Märklig hälta

clubman

Trådstartare
Vill väl egentligen bara spåna lite. Sto 18 år, fick senskada i oktober 2014.
Friskförklarad och vi började sätta igång. Kändes jättefin fram till slutet på feb.
In på klinik, hälta på 3 ben.
Behandlad, hagvila och promenader i 3 veckor.
ÅB och där blir hon friskförklarad. Visar ingenting på böjprov.
Kiropraktorn går igenom rygg och säger att hon är otroligt smidig och fin!
Hem igen och börjar skritta igång, skrittar och skrittar. Travar lite och tycker att hon känns knackig.
Skrittar och skrittar.
Vill helst inte åka in och spruta leder igen utan vill i så fall låta henne gå i pension. Ingen hälta i skritten.
Svag hälta ,typ markering ,i trav, stel i Hö sida och vill inte riktigt belasta vä bak känns det som.
Vad sjutton kan det vara?
Massören kommer ut i veckan och går igenom henne.
Någon som haft nåt liknande??
 
Vill väl egentligen bara spåna lite. Sto 18 år, fick senskada i oktober 2014.
Friskförklarad och vi började sätta igång. Kändes jättefin fram till slutet på feb.
In på klinik, hälta på 3 ben.
Behandlad, hagvila och promenader i 3 veckor.
ÅB och där blir hon friskförklarad. Visar ingenting på böjprov.
Kiropraktorn går igenom rygg och säger att hon är otroligt smidig och fin!
Hem igen och börjar skritta igång, skrittar och skrittar. Travar lite och tycker att hon känns knackig.
Skrittar och skrittar.
Vill helst inte åka in och spruta leder igen utan vill i så fall låta henne gå i pension. Ingen hälta i skritten.
Svag hälta ,typ markering ,i trav, stel i Hö sida och vill inte riktigt belasta vä bak känns det som.
Vad sjutton kan det vara?
Massören kommer ut i veckan och går igenom henne.
Någon som haft nåt liknande??

Vad hittades för fel när hästen behandlades förra gången? Eller man behandlade bara symtom?

Du förstår säkert själv egentligen att ingen här kan svara på vad som är fel på hästen.
 
Vad hittades för fel när hästen behandlades förra gången? Eller man behandlade bara symtom?

Du förstår säkert själv egentligen att ingen här kan svara på vad som är fel på hästen.

Kotledsinflammationer Hö fram och vä bak, hovledsinflammation vä fram. Sekundära skador efter senskadan som jag redan skrivit.
Inga röntgenfynd.
Syntes inget på ultraljud.
Nej ville bara höra om någon varit med om nåt liknande.
Vill inte ha någon diagnos på min över nätet.
 
Ledinflammationer tar låååång tid att läka ordentligt, många månader (även senskador) och de får lätt återfall. Min häst hade ledinflammationer som kom och gick när hon var mellan 10-20 år gammal. Jag köpte henne när hon var 15 och som 20-åring fick hon nästan gå i helpension. Har varit frisk sedan dess och får numera bara vara häst 100% av tiden. (fyller 26 i år)
 
Ledinflammationer tar låååång tid att läka ordentligt, många månader (även senskador) och de får lätt återfall. Min häst hade ledinflammationer som kom och gick när hon var mellan 10-20 år gammal. Jag köpte henne när hon var 15 och som 20-åring fick hon nästan gå i helpension. Har varit frisk sedan dess och får numera bara vara häst 100% av tiden. (fyller 26 i år)

Ja det är lite så jag tänker nu, skogsmulle vill jag ju att hon ska klara. Från MSV dressyr till ingenting tycker hon nog är tråkigt men nåt mitt i mellan... ☺️
 
Ni har alltså inte kommit längre än att skritta igång, med lite testtrav?

Känns ju som hästen behöver behandlas igen för att häva ledinflammationer. Om den ska ha en chans. Hälta/markering tyder ju på att hästen faktiskt har ont.

Jag hade nog inte tagit ställning till framtiden förrän jag sett att det går att få hästen smärt-/symptomfri helt. Tycker inte det är roligt att behöva titta på en häst som linkar runt för att den har ont, även om det ibland är svårt att fatta beslut om att ta bort.
 
Jag tycker hästen verkar ha vilat oerhört lite? Senskada i oktober, det är 6 månader sen och hästen var sen igång till februari? Utan att veta exakt senskada skulle jag har låtit den totalvila minst 6 mån.
 
Jag tycker hästen verkar ha vilat oerhört lite? Senskada i oktober, det är 6 månader sen och hästen var sen igång till februari? Utan att veta exakt senskada skulle jag har låtit den totalvila minst 6 mån.

Ja det var en liten uttänjning... Så det var ingen större skada. Hon var aldrig halt av den i alla fall. Precis därför jag vill ge henne en längre vila innan jag gör nåt annat...
 
Ni har alltså inte kommit längre än att skritta igång, med lite testtrav?

Känns ju som hästen behöver behandlas igen för att häva ledinflammationer. Om den ska ha en chans. Hälta/markering tyder ju på att hästen faktiskt har ont.

Jag hade nog inte tagit ställning till framtiden förrän jag sett att det går att få hästen smärt-/symptomfri helt. Tycker inte det är roligt att behöva titta på en häst som linkar runt för att den har ont, även om det ibland är svårt att fatta beslut om att ta bort.

Fast då hade man ju fått ta bort alla triangelmärkta hästar...
Så ont har hon inte... Visst har hon ont pga markeringen men inte av att bara gå i hage. Det klarar hon utan problem.
 
Inte alls. Det finns ju triangelmärkta hästar som har en mekanisk rörelsestörning, som har problem med reproduktionen, som har luftvägsproblem eller andra problem som inte alls berör smärta i den omfattningen vi talar om här.

Men finns det tid och möjlighet att låta hästen vila sig frisk är det ju utmärkt. MEN jag hade definitivt behandlat leder innan jag påbörjade den vilan.
 
Inte alls. Det finns ju triangelmärkta hästar som har en mekanisk rörelsestörning, som har problem med reproduktionen, som har luftvägsproblem eller andra problem som inte alls berör smärta i den omfattningen vi talar om här.

Men finns det tid och möjlighet att låta hästen vila sig frisk är det ju utmärkt. MEN jag hade definitivt behandlat leder innan jag påbörjade den vilan.

Ja men grejen är att hon har en rörelsestörning sen flera år tillbaka. Jag tror att det är den som blivit mer utmärkande....
Veterinären har ju böjt henne ua
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 749
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp