Märgben, kokas eller ges rått??

Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Jag ger bara kokta märgben av NÖT. Det blir inget splitter av dom.
Har haft hundar med känslig mage förr. Men denna tål ben. Men Jag ger bara Av Nöt
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Koka dom bara en liten stund, ca 10-12 min.

Jo vissa säger ju det, men jag ville ha någon källa på det så man kan känna sig säker?

Kan man ge valpar märgben? För jag får hem en om mindre än två veckor nämligen. :love:
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Mina valpar har fått gnaga på märgben, men då har de fått blivit lite avgnagda av de äldre hundarna först.
Har även gett icke leveransklara valpar märgben, men de har också fått avgnagda ben först.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Mina valpar har fått gnaga på märgben, men då har de fått blivit lite avgnagda av de äldre hundarna först.
Har även gett icke leveransklara valpar märgben, men de har också fått avgnagda ben först.

Men jag har ingen äldre hund, ska jag gnaga av dem själv då? :D
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Så det är bara att tina upp benen och ge dom till min hund då?

Behöver inte tina benen heller, ge dom råa och frusna. Men man får portionera lite om hundmagen är ovan.

Min hund som har otroliga problem med sin mage och tarm klarar dock råa märgben helt och hållet. Däremot inte kokta!
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Jag ger bara kokta märgben av NÖT. Det blir inget splitter av dom.
Har haft hundar med känslig mage förr. Men denna tål ben. Men Jag ger bara Av Nöt

Varför kokar du? Jag har alltid undrat över det. Själv ger jag allt rått. Även frusna kycklingvingar.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Jag ger bara kokta märgben av NÖT. Det blir inget splitter av dom.
Har haft hundar med känslig mage förr. Men denna tål ben. Men Jag ger bara Av Nöt

Ger du bara nötben p.g.a. att dom inte splittras när dom kokas? Eller är det av någon annan anledning?
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Råa! Lite frysta är också helt okej :)

Bakterier? Hundar är gjorde för att äta sådant som vi skulle bli sjuka av. De har en grym mage ;)

Om man är Labradorägare så vet man det rent praktiskt också... Dvs. att de äter vad äckel som helst utan att bli sjuka.

Ja du, jag vill inte vet hur mycket äckel min hund äter när hon går runt lös i stallet. Och hon har inte blivit sjuk någon gång än, peppar peppar... Förutom dålig i magen någon enstaka gång.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Ger du bara nötben p.g.a. att dom inte splittras när dom kokas? Eller är det av någon annan anledning?

Man ska väl inte ge fläsk kött/ben rått för risk för trikiner å annant skrafs som finns i fläsk kött.... Fågel kan man ge rått om de e från "unga" djur där benen inte är så hårda.... Får och annat vilt vet jag faktiskt inte mer än samma som fågel, unga djur inte så hårda ben..... (?)
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Behöver inte tina benen heller, ge dom råa och frusna. Men man får portionera lite om hundmagen är ovan.

Min hund som har otroliga problem med sin mage och tarm klarar dock råa märgben helt och hållet. Däremot inte kokta!

Det är jätte bra att många har tipsat att man kan ge lite frysta märgben oxå. För det visste jag inte. Sen tänkte jag låta henne gnaga en liten stud om dagen då hon inte är van att äta råa märgben alls.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Man ska väl inte ge fläsk kött/ben rått för risk för trikiner å annant skrafs som finns i fläsk kött.... Fågel kan man ge rått om de e från "unga" djur där benen inte är så hårda.... Får och annat vilt vet jag faktiskt inte mer än samma som fågel, unga djur inte så hårda ben..... (?)

Nej just det fläskkött eller ben får väl hundar inte äta? Kom på det nu när du skrev. Man ska väl inte ge allt som börjar på F, fläsk, fisk och fågel. Eller har jag helt fel?
Trikiner, vad är det för något?
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Trikiner (Trichinella) är ett släkte upp till 4 mm långa rundmaskar som lever som parasiter i däggdjur, bland annat människor.

De kan ge upphov till trikinos och smittar oftast via slarvigt tillagat fläskkött. I Sverige testas alla slaktade grisar och det är ovanligt att tamsvin har trikiner. Trikiner förekommer även hos hästar, främst importerarde. Kan även förekomma hos vildsvin, brunbjörn, järv, varg, lo, grävling, räv, fjällräv, skogsmård, hermelin, vildmink, katt, råttor och smågnagare. Vanligast är Trichinella spiralis.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Trikiner

Trikinos är en maskinfektion orsakad av trikiner. Djur brukar inte få några symptom men människor får till att börja med några dagars diarré. När masklarverna tagit sig till muskulaturen uppstår svår muskelvärk som kan vara i flera månader. Vid omfattande infektion kan sjukdomen vara livshotande.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Trikinos
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

När du ger ben från fågel så ska det inte vara "bärande" ben. Dvs. inte lårben (kycklingklubba) Annat som vingar och hals går utmärkt att ge :) Råa! Ej tillagat!

Råa fläskben kan man också ge. Men det är lite invänjningstid på det. Hundarna blir hårda i magen, börja därför med lite i början. Man ska dock se till att benen inte är sågade så att de har vassa kanter.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Men om dom testar alla grisar för trikiner så borde det ju vara lugnt att ge fläskkött till hunden iaf...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 402
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vilka märgben köper ni som inte köper direkt från producent/slakteri? Jag hittade några som var varmluftstorkade i 72 grader och sedan...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 917
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 782
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 839
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp