Marknes nya bok om grundarbete.

Blandrastik

Trådstartare
Boken är höjd till skyarna av bla Ridsport och även på nätet av de som läst den. Men jag måste säga att jag blev lite besviken.
Boken svämmar över av "hemma hos-bilder", de har säkert en toppenanläggning där Per och Pether bor, men på det känns lite "Och?" Boken innehåller bara en informativ bild. Det är som om texten i sig blev lite för liten för en bok och man har valt att fylla ut den med diverse "Malin om Pether" eller bilder från träningar.

Boken ägnar några sidor åt fantastiska ryttare som Tinne och Malin, klart de kan känna av svåra hästar och de är hejare på att ta fram alla hästens bra egenskaper, men det känns också lite "Och?"

Man ska analysera sig själv, nåt som jag tycker är svårt, men man kanske kan ta med den biten till sin tränare och gemensamt gå igenom analys-biten. Sen står det ungefär så här: "Kan du ändra takten på din häst, bara med hjälp av din lättridning?" God tanke, men vad gör jag om svaret blir "Nä, det kan jag inte!" Vad ska jag göra då?
I stycket om ridbarhet nämner Pether en elev som kommer dit med häst med till synes låg ridbarhet, med diverse övningar så blir allt så mycket bättre. Hade det inte varit på sin plats att beskriva vilka övningar som gjordes? Annars så lär man sig att fungerande gas och broms är förutsättningar för en god grund.
Okej -check! Fast det visste jag redan.
 
Intressant recension! Jag tycker generellt att det är svårt med ridböcker - antingen är de alldeles för "basic" eller väldigt djupa men opedagogiska. Eller så är det jag som är dålig.. :angel:
Typ böckerna av Sally Swift - de är jättebra men för att jag verkligen ska ha nytta av dem skulle jag behöva någon som läser högt samtidigt som jag rider. För att läsa hemma och sen gå ut i stallet så hinner jag tappa hälften på vägen :idea:
 
Boken är höjd till skyarna av bla Ridsport och även på nätet av de som läst den. Men jag måste säga att jag blev lite besviken.
Boken svämmar över av "hemma hos-bilder", de har säkert en toppenanläggning där Per och Pether bor, men på det känns lite "Och?" Boken innehåller bara en informativ bild. Det är som om texten i sig blev lite för liten för en bok och man har valt att fylla ut den med diverse "Malin om Pether" eller bilder från träningar.

Boken ägnar några sidor åt fantastiska ryttare som Tinne och Malin, klart de kan känna av svåra hästar och de är hejare på att ta fram alla hästens bra egenskaper, men det känns också lite "Och?"

Man ska analysera sig själv, nåt som jag tycker är svårt, men man kanske kan ta med den biten till sin tränare och gemensamt gå igenom analys-biten. Sen står det ungefär så här: "Kan du ändra takten på din häst, bara med hjälp av din lättridning?" God tanke, men vad gör jag om svaret blir "Nä, det kan jag inte!" Vad ska jag göra då?
I stycket om ridbarhet nämner Pether en elev som kommer dit med häst med till synes låg ridbarhet, med diverse övningar så blir allt så mycket bättre. Hade det inte varit på sin plats att beskriva vilka övningar som gjordes? Annars så lär man sig att fungerande gas och broms är förutsättningar för en god grund.
Okej -check! Fast det visste jag redan.

Synd! Låter ju som att det mest är marknadsföring av deras verksamhet...
 
Personligen tycker jag boken förmedlar det som titeln säger dvs vikten av ett tydligt och genomtänkt grundarbete. Vilket startar i att analysera sig själv som individ. Vad är mina styrkor och svagheter som ryttare samt analysera hästen som individ och dennes styrkor och svagheter.

Sammanlagt blir det en analys av- vad är våra styrkor och svagheter som ekipage och vad bhv vi arbeta med och i vilken ordning ska vi arbeta fram flera styrkor och komma vidare som ekipage.

Du har en konkret undran kontra bokens upplägg gällande att ändra takten genom lättridning. Svaret är enkelt--- kan den enskilde inte det redan så ta hjälp av en tränare för att lära. Grunden i taktändringen ligger i att ryttaren ändrar hästens takt via sin sits och inte via tygel dvs samlande rörelser kommer alltid via sits så även drivande Sen är alla indivier, en del är kvicka i sina rörelser och en del är mindre kvicka i sina rörelser vilket gäller både ryttare och häst.

Vilket oxå blir mitt inlägg på ditt sista stycke gällande önskemål om ridövningar för ökad ridbarhet. Det är ingen mening med att visa på olika övningar då alla ekipage har olika förutsättningar samt att begreppet låg ridbarhet kan betyda väldigt mycket och vad är det som bhv arbetas med just idag för att få fram bättre bärighet i hästen. Markne påvisar ju bara att det är grunden som bhv arbetas med för att öka hästen/individens ridbarhet.

Det är ju detta som är tjusningen i ridningen, jag som ryttare kan alltid utvecklas om jag vill utvecklas. Men har jag inte grunden så blir allt så mkt svårare ...

Sen är det ju guld värt med en tränare som är vidsynt och har förmågan att inspirera och utveckla både sig själv och sina elever som Markne gör. Markne har även en härlig ödmjukhet där han beskriver hur han har utsatt Malin för diverse konstiga övningar under åren som han inte i dagsläget skulle använda sig utav ......
 
Men "ingen mening med att visa övningar"? Det är ju hela poängen för mig, att jag fyller min verktygslåda med massor av ideer så jag har att ta till på just olika hästar.
Ta Kyras bok, den innehåller massor av övningar.
Sen är det ju grunden som boken ska ta upp, i viss mån är jag ganska övertygad om att Pether rider enligt en grundprincip på alla hästar, jag hade gärna velat veta vilka.

Eller hur han helt enkelt gör olika, typ : Den här hästen är på det här viset, därför så jobbar jag och tänker på det här viset.

Att det är grunden vi måste jobba på håller jag med om, men det står ju på framsidan av boken, det behöver jag inte betala för att få veta.
 
Jag har bara läst halva boken, men jag tycker att den är bra. Jag köpte den för att få lite inspiration och få veta mer om vad en hopp- och dressyrryttare som Pether anser viktigt gällande hästträning. Jag räknade inte med en ren instruktionsbok.

För min del var boken ungefär som väntat och jag kommer ha kvar den i bokhyllan och läsa ut den vad det lider. Det var bara det där med att hinna läsa också...
 
Jag var väldigt sugen på att införskaffa denna bok efter att ha läst flertalet positiva recensioner om den, men när jag bläddrade i den i bokhandeln här om dagen lät jag faktiskt bli att köpa den, just eftersom det kändes att det mest var massa "snygga bilder". Lite synd i min mening. Innehållet i övrigt kan jag dock inte uttala mig om.
 
Jag håller med om att kyras bok är bra och innehåller hennes abc-tänk. Ryttare på olika nivåer kan "dra runt" sin häst och utföra krumelurer på olika sätt.... ja ja nu raljerar jag lite men det jag menar är ....bara för att det finns en läsförståelse till att utföra rörelser betyder inte att rörelsen i verkligheten utförs rätt.... i harmoni med avspänd ryttare och avspänd häst som arbetar/orkar bära sig i rätt bärighet.

Markne bekräftar vikten av grundarbetet och det ligger ju i att analysera sig själv och sin ridning såsom frågan----- ändra takten via sitsen. Det är ju en mkt grundläggande del i ridningen och att Markne ens ställer frågan tyder enligt min tolkning på att många troligen inte kan det.

Det Markne vill få fram är ju att det inte finns ngn kvick fix som du efterfrågar. Svårigheten i att ge övningar är ju att alla har olika förutsättningar och olika kunskaper och bhv hjälp med så mkt olika saker beroende på vad ryttaren vill uppnå ex en hopphäst som ska vänta in hindret lite mer eller dressyrhäst som ska bli kvickare dvs det finns ju hur mkt som helst att ta på, och det handlar fortfarande om grunden att kunna reglera hästen rätt. Och vilken övning skulle då vara bäst att få med i boken.......hmmm

Det Markne ville få fram med boken var inte en bok med massa övningar (då det redan finns en uppsjö av diverse instruktionsböcker gällande ridning) utan snarare om hur han har tagit till sig kunskap under åren samt hur komplext det kan vara. Markne har ju själv ständigt lärt sig nytt och berättat 0m hur han själv har fått flera aha-upplevelser av diverse tränare under åren.Dessa upplevelser och sätt att rida på förmedlar han genom att han vill att dagens ryttare ska ha ett helthetstänk, vilket han själv saknade i början av sin ridkarriär och som han nu uppenbart märker på sitt elevunderlag samt andra ryttare att många saknar

Jag förstår mkt väl din tankegång om att du önskar mera instruktioneri/övningar i boken.

Men att kunna utföra grundridningen bra innefattar ju oxå att sadeln passar, bettet passar, hästen exteriör och ryttarens exteriör, ryttarens sätt att andas och förmåga att kunna följa hästens rörelser, ryttarens förmåga att kunna bli kvickare i sina hjälper eller ryttarens förmåga att kunna bli lugnare i sina hjälper, förmågan att kunna slappna av dvs att sadeln passar ryttaren optimalt så denne kan slappna av. Det är så mkt mera i grundridning än att bara göra specifika övningar och det är det Markne vill få fram.

Själva grundprincipen i ridning är ju kommunikation och att vara tydlig i hjälperna och där är ju inte peter mer annorlunda än ngn annan duktig ryttare i sitt tänk.

Sen är det ju ingen som vet, det kanske kommer flera böcker ....eftersom nu har det skrivits om grunden

du kan väl skicka ett mail till markne och berätta att du har önskemål om en bok med övningsexempel...
 
Boken är höjd till skyarna av bla Ridsport och även på nätet av de som läst den. Men jag måste säga att jag blev lite besviken.
Boken svämmar över av "hemma hos-bilder", de har säkert en toppenanläggning där Per och Pether bor, men på det känns lite "Och?" Boken innehåller bara en informativ bild. Det är som om texten i sig blev lite för liten för en bok och man har valt att fylla ut den med diverse "Malin om Pether" eller bilder från träningar.

Boken ägnar några sidor åt fantastiska ryttare som Tinne och Malin, klart de kan känna av svåra hästar och de är hejare på att ta fram alla hästens bra egenskaper, men det känns också lite "Och?"

Man ska analysera sig själv, nåt som jag tycker är svårt, men man kanske kan ta med den biten till sin tränare och gemensamt gå igenom analys-biten. Sen står det ungefär så här: "Kan du ändra takten på din häst, bara med hjälp av din lättridning?" God tanke, men vad gör jag om svaret blir "Nä, det kan jag inte!" Vad ska jag göra då?
I stycket om ridbarhet nämner Pether en elev som kommer dit med häst med till synes låg ridbarhet, med diverse övningar så blir allt så mycket bättre. Hade det inte varit på sin plats att beskriva vilka övningar som gjordes? Annars så lär man sig att fungerande gas och broms är förutsättningar för en god grund.
Okej -check! Fast det visste jag redan.
Alla är verkligen inte författare som skriver böcker. Många får kontrakt för att de är intressanta människor. Sådant säljer

Jag älskar snygga bilder. I viss litteratur fungerar det, i andra blir det mera utfyllnad.
Jag vill helst ha rid eller även gärna körbilder. Helst bilder med så lite gytter i bakgrunden. Då ser jag mera tydligt vad bilden förmedlar det texten säger. Extra bra blir det om det finns ett gott samarbete mellan fotograf och författare. Sally Swift är ganska duktig på sistnämnda, om jag inte minns fel.
 
Hela ridvärlden svämmar över med övningar på nätet och i tidningar. Har inte läst boken ön men vad jag hört handlar den mer om filosofin i grundarbetet- och det tycker jag är jätteintressant☺
 
Boken är höjd till skyarna av bla Ridsport och även på nätet av de som läst den. Men jag måste säga att jag blev lite besviken.
Boken svämmar över av "hemma hos-bilder", de har säkert en toppenanläggning där Per och Pether bor, men på det känns lite "Och?" Boken innehåller bara en informativ bild. Det är som om texten i sig blev lite för liten för en bok och man har valt att fylla ut den med diverse "Malin om Pether" eller bilder från träningar.

Boken ägnar några sidor åt fantastiska ryttare som Tinne och Malin, klart de kan känna av svåra hästar och de är hejare på att ta fram alla hästens bra egenskaper, men det känns också lite "Och?"

Man ska analysera sig själv, nåt som jag tycker är svårt, men man kanske kan ta med den biten till sin tränare och gemensamt gå igenom analys-biten. Sen står det ungefär så här: "Kan du ändra takten på din häst, bara med hjälp av din lättridning?" God tanke, men vad gör jag om svaret blir "Nä, det kan jag inte!" Vad ska jag göra då?
I stycket om ridbarhet nämner Pether en elev som kommer dit med häst med till synes låg ridbarhet, med diverse övningar så blir allt så mycket bättre. Hade det inte varit på sin plats att beskriva vilka övningar som gjordes? Annars så lär man sig att fungerande gas och broms är förutsättningar för en god grund.
Okej -check! Fast det visste jag redan.

Jag ser den mera som inspirationsbok och en förklaring av en ansats, en filosofi, kring ridningen, snarare än en gör-så-här bok. Och i den bemärkelsen tycker jag att den är jättebra. Den sortens bok som man kan slå sig ner med en kopp te och läsa några sidor ur ibland.

Håller dock med om att det var en del utfyllnad - om man har köpt Marknes bok för att han är Markne, behöver man inte läsa en massa om hur bra han är, det tycker man ju redan....
 
Jag älskar snygga bilder. I viss litteratur fungerar det, i andra blir det mera utfyllnad.

Jag älskar också snygga bilder i litteratur, och vill gärna ha bilder även i böcker om hästar/ridning/osv. Men jag vill att bilderna har koppling till texten, till vad boken handlar om. En bild på en vacker solnedgång över en sjö i en bok om tömkörning ger mig liksom inte ett smack, hur bra bilden än är, om jag får dra ett lite hårddraget exempel :p . Bilder som bara är ren utfyllnad känns mest "Jahapp.." för mig - lite som ridprogram på tv där man får se 15min ridning och 45min snack i stallet/filmande av omgivningarna i sig.
 
Det Markne vill få fram är ju att det inte finns ngn kvick fix som du efterfrågar. ......hopphäst som ska vänta in hindret lite mer eller dressyrhäst som ska bli kvickare dvs det finns ju hur mkt som helst att ta på, och det handlar fortfarande om grunden att kunna reglera hästen rätt. Och vilken övning skulle då vara bäst att få med i boken.......hmmm

Jag har aldrig efterfrågat nån kvick-fix! Och boken handlar ju inte om hur man får en hopphäst att vänta in nåt hinder. Boken ska handla om grundarbete.
Själva grundarbetet ägnas typ 20 sidor i boken, med bland annat övningar, men jag tycker det är för få.
Jag tycker det adekvata innehållet i boken mer är ett häfte på ett tjugotal sidor, resten är utfyllnad till en bok. Det jag fick ut av boken kan sammanfattas av:
  • Rid mycket övergångar, först svaga sedan mer tydliga.
  • Öppna är en bra övning.
  • Markne gillar inte vad han kallar "smala bett", där han egentligen menar korta. Åtminstone så visas ett för kort bett på en bild, där han hänvisar till bettet som "för smalt".
  • Markne kan inte stava till komfort.
Jag tycker man inte behöver köpa en bok för den informationen.
 
Jag har boken men tycker inte att den motsvarar förväntningarna. Det är inget nytt i den utan jag blev besviken på innehållet. Någon som vill köpa min bok?
 
Har inte läst boken. Jag tittar mkt på Youtube istället där finns hur mkt övningar och tips som helst. Jag gillar mer att se hur det utförs än läsa en text om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp