-145.
Och den största jag haft var mätt hemma till 150-151.
Svårt att vara exakt när mitt vattenpass i måttkäppen gått sönder.
 
Min medryttarhäst är 142 cm hög. Känns väldigt stor men då är han grövre från början och har nu nog 150 kg i övervikt :o Jag är 175 lång och ända gången jag märker att han är mindre är att det är lätt att ta sig upp på honom barbacka :p
 
Min 4-åring är rätt liten, omkring de 135 tror jag :) men känns inte alls liten att rida :)
Min 3-åring är nog omkring 141 skulle jag tro, då han är ganska mycket större än 4-åringen :)
Nu är måtten bara uppskattade av mig, men ska försöka mäta dem lite mer precist :)
 
Har en plutt på ca 133 cm (utan skor). Men han har ett fantastiskt fint kliv och bär upp mina 156 cm jättebra. Perfekt enligt mig :D han skrittar med lätthet ifrån dom större hästarna i vårat stall... :bump:
 
Jag upplever att så gott som alla missbedömer höjden på sina islandshästar. Alla har hästar som är 140 eller 145 enligt dom själva. Men jag tycker de flesta ligger på 135-138.
Vi hade en bjässe i förra stallet som var hög, lång och välrest. Honom trodde vi var 150 men när vi mätte var han 145.
Annars mäter folk över manken istället för PÅ manken.
 
Jag upplever att så gott som alla missbedömer höjden på sina islandshästar. Alla har hästar som är 140 eller 145 enligt dom själva. Men jag tycker de flesta ligger på 135-138.
Vi hade en bjässe i förra stallet som var hög, lång och välrest. Honom trodde vi var 150 men när vi mätte var han 145.
Annars mäter folk över manken istället för PÅ manken.
Visst är det så!
 
Jag upplever att så gott som alla missbedömer höjden på sina islandshästar. Alla har hästar som är 140 eller 145 enligt dom själva. Men jag tycker de flesta ligger på 135-138.
Vi hade en bjässe i förra stallet som var hög, lång och välrest. Honom trodde vi var 150 men när vi mätte var han 145.
Annars mäter folk över manken istället för PÅ manken.

Som man mäter på avelsvisningar så är ju det i "gropen" precis framför det som jag i vanliga fall ser som manken.
 
Mina är mätta med tumstock och vattenpass, respektive uppskattad höjd utifrån de andra.
Karl är 138 cm, Snorri 137, Undri 138-140 cm och Aldar är liten så antaligen knappt 135cm.
Mätte förresten lille Aldar. Tumstock och vattenpass, på cementgolv, från både höger och vänster sida.
136 cm, dvs inte så mycket mindre än de andra i mankhöjd.
Men ser mycket mindre ut.
 
Här är min bjässe - 153 cm hög.
Har storlek 145-155 i täcken. Lång å hög. :)
Fast de där blocken som ligger vid staketet är 50 + 20 + 20 + 20 cm = 110 cm höga så som de är staplade. De når upp till översta staketplankan som troligtvis är 10 cm bred. Då är vi uppe på 120 cm. Om blocken ligger ca 20-25 cm över ytan där hästen springer, dvs om ridbanan ligger i en 20-25 cm djup grop jämfört med omgivande kanter, så är hästen 140-145 cm i mankhöjd... Känns högst osannolikt att ridbanan är mer nergrävd än 25 cm. Jämför t ex med bommarnas diameter, de brukar vara runt 10 cm i diameter. Länk till hemsida som uppger måtten på cavalettiblocken: http://www.safety-system.com/Produkter/Cavaletti/Cavalettiblock_large
 
Fast de där blocken som ligger vid staketet är 50 + 20 + 20 + 20 cm = 110 cm höga så som de är staplade. De når upp till översta staketplankan som troligtvis är 10 cm bred. Då är vi uppe på 120 cm. Om blocken ligger ca 20-25 cm över ytan där hästen springer, dvs om ridbanan ligger i en 20-25 cm djup grop jämfört med omgivande kanter, så är hästen 140-145 cm i mankhöjd... Känns högst osannolikt att ridbanan är mer nergrävd än 25 cm. Jämför t ex med bommarnas diameter, de brukar vara runt 10 cm i diameter. Länk till hemsida som uppger måtten på cavalettiblocken: http://www.safety-system.com/Produkter/Cavaletti/Cavalettiblock_large
Ja jag hade en häst som var 141 cm i manke men lång som en ledbuss, och hade 145 cm täcken. Den jag har i dag är 145 + men kort som få och kan inte ha större täcken än 125 cm.
 
Ja jag hade en häst som var 141 cm i manke men lång som en ledbuss, och hade 145 cm täcken. Den jag har i dag är 145 + men kort som få och kan inte ha större täcken än 125 cm.
Ja, att ha 145 cm i täckesstorlek säger ju ingenting om mankhöjden. Tycker att det verkar vara ett vanligt fenomen att vilja överdriva sin ponny/hästs storlek. Är det coolare att ha en stor häst och därför läggs det på lite moms på storleken? Eller beror det på att många islandsmänniskor har komplex för att de rider på ponnysmå djur trots att de är vuxna?
 
Fast de där blocken som ligger vid staketet är 50 + 20 + 20 + 20 cm = 110 cm höga så som de är staplade. De når upp till översta staketplankan som troligtvis är 10 cm bred. Då är vi uppe på 120 cm. Om blocken ligger ca 20-25 cm över ytan där hästen springer, dvs om ridbanan ligger i en 20-25 cm djup grop jämfört med omgivande kanter, så är hästen 140-145 cm i mankhöjd... Känns högst osannolikt att ridbanan är mer nergrävd än 25 cm. Jämför t ex med bommarnas diameter, de brukar vara runt 10 cm i diameter. Länk till hemsida som uppger måtten på cavalettiblocken: http://www.safety-system.com/Produkter/Cavaletti/Cavalettiblock_large

Först å främst är det inte sådan cacalettiblock du länkat till som ligger där.....

Tack för informationen men nej - hästen är alltså mätt av en sådan person som mäter hästar å hon är 153 i mankhöjd. Jag vet att folk överdriver - massor - eller har sjukt dåliga ögonmått - men denna häst är verkligen så hög. Du kan komma med vilka olika måttangivelser du vill - eller ännu hellre - kom å titta själv - för hästen ÄR STOR! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 684
Senast: Marita73
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Smoothi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp