Markduken krupit upp och gått sönder

lva

Trådstartare
Vi har köpt gård med ridbana. Tyvärr verkar den inte särskilt välskött. Mycket ogräs, och markduken har krupit upp och brustit på ett ställe. Det rör sig om ca en kvadratmeter, som behöver lagas.
Kan man frilägga duken, lägga dit en ny bit och svetsa fast den. Hur går det i så fall till att svetsa? Har läst på flera ställen att man lägger markduken ca 40 cm omlott och svetsar, när man anlägger en ridbana. Men jag hittar ingenstans hur svetsningen går till rent praktiskt.

Vågar man ta ogräset med Round-up, tror ni? Eller kan det påverka hästarna?
 
Du kan använda roundup det är inga problem , väldigt låg gifthalt för både djur och människa och hästarna ska ju dessutom inte beta på ridbanan . Sprutar man roundup där hästar ska ev ta sig några tuggor brukar vi säga typ 14 dagar undvik det men det är som sagt inte några som helst problem med en ridbana där du ska rida .
 
Låter bra. Det underlättar ju ogräsbekämpningen avsevärt. :)
Harva, vänta, RoundUp, vänta, harva och sedan salt hade jag gjort.
Har man välsaltat hämmas återväxen på ett bra sätt. Jag gör så på gårdsplanerna och slipper numera gräsmatta i gruset.
Låter som att markduken ligger väldigt grunt? Frågan är om det inte kan vara värt att skrapa av och lägga ny. Dvd gör om och gör rätt. Risken är att den kommer att börja krypa upp på fler ställen? Om du släpper ut markduken mer, en meter eller så så skulle jag tro att du slipper smäla ihop den. Det förutsätter ju att duken är i smältbart material först och främst.
Lycka till
 
Ättika och salt har ungefär samma effekt som Round up, men är betydligt mindre gifitgt.... Underligt egentligen att det får användas av privatpersoner utan utbildning? Lantbrukare måste ha kompetensbevis på användningen, ändå är det privatpersoner som står för den största användningen...
 
Har du funderat på om det kan vara värt att skrapa av topplaget och lägga om duken helt? Sen på med topplaget igen + mer om det behövs.

Är ju bara bra att se vad banan består av. Och förstärka den / bättra på dräneringen vid behov :). Så slipper ni oroa er för att mattan ska titta fram igen :).
 
Har du funderat på om det kan vara värt att skrapa av topplaget och lägga om duken helt? Sen på med topplaget igen + mer om det behövs.

Är ju bara bra att se vad banan består av. Och förstärka den / bättra på dräneringen vid behov :). Så slipper ni oroa er för att mattan ska titta fram igen :).

Jo, tanken finns där, men man hoppas såklart kunna börja rida där så snart som möjligt. Ridbanan är uppbyggd med dräneringsrör och makadam, fiberduk, ett lager stenmjöl/grusblandning, och ett lager med någon sorts grus eller möjligen paddex (jag är en total novis på området). Dräneringen ska vara bra enligt säljaren. Min tanke är att det kan vara marksättningar som gjort att duken krupit upp, och att lagret inte är så tunt över hela banan. Därför är min förhoppning att det ska gå att "punktlaga" duken, och sen fylla på med så mycket ytlager som behövs. Låter det korkat? Låter jag snålheten bedra visheten?
 
Harva, vänta, RoundUp, vänta, harva och sedan salt hade jag gjort.
Har man välsaltat hämmas återväxen på ett bra sätt. Jag gör så på gårdsplanerna och slipper numera gräsmatta i gruset.
Låter som att markduken ligger väldigt grunt? Frågan är om det inte kan vara värt att skrapa av och lägga ny. Dvd gör om och gör rätt. Risken är att den kommer att börja krypa upp på fler ställen? Om du släpper ut markduken mer, en meter eller så så skulle jag tro att du slipper smäla ihop den. Det förutsätter ju att duken är i smältbart material först och främst.
Lycka till

Menar du att öka "omlottmarginalen", när du skriver "släpper ut markduken mer, en meter eller så..."?
 
Ättika och salt har ungefär samma effekt som Round up, men är betydligt mindre gifitgt.... Underligt egentligen att det får användas av privatpersoner utan utbildning? Lantbrukare måste ha kompetensbevis på användningen, ändå är det privatpersoner som står för den största användningen...
Jag har kört ättika hemma och efter tre veckor är det uppe igen. För att lyckas med ättikan behöver man dessutom en vass högsommardag så att det bränner ordentligt. Tyvärr.
Ja, det är konstigt, men den RoundUp:en man kan köpa på t.ex. Granngården är nog inte lika vass som lantbrukarnas?
Den jag köper är inte lika vass som svärfars i alla fall. Han använder inte det längre men har kvar en hel del. När han använder det "för hemmabruk" är han väldigt försiktig.

Undrar förresten vad Trafikverket använder? Järnvägen är ju alltid ogräsfri + ett par meter åt sidan. Och de skall väl använda så miljötänkande produkter som möjligt? Någon som vet?
mvh
 
Jo, tanken finns där, men man hoppas såklart kunna börja rida där så snart som möjligt. Ridbanan är uppbyggd med dräneringsrör och makadam, fiberduk, ett lager stenmjöl/grusblandning, och ett lager med någon sorts grus eller möjligen paddex (jag är en total novis på området). Dräneringen ska vara bra enligt säljaren. Min tanke är att det kan vara marksättningar som gjort att duken krupit upp, och att lagret inte är så tunt över hela banan. Därför är min förhoppning att det ska gå att "punktlaga" duken, och sen fylla på med så mycket ytlager som behövs. Låter det korkat? Låter jag snålheten bedra visheten?
Jag hade absolut testat och sett först. Sedan gjort om om det inte funkar. Är ju viss prisskillnad...
 
Har nu kommit tillrätta med ogräs och trasig fiberduk. Lappade fiberduken och la "laglappen" under den befintliga duken med en meters "sömsmån". Har hållit sig fint på plats och duken har inte krupit upp vare sig där eller någon annanstans på ridbanan.
Grannbonden sprutade med round-up och efter ett par veckor började jag harva och plocka ogräs, så det problemet är också löst.
Men nu har jag ett nytt problem. Allt harvande och ogräsrensande har gett en mycket djup och tungriden bana. Vet inte om det beror på harvandet jag ägnat mig åt under hösten, eller om det är materialet som är boven i dramat.
När jag ridit några gånger på nyharvad bana är det stora gropar av hovspår, vilket gör att banan blir snubblig, tung och hal.
Har även testat att sladda, men upplevde konstigt nog att det blev ännu värre.
Funderar nu på om jag ska vänta med någon större åtgärd tills jag använt banan en tid, (och kanske välta den mellan ridpassen). Känns galet att börja med något jättedyrt projekt innan jag har koll på om problemet "rättar sig självt" ifall banan sätter sig.
Skulle det kunna vara så att den blivit för lös p.g.a. allt harvande, och att den sätter sig igen? Den var inte lös när jag började, men då växte det ju i och för sig så mycket ogräs på den, så rotsystemet var väl som en armering.
 
Har nu kommit tillrätta med ogräs och trasig fiberduk. Lappade fiberduken och la "laglappen" under den befintliga duken med en meters "sömsmån". Har hållit sig fint på plats och duken har inte krupit upp vare sig där eller någon annanstans på ridbanan.
Grannbonden sprutade med round-up och efter ett par veckor började jag harva och plocka ogräs, så det problemet är också löst.
Men nu har jag ett nytt problem. Allt harvande och ogräsrensande har gett en mycket djup och tungriden bana. Vet inte om det beror på harvandet jag ägnat mig åt under hösten, eller om det är materialet som är boven i dramat.
När jag ridit några gånger på nyharvad bana är det stora gropar av hovspår, vilket gör att banan blir snubblig, tung och hal.
Har även testat att sladda, men upplevde konstigt nog att det blev ännu värre.
Funderar nu på om jag ska vänta med någon större åtgärd tills jag använt banan en tid, (och kanske välta den mellan ridpassen). Känns galet att börja med något jättedyrt projekt innan jag har koll på om problemet "rättar sig självt" ifall banan sätter sig.
Skulle det kunna vara så att den blivit för lös p.g.a. allt harvande, och att den sätter sig igen? Den var inte lös när jag började, men då växte det ju i och för sig så mycket ogräs på den, så rotsystemet var väl som en armering.
Vältra ordentligt så den packas igen och sen bara sladda lite sparsamt vid behov?
Låta bli att harva.
Så skulle nog jag börjat :)
 
Jag hade nog bara sladdat den vid behov framöver.
Den behöver sätta sig igen efter allt harvande. Så att bara sladda och låta regn, hovar och vad du än drar sladden med platta till ridbanan igen. Harva inte om det inte är nödvändigt. Och om så så ska det inte vara ngn form av djup harvning.
 
våran ridbana blir också lätt tung jobbad, dock är våran ganska ny gjord men vi har harvat den och så vältar den med en vält och trycker ihop den och det funkar super bra på våran och att man vältar den ca 1 gång i veckan ror på hur mycket man rider på den och hoppar över harvningen i bland för inte riva upp den igen och låta den sätta igen och om man behöver sladda bannan ta en sladd som inte river upp så mycket utan bara tar ytan vi har bara en last pall och sladdar med,
 
Jag upplever det som att flitig sladdning gör banan fastare - man jämnar ju till spåren efter ridningen så det inte blir djupare och djupare. Vattna och sladda är mitt recept för fastare bana!
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: 95johsv
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 560
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp