Mankhöjd på era islandshästar?

Min första islänning ing var en valack och han var 138 cm i mankhöjd

Min andra islänning ett sto hon var 142 cm i mankhöjd

Och tredje islänningen ett sto är ca 140 cm i mankhöjd
 
Gammelfarbror är 132, av den korta, kompakta, kraftiga och mer viktbärande modellen.

Lilleman är 142-143. Högrest och långbent men bred och kraftig och har väldigt stort steg.
Båda mina hästar brukar upplevas som större än de är, både från marken och ridna.

Den minsta islänning jag ridit var en "fårhäst" på knappt 125 cm. Visserligen kraftigt byggd men jag var ändå lite tveksam innan om skulle vara för tung eller det skulle bli obalanserat. Hoppade upp ändå för att pröva, och jag vill lova att den hästen inte kändes liten nånstans när man satt på! Väldigt mycket motor, bekväm snarare än flashig tölt men helt balanserad trots större ryttare även i svårare terräng. Fantastisk liten häst var det! :)
 
Jag har ridit 3 islandshästar på 140 snittet allihopa men de kändes faktiskt olika stora alla tre beroende på övrig kroppstyp.
Genemsamt med alla enligt mitt tycke är då att dom alla känns större att rida än ponnyer och mindre hästar.
 
Finns det ingen statestik på genomsnittshöjden? Åtminstone de dom avdelsbedöms mäts ju. Att genomsnittshöjden ökar beror dels på att dom får bra foder även på vintern och dels på att inte så många vill ha en häst dom bara är 130 cm hög. I en ca 50 år gammal bok om hästraser läste jag att islandsponnyn är ca 125 cm hög! Min Skjöldur är ca 137 hög och det räcker gott för han är bred över ryggen och urstark.
 
Finns det ingen statestik på genomsnittshöjden? Åtminstone de dom avdelsbedöms mäts ju. Att genomsnittshöjden ökar beror dels på att dom får bra foder även på vintern och dels på att inte så många vill ha en häst dom bara är 130 cm hög. I en ca 50 år gammal bok om hästraser läste jag att islandsponnyn är ca 125 cm hög! Min Skjöldur är ca 137 hög och det räcker gott för han är bred över ryggen och urstark.
Det är möjligt, men inget som offentliggjorts. Om jag tittar på egen avkomma, så härstammar han från mamma 140 cm hög, stoets pappa var 131 cm. Hingsten 137 cm, och hingstens förfäder 135 respektive 137 cm. Avkomman mäter 148 cm.
 
Finns det ingen statestik på genomsnittshöjden? Åtminstone de dom avdelsbedöms mäts ju. Att genomsnittshöjden ökar beror dels på att dom får bra foder även på vintern och dels på att inte så många vill ha en häst dom bara är 130 cm hög. I en ca 50 år gammal bok om hästraser läste jag att islandsponnyn är ca 125 cm hög! Min Skjöldur är ca 137 hög och det räcker gott för han är bred över ryggen och urstark.
 
Min första generation islandshäst (f.1967) var 130 cm. Då angavs medelhöjden vara 130cm.
Andra generationen (f.1975) var 133cm. Tredje generationen (f. 1993) var 138cm. Genomsnittshöjden nu ligger på ca 138cm, fast tävlingshästarna är ofta >140. Fjärde generationen (f.2004) är 145cm. Femte generationen (f.2014) var ca 139cm när jag mätte henne i höstas som 2,5 åring. Så hon blir säkert minst 145 också. Generation två, tre och fyra är bedömda och alltså professionellt mätta.
"Att mäta är att veta" Så visst har de blivit större och mer högbenta.
 
Min första islänning - valack var 138cm
Min andra som inte finns längre - sto 143cm
Den jag har nu är inte slutmätt men uppskattar att hon är som sin mor dvs 143cm
 
Min lilla som jag själv gissade på ca 134-135 blev mätt till 138 :)
Den "stora" har inte blivit mätt än, men gissar på 143-145 ca :)
 
Har faktiskt sett bild på en islänning som tydligen var renrasig och mätte 150cm

Känns lite som att man avlar fram islänningar som mer påminner om tex new forest o connemara ponnys/ hästar vad gäller mankhöjd och exteriör tex smäckrare kropp och mycket mer högbenade än vad de var i början på -90 talet då jag fick min första islänning som då var slutmätt till 138cm mankh
 
Har faktiskt sett bild på en islänning som tydligen var renrasig och mätte 150cm

Känns lite som att man avlar fram islänningar som mer påminner om tex new forest o connemara ponnys/ hästar vad gäller mankhöjd och exteriör tex smäckrare kropp och mycket mer högbenade än vad de var i början på -90 talet då jag fick min första islänning som då var slutmätt till 138cm mankh
Så här är det, en av orsakerna till att rasen benämns som häst och inte ponny hänger samman med att det inte finns någon högsta höjd för rasen. Min första häst som jag vann på poker, mätte tidigt 90 tal 142-143 cm. Jag har själv ridit en islandshäst som var mätt till 158 cm i manke, lite av en chock faktiskt. Just denna häst hade turen att ha en bra exteriör, dvs att man enkelt kunde dela upp kroppen i tre lik stora delar. Sedan var han väldigt högbent. Han var för även bandmätt till 163 cm, men höjden fastslogs sen till 158 med ett stångmått. När var det här jo för ungefär 15-17 år sedan på Island. Jag tror mig kunna påstå att man inte har för avsikt att få fram större hästar, det har bara blivit så av en massa olika orsaker. Dels vet vi att numera får hästarna en helt annan typ av foder mot tidigare, spelar väldigt mycket in. Även det att mineraler beräknas för en ung och växande häst har stor påverkan. Det jag kan hålla med om är, att vissa uppfödare har en förkärlek till en mer slimmad modell. Men samtidigt är faktiskt inte en robust, kraftigt byggd häst alltid optimal. Någonstans där mitt emellan kanske, alla modeller har sina svagheter, och därmed även sina svårigheter. Jag vill kanske känna att man borde fortsätta sin tanke på en lagom robust häst, som är sund med ett bra temperament och mentalitet. Som även har lätt för sig som ridhäst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: WBanna
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 815
Senast: Marita73
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 183
Senast: Smoothi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp