Marginalen bank?

DeadSerious

Trådstartare
Tillhör egentligen ungdom, men gissar på att jag får bättre svar här :)

Jag funderar i alla fall på att byta från Swedbank till Marginalen bank. Jag sitter inte inne på någon förmögenhet (student) utan det är ett privatkonto samt ett sparkonto med 100-150 tusen kronor på som det gäller. Jag vill inte binda mina sparpengar i dagsläget eftersom jag eventuellt kommer behöva använda en stor del av dem inom kort och därmed behöver kunna komma åt dem när jag vill, i dagsläget ligger de på ett e-sparkonto hos Swedbank. Det som lockar mig att byta bank är räntorna. Marginalen bank erbjuder 2% ränta på privatkontot och 2,1% ränta på ett konto motsvarande Swedbanks e-sparkonto, där jag i dagsläget har 0,25% ränta. Så långt låter det ju toppen. Men jag har googlat runt och åsikterna om Marginalen bank är minst sagt splittrade - vågar jag byta till dem? Vad är era erfarenheter och tankar? Vad är det värsta som kan hända? :p
 
Sv: Marginalen bank?

Varför behöver du byta bank helt direkt?

Öppna ett sparkonto hos Marginalen och testa det ett tag, så länge de har insättningsgaranti så är det ingen risk för dig. Då får du testa lite av hur deras internetbank fungerar också. Enda nackdelen är väl egentligen att det kan ta några dagar att flytta pengar mellan kontona.

Jag har kvar min gamla vanliga back för vardagsärenden och bolån mm, men sparpengarna har funnits hos andra banker eftersom deras räntor är överlägsna.
 
Sv: Marginalen bank?

Anledningen att jag i så fall skulle flytta allt är just för att jag gärna vill kunna flytta pengar mellan kontona snabbt och enkelt. I dagsläget har jag lagt upp det så att jag utöver privatkontot har ett hundkonto där det kommer in pengar från privatkontot varje månad, ett sparkonto där jag har den största delen av sparpengarna och som jag inte får röra annat än i absoluta nödfall, och ett sparkonto där jag sätter in allt som blir över varje månad och där får jag nalla lite om jag behöver. Alternativet är i så fall att bara flytta på det stora sparkontot som jag inte får röra (eftersom jag snabbt behöver kunna flytta pengar mellan de andra), och i så fall har jag ännu bättre ränta hos GE money bank, så då är det bara onödigt att ens blanda in Marginalen. Det är delvis räntan på privatkontot som lockar mig också, och den är det bara Marginalen som har. Visserligen skulle jag kunna flytta sparpengarna till Marginalen ändå bara för att prova, men egentligen känns det enklare att flytta över allt på en gång i så fall.
 
Sv: Marginalen bank?

Kolla bara så att de har insättningsgaranti innan du flyttar pengarna. Många banker som ger "hög" ränta har inte insättningsgaranti. Insättningsgarantin betyder att du får dina pengar även om banken går i konkurs.
 
Sv: Marginalen bank?

Vad betyder snabbt? Kan du vänta någon dag så funkar det ju att ha två banker.
 
De har insättningsgaranti :)
Förutom från det "stora" sparkontot behöver jag kunna flytta pengar så att de kommer över omgående, det är det som är problemet. Annars hade jag gärna haft två banker :) Jag kan ju som sagt ha två banker ändå och ha sparkontot i en annan bank, men skulle jag flytta allt till Marginalen känns det meningslöst eftersom GE money bank bara ger 0,2% mer i ränta och det känns lite skit samma då faktiskt. Enklare att ha allt i samma om det är så lite det handlar om.
 
Jag hade ett sparkonto på Marginalen och för mig funkade det i alla fall som det skulle. Jag tror inte du har så mycket att oroa dig för - insättningsgarantin gäller ju.
 
Har valt Supreme Spar, hos Resurs Bank, 2,75 % ränta. Villkoret är ett aktivt Supreme Card, vilket jag har knutet till Paypal för att ha bättre koll på just PP inköp.

Resurs har också ett vanligt sparkonto, 2,3 % ränta f n.

Mig stör det inte mycket att ha en dags överföringstid mellan bankerna, men det är ju väldigt personligt hur man vill ha det och hur snabbt man kan komma att behöva kontanter. Annars går det ju att ha Supreme Cardet till kortfristiga snabba behov...
 
@Lovisaleonora

Ja det finns säkert flera andra banker som har liknande eller bättre ränta på sparet (jag gick igenom det för ett par veckor sedan men minns inte riktigt vad jag kom fram till, mer än att kanske byta till Marginalen :P)! Jag gillade dock att Marginalen hade 2% ränta även på privatkontot, det är de ju de enda som har om jag förstått det rätt!

Jag hade säkert klarat mig utan att kunna föra över pengar sådär snabbt, men det känns som en trygghet som jag personligen gärna vill ha just mellan de mindre kontona. Utifall att jag snabbt skulle behöva till veterinären med hunden och inte har tillräckligt med pengar på privatkontot till exempel. Kreditkort är ju ett alternativ visserligen, men det känns nästan smidigare i så fall att lägga de kontona hos samma bank istället.

Däremot kanske det skulle vara mer fördelaktigt att lägga det större sparkontot hos någon annan bank, det får jag nog kika lite mer på.
 
Var precis inne och tittade på Marginalen banks hemsida igen, och såg nu att jag glömt att jag får 2,3% ränta istället för 2,0% på privatkontot om jag har ett annat konto med över 100.000kr på hos dem. Känns som att det mest fördelaktiga kanske i så fall hade varit att lägga 100.000kr på ett sparkonto med 2,1% ränta och sedan ha allt annat på privatkontot då? Räntan blir ju högst på privatkontot, även om det känns konstigt.
 
Hur fungerar det egentligen med räntor förresten? Detta borde jag kanske egentligen ha koll på ;) men räntorna betalas väl ut en gång om året, vilken summa baseras räntan då på? Den summan som ligger på kontot just den dagen räntorna betalas ut?
 
Jag har valt att öppna ett sparkonto hos SBAB, som ger mig fria uttag och 2% ränta från första kronan. De uppdaterar min ränta varje dag har jag för mig (summan jag får vid årets slut), men de betalar bara ut räntan en gång om året.
 
Räntan räknas dag för dag, på det aktuella beloppet. Vid årsskiftet betalas räntan ut.

Företaget har likviditeten på Skandiabanken, där betalar de ut ränta varje månad, vilket ger en trevlig ränta på räntan-effekt.
 
Jaha, då är jag med! :) Det låter helt klart trevligt att få räntan utbetald varje månad! Men så är det inga privata sparkonton som fungerar va?
 

Liknande trådar

Äldre Jag har nu velat i snart ett år om jag ska byta bank. Det som framför allt har hållt mig kvar är pga jag har varit i behov av att kunna...
2
Svar
29
· Visningar
2 772
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp