Markduk eller tidningar)kartong?

Mia_R

Trådstartare
Jag har sågat ner en krypen då det var hopplöst att hålla brännässlorna borta. Nu är planen att samplantera rosor och pion istället där enen växte. Jag tänker marktäcka för att försöka hindra brännässlorna ta över igen, men räcker det med ett tjockt lager kartong/tidningar eller ska jag lägga markduk?
 
Jag har sågat ner en krypen då det var hopplöst att hålla brännässlorna borta. Nu är planen att samplantera rosor och pion istället där enen växte. Jag tänker marktäcka för att försöka hindra brännässlorna ta över igen, men räcker det med ett tjockt lager kartong/tidningar eller ska jag lägga markduk?
Beror nog på hur mycket rötter du tar bort?

Jag gillar kartong mer än tidningar. Ordentligt överlapp.

Jag är inte så glad i markduk. Gillar inte att lägga ner plast i mark.
 
Jag har sågat ner en krypen då det var hopplöst att hålla brännässlorna borta. Nu är planen att samplantera rosor och pion istället där enen växte. Jag tänker marktäcka för att försöka hindra brännässlorna ta över igen, men räcker det med ett tjockt lager kartong/tidningar eller ska jag lägga markduk?

Jag vet inte hur effektivt det är, jag la en sorts markduk i 3 år på ett brännässleställe och när jag tog bort den så formligen exploderade det fram brännäsdlor som legat i dvala. Nu drar jag rötter och det fungerar bättre
 
Problemet är ju rötterna på både krypenen och brännässlorna, jag kan inte dra bort de senare så effektivt som jag skulle önska då jag inte får bort rötterna från enen. :meh: Törs jag lägga sten som avgränsare för att kunna göra en bädd, eller kommer de där jäkla gröna, stickiga eländet att ta över ännu lättare? :nailbiting:

Jag har i drygt 10 års tid ryckt nässlor och försvarat enen, men nu när mamma återigen tyckte jag skulle ta bort eländet kände jag att jag var in till döden less på att inte kunna klippa gräset pga grenarna så nässlorna har kunnat vinna terräng allt eftersom. :banghead:

Mycket kvistar blev det och förvånansvärt tomt efter min framfart med röjsåg, kratta och gräsklippare, den tog mer plats än jag fattade. I morgon vill jag plantera! :d
 
Gör mycket växtröjningar på jobbet av förvuxna/övergivna/vanvårdade planteringar och vi gör alltid som så att vi sågar ned om det är mycket ovan mark, sen är det bara fram med en rejäl spade, gärna en huggspade och börja jobba sig ned i marken, 20-30 cm minst om det är buskar. Ska det planteras rosor i hålet och man ska byta till rosjord är det minst 50 cm på djupet vi går efter, efter det beror det på storleken på rosen som ska planteras. Normalt använder vi ingen ogrässtoppare i planteringsytorna men om ogrässtoppare används så kör vi med tidsningspapper. Ogräs som växer upp ska dras upp med rötter och allt regelbundet så det inte hinner etablera sig.
 
Gör mycket växtröjningar på jobbet av förvuxna/övergivna/vanvårdade planteringar och vi gör alltid som så att vi sågar ned om det är mycket ovan mark, sen är det bara fram med en rejäl spade, gärna en huggspade och börja jobba sig ned i marken, 20-30 cm minst om det är buskar. Ska det planteras rosor i hålet och man ska byta till rosjord är det minst 50 cm på djupet vi går efter, efter det beror det på storleken på rosen som ska planteras. Normalt använder vi ingen ogrässtoppare i planteringsytorna men om ogrässtoppare används så kör vi med tidsningspapper. Ogräs som växer upp ska dras upp med rötter och allt regelbundet så det inte hinner etablera sig.
Fast här är det en en med en stubbe på ca 15 cm i diameter som är bortsågad, ska jag gräva upp den får jag ta ut en minigrävare. Min plan är att göra en upphöjd rabatt istället, täcka rotogräset och sedan göra en upphöjd bädd åt rosorna med sten som håller jorden på plats.

Jag vill kunna köra med klipparen runt om när jag klipper resten av gräsmattan.
 
Rensa bort så mycket rötter som det går att hitta åt, lägg flera, överlappande lager med tidningspapper så borde det funka. I af tills tidningspapperet blivit förmultnat. skulle inte förvåna mig om ev kvarlämnade rötter då passar på att skjuta skott.

Nässlor är trickiga prylar att bli av med om man inte ger det nån säsong av rotryckande.
 
Fast här är det en en med en stubbe på ca 15 cm i diameter som är bortsågad, ska jag gräva upp den får jag ta ut en minigrävare. Min plan är att göra en upphöjd rabatt istället, täcka rotogräset och sedan göra en upphöjd bädd åt rosorna med sten som håller jorden på plats.

Jag vill kunna köra med klipparen runt om när jag klipper resten av gräsmattan.
En bra och vass huggspade med lite tyngd i är guld. Vi tar träd på 20-30 cm i diameter för hand utan problem. Men i en upphöjd rabatt skulle jag nog ändå säga tidninspapper, gärna flera lager som Gnist föreslog, och sen vara konsekvent med att dra allt som växer upp efter att tidningspappret förmultnat.
 
Jag har googlat en del om täckodling eftersom vi gräver om hallonhäck och land med bärbuskar och det mest rekommenderade verkar vara tidningspapper och sedan täcka med gräsklipp och vända runt när det multnar. (Och dra upp det ogräset som ändå kommer upp)
 
En bra och vass huggspade med lite tyngd i är guld. Vi tar träd på 20-30 cm i diameter för hand utan problem. Men i en upphöjd rabatt skulle jag nog ändå säga tidninspapper, gärna flera lager som Gnist föreslog, och sen vara konsekvent med att dra allt som växer upp efter att tidningspappret förmultnat.
Kan du rekommendera någon bra? När jag testar att googla "huggspade" får jag inga träffar.
 
Jag har sågat ner en krypen då det var hopplöst att hålla brännässlorna borta. Nu är planen att samplantera rosor och pion istället där enen växte. Jag tänker marktäcka för att försöka hindra brännässlorna ta över igen, men räcker det med ett tjockt lager kartong/tidningar eller ska jag lägga markduk?

Jag tar alltid det säkra före det osäkra, och dubblerar dvs både tidningar och markduk. Det hade de inte räknat med, rotogräsen. Mohaha! :devil: Men har jag väl röjt och bestämt mig för att marktäcka (och i mitt fall gruslägga ovanpå) så vill jag vara säker på att det får avsedd effekt - och det har detta fått hittills.
 
Jag undrar om den här spaden kan vara något? Fiskars Xact Spade för 499 kr.
xact-puutarhan-pistolapio-m-1003684_productimage.jpg


Alternativt den här? Fiskars Grävspade för 349 kr.
034002.jpg
 
Det blev en Fiskars Grävspade, den känns gedigen, har fått bra kritik och var 150 kr billigare och så mycket hoppas jag att jag inte ska gräva att jag kommer ångra att jag inte köpte den andra. :up:
 
Jag vet inte hur effektivt det är, jag la en sorts markduk i 3 år på ett brännässleställe och när jag tog bort den så formligen exploderade det fram brännäsdlor som legat i dvala. Nu drar jag rötter och det fungerar bättre
Vad gör du med dom sen, låter du dom ligga och torka bara? Kompost?
Borde ta tag i en sorglig del av hagen... :crazy:
 
Vad gör du med dom sen, låter du dom ligga och torka bara? Kompost?
Borde ta tag i en sorglig del av hagen... :crazy:

Jag lägger huvuddelen av dem i en sopsäck och åker till återvinningen. De allra spädaste gör jag ibland nässelsoppa på och de som inte är i blom/fröar kan du göra nässelvatten på dom är ett bra gödsel. Luktar fruktansvärt illa och måste spädas så det inte blir för starkt.
 
Nä broderskapet åkt ska jag ta tag i det ledsna äppelträdet och klippa lite. Sedan ska jag lägga tidningar i mittgången på tunneln och täcka med nedmalda äppelgrenar. En meter av gången är redan täckt och inget växer där. Men resten är sorgligt grönt.

Har gott om Dagens Samhälle och de är i lite tjockare papper. Borde bli riktigt bra.....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: Wille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 066
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp