Människor som ska "rädda" varenda katt de ser

purity_666

Trådstartare
Jag är med i en "försvunna/hittade katter"-grupp på Facebook. Jag tycker grundtanken är lysande, men där finns folk som nog inte fattar grejen med gruppen alls. Jag menar då de som ser en katt ute, tar kort på den och frågar i gruppen om den känns igen. En helt frisk, välmående katt.
Eller ännu värre de som matar eller tar hem katter. Återigen friska och välmående katter.

Ja man kan tycka vad man vill om utekatter, men måste man rädda varenda katt? Om man möter en katt som är bra i hull, fin i pälsen osv får man väl anta att den har ett hem. Måste man ta kort på varenda katt man möter och lägga upp i grupp?
En del motiverar extra sällskapssjuka katter som att då måste de vara hungriga, det måste vara synd om dom. Så matar dom katten och ställer till det.

Det tråkiga är ju att såna inlägg svämmar över gruppen så de verkliga efterlysningarna drunknar. Det är lätt att missa en legitim efterlysning om majoriteten är "jag såg den här katten där och där, känner någon igen den". En kattägare har fått sin katt "räddad" och blev fly förbannad. Katten kommer hem varje kväll, men nu kom den ju inte hem för att den var hemma hos någon annan som skulle "rädda" katten. Ägaren blev jätteorolig.

Så, varför ska en del rädda varenda katt de ser? Mata katter som är kontaktsökande? Mina katter får mat och är inte magra någonstans, men nog fasen skulle de bli lyckliga om någon annan matade dom. Nu bor vi på landet så folk är inte så benägna att mata katterna här, tack och lov. Är ni med i liknande grupp? Har ni samma problem där?
 
Du kan väl säga ifrån i gruppen?

Jag tycker det är värre med de som räddar katter organiserat. Jag blir mer och mer tveksam till katthemmens no kill policy, trots att jag är månadsfadder till ett sedan många år. Många katthem lägger enorma summor i veterinärkostnader på riktigt risiga katter. Jag hade föredragit krassare beslut om att rädda yngre och inte alltför risiga katter som är lättare att hitta hem åt, och låta de andra somna in.
 
Du kan väl säga ifrån i gruppen?

Jag tycker det är värre med de som räddar katter organiserat. Jag blir mer och mer tveksam till katthemmens no kill policy, trots att jag är månadsfadder till ett sedan många år. Många katthem lägger enorma summor i veterinärkostnader på riktigt risiga katter. Jag hade föredragit krassare beslut om att rädda yngre och inte alltför risiga katter som är lättare att hitta hem åt, och låta de andra somna in.
Jag har sagt till, flera andra har sagt till. Kattägare har sagt att folk ska sluta ta hem och/eller mata katterna, Jag, med flera, har ifrågasatt varför det läggs upp bilder på random välmående katt man råkat stöta på ute. Det hjälper tyvärr inte.

Håller med om katthemmen. Ibland behöver man inte rädda djur till varje pris. Att sen hitta någon som vill ta sig an en sjuk katt som kanske behöver medicinering livet ut är ju jättesvårt.
 
Jag är med i en "försvunna/hittade katter"-grupp på Facebook. Jag tycker grundtanken är lysande, men där finns folk som nog inte fattar grejen med gruppen alls. Jag menar då de som ser en katt ute, tar kort på den och frågar i gruppen om den känns igen. En helt frisk, välmående katt.
Eller ännu värre de som matar eller tar hem katter. Återigen friska och välmående katter.

Ja man kan tycka vad man vill om utekatter, men måste man rädda varenda katt? Om man möter en katt som är bra i hull, fin i pälsen osv får man väl anta att den har ett hem. Måste man ta kort på varenda katt man möter och lägga upp i grupp?
En del motiverar extra sällskapssjuka katter som att då måste de vara hungriga, det måste vara synd om dom. Så matar dom katten och ställer till det.

Det tråkiga är ju att såna inlägg svämmar över gruppen så de verkliga efterlysningarna drunknar. Det är lätt att missa en legitim efterlysning om majoriteten är "jag såg den här katten där och där, känner någon igen den". En kattägare har fått sin katt "räddad" och blev fly förbannad. Katten kommer hem varje kväll, men nu kom den ju inte hem för att den var hemma hos någon annan som skulle "rädda" katten. Ägaren blev jätteorolig.

Så, varför ska en del rädda varenda katt de ser? Mata katter som är kontaktsökande? Mina katter får mat och är inte magra någonstans, men nog fasen skulle de bli lyckliga om någon annan matade dom. Nu bor vi på landet så folk är inte så benägna att mata katterna här, tack och lov. Är ni med i liknande grupp? Har ni samma problem där?

Låter som samma grupp jag är med i. Säger man något, är man bara otrevlig.

Det läggs ut 4-10 bilder dagligen i stort sett, har inte sett den här förut har den något hem, den här har gått här varje dag och äter upp maten jag ställer ut åt igelkotten, den här katten brukar ligga på min altan, det gör inget jag har lagt ut en filt... men... det satt en katt mitt på gatan, jag tog in den eftersom den kunde blivit påkörd, den har ingen öronmärkning är det någon som saknar... och så vidare i all oändlighet.
 
Jag har sagt till, flera andra har sagt till. Kattägare har sagt att folk ska sluta ta hem och/eller mata katterna, Jag, med flera, har ifrågasatt varför det läggs upp bilder på random välmående katt man råkat stöta på ute. Det hjälper tyvärr inte.

Håller med om katthemmen. Ibland behöver man inte rädda djur till varje pris. Att sen hitta någon som vill ta sig an en sjuk katt som kanske behöver medicinering livet ut är ju jättesvårt.
Ja, och som inte går att försäkra utan reservation ...

Om ni har sagt till i gruppen låter ju folk rätt korkade om de fortsätter.
 
Ja, och som inte går att försäkra utan reservation ...

Om ni har sagt till i gruppen låter ju folk rätt korkade om de fortsätter.
Ja de är ju det. Men så kommer alltid någon som tycker att katten ju kanske har en ägare som letar, bättre att lägga upp en bild på varenda jäkla katt man möter, utifall att. Då drunknar de riktiga som sagt. En välmående katt kan väl få vara ifred.
 
Du kan väl säga ifrån i gruppen?

Jag tycker det är värre med de som räddar katter organiserat. Jag blir mer och mer tveksam till katthemmens no kill policy, trots att jag är månadsfadder till ett sedan många år. Många katthem lägger enorma summor i veterinärkostnader på riktigt risiga katter. Jag hade föredragit krassare beslut om att rädda yngre och inte alltför risiga katter som är lättare att hitta hem åt, och låta de andra somna in.
Håller med. Vet inte hur många gånger vi fått in katter på jobbet, katter som inte går att ta i för att de är så extremt rädda. Sen visar det sig att de har ett problem som inte är lättåtgärdat.
Nä, lägg pengar på katter som har en bättre utgång från början. Ett dött djur lider inte.
 
Håller med. Vet inte hur många gånger vi fått in katter på jobbet, katter som inte går att ta i för att de är så extremt rädda. Sen visar det sig att de har ett problem som inte är lättåtgärdat.
Nä, lägg pengar på katter som har en bättre utgång från början. Ett dött djur lider inte.
Precis. Ett katthem som jag följer på fb lägger ofta upp bilder på katter som visat sig ha FORL, urinvägsproblem, njurproblem osv och ber om pengar till veterinärvård. När branden är släckt står de kanske där med en katt vars sjukdom kräver livslång behandling - och som kanske ändå aldrig skulle klara ett inneliv eftersom den blivit för förvildad. Det känns väldigt etiskt tveksamt.
 
Det du beskriver från den där gruppen kanske beror på att folk verkar älska att demonstrera sin kattkärlek. Jag blir kopiöst trött på att se BIld Av Söt Katt Som Behöver Nytt Hem - och så skriver 47 personer ÅH OM JAG INTE REDAN HADE ARTON KATTER/EN KATTÄTANDE HUND/RESTE 300 DAGAR OM ÅRET/HADE SUPERALLERGISKA BARN så skulle jag ta den :heartheart:heart

Eller alla beskäftiga jävlar som skriver DELAT! för att visa hur de KÄMPAR för att katten ska hitta hem.

:banghead:
 
Det du beskriver från den där gruppen kanske beror på att folk verkar älska att demonstrera sin kattkärlek. Jag blir kopiöst trött på att se BIld Av Söt Katt Som Behöver Nytt Hem - och så skriver 47 personer ÅH OM JAG INTE REDAN HADE ARTON KATTER/EN KATTÄTANDE HUND/RESTE 300 DAGAR OM ÅRET/HADE SUPERALLERGISKA BARN så skulle jag ta den :heartheart:heart

Eller alla beskäftiga jävlar som skriver DELAT! för att visa hur de KÄMPAR för att katten ska hitta hem.

:banghead:
:bow::bow::bow:
 
Det du beskriver från den där gruppen kanske beror på att folk verkar älska att demonstrera sin kattkärlek. Jag blir kopiöst trött på att se BIld Av Söt Katt Som Behöver Nytt Hem - och så skriver 47 personer ÅH OM JAG INTE REDAN HADE ARTON KATTER/EN KATTÄTANDE HUND/RESTE 300 DAGAR OM ÅRET/HADE SUPERALLERGISKA BARN så skulle jag ta den :heartheart:heart

Eller alla beskäftiga jävlar som skriver DELAT! för att visa hur de KÄMPAR för att katten ska hitta hem.

:banghead:
Haha jag anar viss irritation :sneaky:
 
Det du beskriver från den där gruppen kanske beror på att folk verkar älska att demonstrera sin kattkärlek. Jag blir kopiöst trött på att se BIld Av Söt Katt Som Behöver Nytt Hem - och så skriver 47 personer ÅH OM JAG INTE REDAN HADE ARTON KATTER/EN KATTÄTANDE HUND/RESTE 300 DAGAR OM ÅRET/HADE SUPERALLERGISKA BARN så skulle jag ta den :heartheart:heart

Eller alla beskäftiga jävlar som skriver DELAT! för att visa hur de KÄMPAR för att katten ska hitta hem.

:banghead:


:rofl: :rofl:


Deeds not words! :devil:
 
Jag har jobbat på katthem, vi hade dock inte någon no kill policy. Katter som var för sjuka fick somna in men gud vad skit vi fick för det. Jag tycker det som kan räddas ska naturligtvis räddas men någonstans måste man dra en gräns, kommer det här djuret få ett drägligt liv, på samma sätt som man som djurägare en dag måste dra en gräns.

Vad gäller "bortsprugna" katter så hände det ofta att vi fick in katter som visade sig bo 100m från platsen den hittades på. Vissa var dessutom märkta/hade halsband med telefonnummer :banghead:
Tillägg: det är ofta samma personer som hittar övergivna katter överallt...
 
Jag har jobbat på katthem, vi hade dock inte någon no kill policy. Katter som var för sjuka fick somna in men gud vad skit vi fick för det. Jag tycker det som kan räddas ska naturligtvis räddas men någonstans måste man dra en gräns, kommer det här djuret få ett drägligt liv, på samma sätt som man som djurägare en dag måste dra en gräns.

Vad gäller "bortsprugna" katter så hände det ofta att vi fick in katter som visade sig bo 100m från platsen den hittades på. Vissa var dessutom märkta/hade halsband med telefonnummer :banghead:


Jag förstår inte problemet med att avliva sjuka/skadade djur. Tycker det är långt mycket värre när de ska behandlas in absurdum och utsättas för smärtsamma långdragna ingrepp, med lång rehab och mycket medicinering. Låt dem somna in lugnt och tryggt istället. En död katt lider inte.
 
Jag förstår inte problemet med att avliva sjuka/skadade djur. Tycker det är långt mycket värre när de ska behandlas in absurdum och utsättas för smärtsamma långdragna ingrepp, med lång rehab och mycket medicinering. Låt dem somna in lugnt och tryggt istället. En död katt lider inte.
Ja det tycker jag också. Många som vi fick in var verkligen dåliga, gått ute länge, långt gången vanvård, långt gången inavel osv. Istället för att katten skulle plågats ihjäl (vilket ju hade varit alternativet om den inte blivit räddad) så fick de ju avsluta livet i värmen, på gosig filt eller i famnen på någon. Känns betydligt mer värdigt avslut än att bli behandlad i oändlighet och sedan sitta på ett katthem för resten av sitt liv, eftersom krasst sett så är det få som adopterar en katt som står på livslång medicinering.
 
Höll på att bli en av de människorna för någon vecka sedan :D Var ute och gick sent på kvällen, på en parkering ser jag tre inte jättevälmående katter sitta/ligga avvaktandes. Sen kom det en medelålders man gåendes med en matkasse i handen, katterna hoppar upp och springer mot honom. "Aha, de har ändå en ägare" tänker jag. En stund senare går han tillbaka utan katter i släptåg. Jag går vidare och hittar små hus utplacerade där katterna sitter och äter.

Alltså hittade jag till stans TNR lokal med små hus där katterna matas. Det är väl bättre än ingenting fast på samma gång så kan de ju inte vara helt otama ändå om de nu känner igen och glatt springer fram till sina matare men är mer avvaktande mot annat folk.
 
Min förra katt blev "räddad" ett otal gånger, av olika människor, men också av en organisation som kallades "Djurens vänner *-stad". Kan säga att de inte var mina vänner. Katten var chipmärkt, tatuerad i örat, halsband med namn och telefonnummer (dock oläsligt vid det tillfället). Välmående, men dock så social, och följde gärna med folk hem och kunde se väldigt utsvulten ut...

En man på nämnd organisation rekommenderade en granne till mig att ta hand om katten, inte släppa ut den, utan bara behålla den, för den var förvildad sa han. Namnet i halsbandet hade några dagisbarn skrivit dit, sa han också. Tyvärr var telefonnumret var ju oläsligt, men grannen hittade tatueringen i örat, ringde polisen, som ringde mig.

Min nuvarande katt är inte så social, hon håller sig undan, och ingen "tar hand " om henne, tack och lov.
 
Jag gissar att för en del (långt ifrån alla) som har problem med att katter avlivas alternativt tycker att no kill policy är den enda vägen att gå har sett för mycket amerikansk film där djur avlivas efter x veckor på djurhemmet om de inte fått nåt hem även om djuret är friskt och glatt.

Det skrämmer mig med alla som ska rädda djur oavsett vad. Det är ju som med ens egna djur, är behandlingen värd det när det gäller lidande och hur livet blir för djuret efteråt. En kort behandling som är jobbigt för djuret men där det kan leva länge och bra efteråt är värt det. En lång, plågsam behandling där djuret kommer ha kvarvarande problem och inte kunna leva ett fullgott liv efter? Inte värt det i min bok. Sen kan det vara svårt att dra gränser och bedöma.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
24 748
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 050
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
77 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp