Manlängden..

Ackio

Trådstartare
Stod idag och fixade killens man inför helgen och funderade lite på hur lång man man "borde" ha.

Hur lång resp tjock man gillar du och hur blir era knoppar? :)
Gärna bilder så jag kan skämmas hur fula knoppar jag gör :rofl:
 
Jag håller C:s man något längre än en handsbredd. Kanske 15 cm? Och svaret för hur tjock är inte så lätt-- Lagom tjock? För att jag vill inte att han ska få värmeutslag under en tjock man så håller jag den ganska tunn. Men den är ganska fluffig i sig själv så den är hyfsat tjock ändå.

Så här ungefär:

10534491_10155735981940497_3542183501788362492_n.jpg

11061278_10156305529210497_1978569768001437440_n.jpg

Sen på tävling ser han ut så här:
11947653_10156351499320497_1353110304979641091_n.jpg

11903713_10156351596165497_1244314874452536692_n.jpg


Knepet för mig är att fläta hårt och snurra in knoppen med samma snodd som du flätat med och sen snurra den snodden ett extra varv runt knoppen, då håller sig det mesta. MEN jag har tur, för min häst älskar att bli pysslad med i manen och allra bäst gillar han när jag rycker den för hand :love:
 
Tack för svaret @Amanda_F !
Jag har sett många ha väldigt korta manar och blir så små knoppar då. Jag gillar ha lite längre man dels för greppvänlighet när han fjantar till sig och det blir finare knoppar men när jag stod och tittade på den efteråt började jag undra om jag borde kapat mer :rofl:
 
Jag gillar få och stora knoppar - kanske av lathet :-D Därför låter jag manen vara rätt rejält lång, ca 15-20 cm, är den kortare blir det svårt att göra så få knoppar eftersom varje fläta då ska ta en rejäl manbredd. Vill man ha fler och smalare flätor är det bättre att ha kortare man förstås - det gäller att väga längd och bredd tillsammans så flätan blir lagom lång i förhållande till tjockleken.
 
Jag har pinsamt lång man på min, kan verkligen inte med att kapa den. :o På vår första tävling knoppade en kompis som är utbildad hästskötare, och det blev snyggt trots att manen egentligen är både för lång och för tjock (ponny...), men när jag gör det själv ser det ärligt talat ut som f-n. Får öva mer helt enkelt.
 
Stod idag och fixade killens man inför helgen och funderade lite på hur lång man man "borde" ha.

Hur lång resp tjock man gillar du och hur blir era knoppar? :)
Gärna bilder så jag kan skämmas hur fula knoppar jag gör :rofl:


Jag kör på en handsbredd. Klassisk, stilrent, lätt att knoppa, och blir inte såvärst tovigt.
 
Jag tänker såhär; Det beror på hästens man. Är den tunn så vill man hålla den längre så att knopparna inte blir små fjonkar. Är den tjock så vill man hålla den kortare (eller tunna ur den och ha den ca en handflata). Det beror helt på hästen som individ. :)
 
Min har lång man "a-la-avdankad-travare" (anser att jag får dra den förutfattade meningen då jag själv äger en :D). Min hästs man är ca 20 cm. Han har bred nacke och får stora maffiga knoppar. Nu var det iof länge sedan han bar knoppar, blir så när man vägrar gå in i släpet :p Men tycker det är mkt snyggare med få stora än tusen små och ofta ojämna.
 
Jag har en PRE och han hade mer än gärna fått ha sin naturliga man om den hade varit snygg... tyvärr växer den jättetjock på främre halvan av mankammen och sen jättetunn på bakre :( Så han får "halvblodstrimmas" och tunnas framtill. Trots det är manen för tjock för att det ska bli knoppar (det blir snarare små buskar :D) så jag brukar göra en inbakad fläta som är lite nere vid sidan om mankammen.
 
Har ni bilder på era hästar när de står rakt upp o ner så man ser manen utsläppt lite bättre?

Jag är värdelös på knoppar och har låååånga manar på hästarna.. Dels är jag dålig frisör men nu har jag dessutom ont i fingrarna så jag vill inte slösa dem på att rycka manar.
 
När jag har en häst som ska knoppas så vill jag ha manen en handsbredd lång. Då blir den lagom att knoppa. :)
 
Såhär har jag på min typ, beror på hur ofta jag orkar fixa, gör 8 knoppar ca. Manen är tjockare upptill än nedtill så knopparna är inte lika stora men jag kan inte göra den tjockare och jag vill inte ha den så tunn som den är nertill så det får vara så :p

DSC08850r_zps1nhqjlp2.jpg

DSC08274r_zpsid9hsuuc.jpg
 
Jag har en riktigt tjock ponnyman att jobba med. Brukar klippa den ca 12-15 cm lång. Sist jag knoppade (förra helgen) blev det 21 knoppar inkl pannluggen :/
 

Liknande trådar

Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Ajda
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
371
Senast: tott
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Bulldoozer
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
965
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp