Märklig hälta

Fridaespaña

Trådstartare
Hej i väntan på att få tid på klinik för utredning frågar jag här för råd och synpunkter. Ponny 28 år överlag pigg och kry för sin ålder, normalt motionsrids hon 5 ggr/vecka för att hållas fräsch och pigg. Medicineras sedan sep Med prascend (0,5/dag) då hon hade en aning förhöjda värden vid test PPID. Anledning till test dålig fällning i övrigt inga symptom.
Skodd runtom i slutet jan. Med snösulor (har haft tidigare aldrig problem). Hon fick ett kraftigt kolikanfall strax efter detta och behandlades men utan diagnos på koliken har aldrig tidigare haft kolik i min ägo (14år). Pga. Koliken så reds hon ej på ca. 3 veckor utan promenerades bara för att återhämta sig. När vi börjar sätta igång henne så går hon ej rent i trav, en dag märks ingenting nästa så noterar jag ngn rörelsestörning jag tar det som lite stelhet och vi avvaktar med att börja trava ytterligare några dagar. Sedan noterar vi igen en störning i trav Jag och medryttare upplever vä Fram märker oxå värme i hoven, dock ej puls. Ringer hovis av med vänster fram sko över helgen, hästen går rent. Måndag hovis klämmer igenom med visitertång för att utesluta böld, ingen reaktion. Beslutar att dra av alla skor för att få en helt klar bild och hältan är helt borta och vi tänker sömtryck då hon ej har så mot marginal med tunn hovvägg. Allt frid och fröjd tills 1,5 vecka sedan, oren i hö fram :o
 
Forts. I onsdags noterade jag extremt spänd lårmuskulatur läs upp mot rumpan och svansen, alltså hårda muskelknutor.Köpte boots och trär på för att se om hon blivit öm då det frusit på senare veckan och underlaget är hårt. Går ej rent ändå så här är jag nu och väntar på att få tid till klinik i veckan. Kantilläggas att hon aldrig haft fång eller annan problematik som jag kan koppla till detta
 
Med tanke på årstiden och att hästen har PPID så skulle jag ändå misstänka fång och behandla hästen så tills veterinär som är duktig på hästar säger annat. Ställ alltså genast in hästen på box med ett djupt lager kutterspån så att hästen kan avlasta tån genom att borra ned den i underlaget och ta ut veterinär omgående. Häng helst upp hönät så att hästen slipper belasta frambenen mer än nödvändigt när hon ska äta. Ta också bort allt som innehåller socker och stärkelse. Vet du sockerhalten på ditt grovfoder? Om inte så hade jag blötlagt hö´t i vatten en timme innan fodring. Låt det rinna av väl innan du serverar. Samma sak om sockerhalten är över 10%.

Ha kvar hästen i boxen och ta enbart ut henne för att visa upp henne för veterinären. Du ska alltså inte ta ut hästen ens för att mocka eller för att själv kolla hältan. Om veterinären tror att det är fång så hade jag väntat med att åka till klinik. Om hästen har fång så ska den inte lastas och köras eftersom det isåfall är väldigt smärtsamt. Då får man vänta tills den akuta fasen är över och sedan åka in och röntga hovarna för att se om det har blivit någon rotation.

Fång är lurigt och kan ibland bara visa sig som stelhet. Hästen behöver alltså inte ha förstärkt puls eller stå i fångställning för att det ska vara fång.
 
Ska röntga på måndag, vet tycker att jag ska åka in till klinik på måndag tyckte att det kunde vänta under helgen, bedömde alltså att det ej var akut. Så håll tummarna att vi hittar vad det är och att det förhoppningsvis ej är fång :'( men diagnos oavsett vilken känns bättre än att ej veta vad som besvärar henne. Tack för svar och alla idéer och erfarenheter mottages tacksamt. Låg sockerhalt på foder och får en näve musik för att få i henne probiotika och medicin inget annat
 
Skulle också gissa på fång tyvärr. Hade en ponny för några år sedan som diagnosticerades med ppid efter att ha visat exakt de symptomen som du beskriver. Han var dock långt gången i sin sjukdom. :(
 
Troligtvis behöver han mer Prascend, om sjukdommen är kontrollerad så ska de inte få fång om de inte fodras helt åt skogen fel.

Jag hade ökat dosen. Be att få ett nytt acth värde i dag.
 
Hej,

Beslutade att ringa ut veterinär istället idag då jag inte vågade köra till klinik (5mil enkel väg) ifall det skulle vara fång och ville ej förvärra.
Så nu har hon kollat igenom, vet. tror ej fång och har bekräftat att problemet sitter i vänster fram i hoven. Honreagerar ej nämnvärt på visitertång, endast märkbar reaktion (liten) på vänster fram. Ganska sviktande sulor och litet blåmärke (som försvann när hon skrapade lite så inget djupgående)
Det finns en förskjutning på lamellranden (inåttryckt) precis fram i tån (hon har haft sko med tåkappa). Veterinären tror att hon kan ha fått tryck från tåkappan och därav smärta. Hon tycker också att det syns något på benställningen vänster att vinkel är mer rät som att hon blivit något högre i trakten. Såg även en liten (läs minimal) spricka i vänster hov mitt fram på hoven och en förändring på hoven.
Hon är också under hoven mer urskålad på ytter sida och av hoven (mot lamellranden) så hon tänker att det blivit snedbelastning där. Hon är nu satt på flunixin och vila (ej boxvila) återbesök om 2 veckor om allt går bra.

Vid återbesök kommer vi att kolla PPID värden för att kontrollera dosen av Prascend. Ifall hon ej har en klar förbättring så röntgar vi för att uteluta värsta fall scenario som vet. tror kan vara hornpelare eller worstcase tumör. Tror ej artros (men det skulle ju också visa sig isåfall) då böjprov gjordes i somras u.a.

Hon var mindre stel och något mindre muskelknutor i lår och rumpa idag.

Tankar? Erfarenheter?

Någon som har erfarenhet av hornpelare?? Prognosen lät ju ej toppen...
 
Veterinärer i all ära, men om det är något hovrelaterat så tycker jag alltid att en riktigt skicklig hovslagare har mycket mer kunskap och erfarenhet. Jag hade vänt mig till en sådan för en "second opinion".
 
Tack, har redan haft ute hovslagaren innan veterinären (en kunnig sådan) och hon har klämt och tittat och verkat och kan ej se något, hon reagerade ej på lamellranden. När det blir återbesök så kommer ytterligare en hovslagare vara med och en till veterinär så då hoppas jag att vi kan utesluta vad det kan vara. Har du erfarenheter av liknande? Hovbesvär?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 190
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 999
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp