Bukefalos 28 år!

Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

mackan

Trådstartare
Jag hoppas på lite tips från folk som har grusade områden vid grindarna i sina hagar.

vi har markdukar med dräneringsrör under, och sen grus ovanpå. Men de som gjort detta arbete har väl kanske inte gjort det helt enligt reglerna som jag upplever det. Gruset försvinner ut från mattorna efter hand, och mattorna kommer upp till ytan och börjar korva sig och buckla sig osv osv. När detta sker kommer även rören och blir synliga i kanten av mattan, hästarna trampar på dem och de spricker och går av osv osv.

Förrutom att det känns som ett oerhört slöseri att låta gruset ligga "löst" så att det successivt försvinner ut från mattorna ner i marken, så vill vi nu hitta bättre lösningar då det skall göras om såsmåningom vid grindarna.

Är det någon som har byggt ngn sort typ av ram - träram eller liknande, för att hålla mattor och grus på plats? eller hur gör ni? skulle vara mkt intresserad av smarta lösningar.
Jättegärna bilder eller illustrationer också om ni har! :bow:
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Jag byggde en ram runt gruset jag la under foderbordet. Och helt klart ligger det kvar bättre. Men gruset försvinner långsamt i alla fall, dels eftersom jag mockade där och dels för att det fastnar i hovarna. Nu slutade det med att unghästarna började plocka sönder foderbordet (hemmabygge) så jag fick göra en annan lösning till höet.

Jag hittade rejäla fyrkantiga stockar som jag använde men de har börjat ruttna lite och hästarna gnager också lite på dom. På ett annat ställe har jag haft långa betongplintar ca 3 meter och de är ju mycket tåligare. Man kan också gjuta en ram, det har förra ägaren gjort runt hundgården som fanns här när vi köpte.

Sen tror jag man bör packa gruset med en vält eller padda det eller på något sätt trycka till det ordentligt med traktorskopa kanske. Då tål det bättre om hästar står och skrapar eller gör en rivstart eller ska rulla sig i det.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Tack så hemskt mycket för beskrivning. När du använt stockar som ram, hur har du fäst dessa i hörnen? blir det hållbart, eller trampar hästarna efter hand sönder ramen? är rädd att om man tex fäster hörnen med såna där hörn plattor med skruv, att de går sönder och hästarna sen kan skada sig på dem?

tack igen, och hoppas fler vill hoppa in i tråden med tips! :bow:
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

När pappa byggde en uppbindningsplats åt mig av telefonstolp så gröpte han ur (hur vet jag inte, men kan fråga) den ovanliggande stopen i hörnen, stort nog för att de stående stolpen skulle kunna kilas in i den, helt utan spikar eller liknande.

Jag är jätetdålig på att förklara. :o hoppas du förstår ändå.

(Bjuder på en jättesnitsig Paint-ritning! :D)
fds.jpg
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

ah, jag förstår precis vad du menar - smart!!!!!!!!!!
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Vi har gjort liknande med en sjukhage och telefonstolp. Urgröpt så staketet behövde inte hållas ihop på nåt annat sätt, supersmidigt :) Hade gjort något liknande med telefonstolp antagligen om jag skulle grusa och göra det ordentligt.

Annars låter det som om markduken ligger för nära markytan sas? Att det inte grävts tillräckligt djupt.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Annars låter det som om markduken ligger för nära markytan sas? Att det inte grävts tillräckligt djupt.


Det tror jag med. Skulle säkert behövts minst dubbelt (kanske ännu mer) så mycket grus.

Eftersom markduken redan kommit upp till ytan är nog bästa lösningen att gräva om och då gräva betydligt djupare än tidigare. Är det bara vid ingången hoppas jag att det inte är alltför stor yta det gäller.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Vi har gjort liknande med en sjukhage och telefonstolp. Urgröpt så staketet behövde inte hållas ihop på nåt annat sätt, supersmidigt :) Hade gjort något liknande med telefonstolp antagligen om jag skulle grusa och göra det ordentligt.

Ja det är ju smidigt att slippa järnskrot, ffa som hästarna kommer att trampa på det och det kan gå sönder, dumt med spik och skrot i hovarna.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Det tror jag med. Skulle säkert behövts minst dubbelt (kanske ännu mer) så mycket grus.

Eftersom markduken redan kommit upp till ytan är nog bästa lösningen att gräva om och då gräva betydligt djupare än tidigare. Är det bara vid ingången hoppas jag att det inte är alltför stor yta det gäller.

Det är helt rätt, det är slarvigt gjort från början. Både för dåligt nedgrävd matta och för lite grus. Och det stämmer, det är inte alltför stora ytor utan högst hanterbara!
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Vi har grusat utan markduk och vi har löst det så att vi satt staket runt gruset så att hästarna inte kan gå och trampa i det utan då funkar det precis som det ska när man tar in och ut hästarna. Dubbla grindar så att säga.
Resten av hagen är ju inte lerig så det är bara vid grinden det behövs hos oss.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

De har lagt för lite o troligen fel sort. 0-8 är bäst

Det ska packa sig så pass att det knappt går sönder.

Det optimala är ändå att göra en sluss- som du även kan ha som sjukhage, ta in hästen i o byta täcke, stödfodra- ja användningsområdet är stort.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Jag la dom bara vinkelrätt mot varandra för jag ville inte ha några skruv eller spik och de låg still. Men hästarna har börjat gnaga på dom och dom har börjat ruttna och gå sönder. Flyttat på sig har dom inte gjort då detta var riktiga mastodont bjälkar. Men trä som ligger ute på backen slits hårt.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

hur jag skulle välja att lösa det beror på hur stora ytor och hur långvarigt.. det "bästa" kanske vore att ta en traktor och kräva en rejäl grop vid varje entre och gjuta en betongplatta.. kanske inte det snyggaste men det är ju praktiskt... betong är dessutom väldigt billigt.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Det är klurigt det där, jag hade som du förut, men bytte efter ett tag.

Nu har jag markplattor i alla mina hagöppningar, på vintern om de blir snö eller is, är det bara att skotta lite och sen salta.

Jag har aldrig upplevt att det varit halt, stenen är lite räfflad så hästarna fäster ganska så bra på dem. Det är desutom väldigt snyggt, i någon hage har vi mönster o olika naturfärger på stenarna. De sjunker heller aldrig ner i leran och smutts m.m. rinner av när det regnar. Jag tycke det har funkat perfekt! :)

Har tyvärr ingen bild nu som är bra, då det är svårt att se helheten av all snö runt omkring.
 
Sv: Markduk med grus vid grindarna - lösningar?

Tack för tips, och till övriga med. detta är jätte värdefullt för oss som ska fixa framöver, jag ska ta på mig alla förslag och spara dem.

Panikie: skulle jättegärna se bilder. fråga: blir inte stenarna så småningom nedslitna och blanknötta och därmed hala? har varit med om ett sånt stallgolv på ett ställe och det var glashalt.?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp