Människor som ska "rädda" varenda katt de ser

Jag vet inte. Jag har svårt att tänka mig att det finns något förbud om det saluförs som vattenrening respektive kosttillskott. Själv tycker jag att det är oetiskt med den typen av parallellverksamhet.

Nej kanske inte. Känns bara så märkligt. Det är ju ofta svårt att gå emot en veterinärs åsikt/rekommendation om man inte har fler att rådfråga. Kan ju bli jättekonstiga situationer :crazy:
 
Ytterst tveksamt, det finns väl inte evidens för att det fungerar?

Ja det är så jag tänker! Men jag har dålig koll på vad som egentligen gäller för veterinärer. Hur stor evidens en behandling/metod/medel måste ha för att få rekommenderas. En läkare får ju iallafall inte rekommendera något sådant.
 
Nej kanske inte. Känns bara så märkligt. Det är ju ofta svårt att gå emot en veterinärs åsikt/rekommendation om man inte har fler att rådfråga. Kan ju bli jättekonstiga situationer :crazy:

Jo, att något säljs hos en veterinär ger ju också intryck av att det är verksamt på ett helt annat sätt än om det säljs i en vanlig butik.
 
Ytterst tveksamt, det finns väl inte evidens för att det fungerar?

Här finns lite läsning från Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap, som är en del av veterinärförbundet: Alternativmedicinska behandlingsmetoder för djur

Där står angående lagstiftning:
"Gällande lagstiftning innebär att djurhälsopersonal ska arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Samtidigt används vissa av de, enligt definitionerna klassade, alternativmedicinska metoderna av djurhälsopersonal. Det finns således en viss diskrepans mellan det som i mindre omfattning utförs praktiskt och hur denna praktik regleras. Det finns också en gråzon mellan kravet
att arbeta enligt gällande lagstiftning och möjligheten att kliniskt prova nya metoder.
Denna gråzon finns inte bara inom veterinärmedicin, utan även på humansidan har man liknande dilemma; diskussionerna pågår om vad som klassas som alternativt och inte, samt gränsdragningen för vilkametoder legitimerad personal får använda"
 
Jo, att något säljs hos en veterinär ger ju också intryck av att det är verksamt på ett helt annat sätt än om det säljs i en vanlig butik.

Ja precis! Har man inte läst om det innan och bildat sig sin egen åsikt så är det ju lätt att man köper det som rekommenderas för att man litar på veterinärens kompetens. Ofta är man ju i ett stressat och lite utsatt läge också just då och då är det ju jättesvårt att börja argumentera om veterinären säger att "det här hjälper".

Jag vet ju själv hur platt mina argument föll när min ena häst var sjuk och jag förklarade för veterinären att hästen inte klarar metacam för magen och att medicinen inte gör någon skillnad för just den individen. Det viftades bort totalt med att jag skulle ge det ändå och då var det ändå en riktig medicin som förordades.
 
Här finns lite läsning från Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap, som är en del av veterinärförbundet: Alternativmedicinska behandlingsmetoder för djur

Där står angående lagstiftning:
"Gällande lagstiftning innebär att djurhälsopersonal ska arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Samtidigt används vissa av de, enligt definitionerna klassade, alternativmedicinska metoderna av djurhälsopersonal. Det finns således en viss diskrepans mellan det som i mindre omfattning utförs praktiskt och hur denna praktik regleras. Det finns också en gråzon mellan kravet
att arbeta enligt gällande lagstiftning och möjligheten att kliniskt prova nya metoder.
Denna gråzon finns inte bara inom veterinärmedicin, utan även på humansidan har man liknande dilemma; diskussionerna pågår om vad som klassas som alternativt och inte, samt gränsdragningen för vilkametoder legitimerad personal får använda"

Det där är intressant! Kliniken här kör stenhårt med stötvågsbehandling. När jag läste om det så menar många att det enbart är en smärtsam behandling som ändå inte hjälper medans andra menade att det var guds gåva för att hjälpa till att läka skador. Används stötvågsbehandling inom humanvård?
 
Ja precis! Har man inte läst om det innan och bildat sig sin egen åsikt så är det ju lätt att man köper det som rekommenderas för att man litar på veterinärens kompetens. Ofta är man ju i ett stressat och lite utsatt läge också just då och då är det ju jättesvårt att börja argumentera om veterinären säger att "det här hjälper".

Jag vet ju själv hur platt mina argument föll när min ena häst var sjuk och jag förklarade för veterinären att hästen inte klarar metacam för magen och att medicinen inte gör någon skillnad för just den individen. Det viftades bort totalt med att jag skulle ge det ändå och då var det ändå en riktig medicin som förordades.

Det krävs nog inte ens att veterinären själv säger att ett visst preparat hjälper; om en burk piller saluförs av en veterinär ger det per automatik preparatet och det som står på förpackningen en viss legitimitet.
 
Det där är intressant! Kliniken här kör stenhårt med stötvågsbehandling. När jag läste om det så menar många att det enbart är en smärtsam behandling som ändå inte hjälper medans andra menade att det var guds gåva för att hjälpa till att läka skador. Används stötvågsbehandling inom humanvård?

Ja, det används inom humanvården på vissa tillstånd.
 
Okej för det räknas som alternativbehandling enligt försäkringsbolagen och ersätts bara upp till en viss summa.

Jag antar att du menar vad gäller hästar? Det kan ju bero på många saker i så fall, t ex att forskning saknas för hur effektivt det är på just hästar eller att det helt enkelt är en behandling som man räknar med inte skulle vara kostnadseffektiv att ersätta. T ex MR- och CT-undersökningar är ju också något som ofta bara ersätts upp till en viss nivå.
 
Jag antar att du menar vad gäller hästar? Det kan ju bero på många saker i så fall, t ex att forskning saknas för hur effektivt det är på just hästar eller att det helt enkelt är en behandling som man räknar med inte skulle vara kostnadseffektiv att ersätta. T ex MR- och CT-undersökningar är ju också något som ofta bara ersätts upp till en viss nivå.

Ja! Förlåt, jag var otydlig. Så kan det vara. Det förvånade mig faktiskt att de körde så hårt på att stötvågsbehandling var den enda och den rätta behandlingen för så många åkommor som de gjorde när de inte kunde visa någon evidens för behandlingens verkan. Inga resultat fanns överhuvudtaget. Lite statistik iallafall för deras kliniker vore ju bra.
 
Det där är intressant! Kliniken här kör stenhårt med stötvågsbehandling. När jag läste om det så menar många att det enbart är en smärtsam behandling som ändå inte hjälper medans andra menade att det var guds gåva för att hjälpa till att läka skador. Används stötvågsbehandling inom humanvård?

Stötvågsbehandling används inte som en etablerad metod inom hälso- och sjukvården.
Däremot används det säkerligen bland alternativa utövare och möjligen massageterapeuter.

Jag har en häst som var spänd i ryggen (min åsikt utifrån hur han gjorde vid galoppfattningar) och tänk sicken tur att någon närvarande hade en sådan apparat med sig.
Hästen fick 45 min behandling, höll på att somna och dagen efter var han i stort sett sig själv igen i fattningarna.
 
Stötvågsbehandling används inte som en etablerad metod inom hälso- och sjukvården.
Däremot används det säkerligen bland alternativa utövare och möjligen massageterapeuter.

Jag har en häst som var spänd i ryggen (min åsikt utifrån hur han gjorde vid galoppfattningar) och tänk sicken tur att någon närvarande hade en sådan apparat med sig.
Hästen fick 45 min behandling, höll på att somna och dagen efter var han i stort sett sig själv igen i fattningarna.

45 minuter? Vi kan omöjligt prata om samma sak. Min häst med allvarliga ligamentskador fick 1000 slag/skada/gång, det tog några minuter vid varje tillfälle.
 
Ett förbud på utekatter skulle snart få bort den oseriösa "aveln"

?? Är väl snarare att folk borde kastrera och ID-chippa sina utekatter isåfall. En kastrerad katt får inga ungar.

Fast man kan ju ha gps-halsband på dom, så hittar man dom även om dom inte kan ta sig hem själva. Och även innekatter kan bli sjuka/skada sig och plågas innan deras ägare kommer hem.

Jag själv förespråkar att ha innekatt som får kontrollerad utevistelse för att berika livet (mina har nätad rastgård för det ändamålet). Men jag förstår också t.ex. @athena_arabians som släpper ut sina på gården där hon bor och skulle aldrig ifrågasätta det (lite och långsam trafik, välmående, kastrerade katter som går in och ut som dom behagar, ses till dagligen och får veterinärvård vid behov). Mest troligt skulle även jag ha katt ute om jag bodde på ett sånt ställe, där katten även behövs som musjägare. Hellre ett miljövänligt system där råttorna äts av rovdjur än att använda gift som kan vara farligt för andra djur och människor.

Däremot har jag inte mycket till övers för de som inte bryr sig om sina katter, där dom släpps lösa på farliga platser (centrum, vid högtrafikerade vägar etc), inte får komma till veterinär trots uppenbart behov, fertila katter som förökar sig okontrollerat o.s.v.
Alla människor som har utekatter är inte sånna, man får se till varje specifik situation. Och detsamma gäller såklart även åt andra hållet, alla med innekatt som förespråkar ett sånt liv är inte utekattshatare.

:up:

Jag känner folk som har utekatter och "utehundar" (eller snarare gårdshundar kanske?) som oftast bor i skogen eller ute på landet, både renras och blandras/huskatt. Dessa skulle dock aldrig drömma om att släppa ut dom mitt i en stad, men de djuren behövs för att fånga råttor och sork där dom bor. Inom min hundras är det inte så ovanligt med "utehundar"/gårdshundar för att hålla nere populationen utav sork och möss. Vissa djur har fortfarande ett sådant jobb som nyttodjur.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
24 749
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 050
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
77 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp