Hoppar in med några frågor! Blir förhoppningsvis med två skinny's (omplaceringar) på söndag (har suktat läääänge) och får typ allt med (2x bur, matskålar, etc). Blir mina första marsvin i så fall, har tidigare bara erfarenhet av hamstrar (när det kommer till gnagare).

Vet dock inte hur pass de har med mat så funderar lite kring detta. Hö tar jag från stallet, har några balar där. Har sen hört både att det skulle vara farligt med hösilage och att de skulle kunna äta det utan problem (blev dock förvånad när jag hörde det då jag vet hur hästarnas magar blir när de går från gräs till hösilage).

Nu till pellets och annat. Vad rekommenderar ni för sort? Har hört positivt om Oxbow, men vet inte om jag kommer kunna få tag på det i helgen om det skulle behövas. Pet-foods selective, hur är detta? Finns det några andra alternativ som fungerar bra?

Mineraler och slickstenar, nödvändigt eller inte? Har hört båda delar där. Vad rekommenderar ni?

Strö tänkte jag köra med lättströ (hampa) och halm snott från hästarna (lär säkert bli några gamla filtar med).

Uppdaterar med bilder om det blir så att herrarna får flytta hem till mig (vilket det förhoppningsvis blir).

Har ni andra tips till en nybörjare så är det bara att hojta till! :D
 
Fetdiss på mineraler och saltstenar :p Matar man med pellets så finns sånt ofta med. Men annars så får de i sig vad de behöver om du matar varierat och har ett bra hö. C-vitaminbiten har du säkert redan koll på :D
 
Nu har två skinnys fått flytta hem till mig! :D De är lite skygga så bilder får vänta tills de vant sig med att bo här ;)

En albino och en chocolate/white, 9 och 7 månader gamla. De är så söta! :love:

Just nu bor de i två ihopsatta marsvinsburar (ska laga den större , 200x80, buren innan de får flytta in i den). Har hampaströ i en halv bur och spån i resten med fleece över spånet i ca en halv bur. (Ville ta slut på det spånet jag fick med när jag köpte dem). Tanken är att ha hampaströ i en bur och fleece + handdukar i den andra när jag köpt på mig lite mer fleece (50/50 i den större buren när de flyttar in i den).
 
Har en liten fråga… @Lyan kanske har något tips? :)

Mina två herrar (7 och 9 mån) satt som hopklistrade under de första två dagarna hos mig (söndag, måndag) utan problem. Då hade de visserligen bara ett "hus" (helt insynsskyddat) och en "koja" (insyn från ett håll). Igår var jag iväg större delar av dagen, men de gånger jag var inne och kollade dem så pratade de mer än innan, men satt oftast i vars ett hus (bytte kojan mot hus i måndags kväll).

De blir mer och mer sociala, men har märkt att ju mer de vänjer sig vid omgivningarna, desto mer åtskilda sitter de. Nu har de tre hus att välja på och det är bara när jag är inne och rotar i buren (med mat/vatten/städar etc) som de "tåler" att vara i samma hus, annars verkar det som att den äldre tycker att lillen är jobbig och liksom sätter honom på plats.

Nu till frågan… Kommer det vara såhär alltid, eller är det bara en fas? Just nu känns det inte som en match made in heaven, utan mer som att de tolererar varandra för att inte vara ensamma. Dessa killar har varit tillsammans i stort sett sedan de föddes, och det verkar ha fungerat ok hos förra familjen. Dock undrar jag hur mycket de egentligen gjorde med sina marsvin då de inte verkar så vana vid mänsklig kontakt (de var absolut inte vanskötta, klor, tänder, hud och hull var/är i bra skick på dem båda).
 
Har en liten fråga… @Lyan kanske har något tips? :)

Mina två herrar (7 och 9 mån) satt som hopklistrade under de första två dagarna hos mig (söndag, måndag) utan problem. Då hade de visserligen bara ett "hus" (helt insynsskyddat) och en "koja" (insyn från ett håll). Igår var jag iväg större delar av dagen, men de gånger jag var inne och kollade dem så pratade de mer än innan, men satt oftast i vars ett hus (bytte kojan mot hus i måndags kväll).

De blir mer och mer sociala, men har märkt att ju mer de vänjer sig vid omgivningarna, desto mer åtskilda sitter de. Nu har de tre hus att välja på och det är bara när jag är inne och rotar i buren (med mat/vatten/städar etc) som de "tåler" att vara i samma hus, annars verkar det som att den äldre tycker att lillen är jobbig och liksom sätter honom på plats.

Nu till frågan… Kommer det vara såhär alltid, eller är det bara en fas? Just nu känns det inte som en match made in heaven, utan mer som att de tolererar varandra för att inte vara ensamma. Dessa killar har varit tillsammans i stort sett sedan de föddes, och det verkar ha fungerat ok hos förra familjen. Dock undrar jag hur mycket de egentligen gjorde med sina marsvin då de inte verkar så vana vid mänsklig kontakt (de var absolut inte vanskötta, klor, tänder, hud och hull var/är i bra skick på dem båda).

De är mitt i värsta slyngelåldern och har precis flyttat så det är normalt att de utmanar varandra om rangen. Så länge de inte skadar varandra så är det bara att vräka på med massor av hö så de inte behöver se varandra om de inte vill, flera hus, matskålar (om du använder sådana, annars så sprid ut maten på flera platser) och sovplatser. Två vattenflaskor med lite avstånd kan också vara bra. Eftersom de har varit så bra kompisar innan så är det med största sannolikhet övergående och de kommer att uppskatta varandra igen med tiden.

(och som färgnörd måste jag påpeka att albino inte existerar på marsvin. Vita och rödögda marsvin beror på andra gener än albino och de kallas pink eyed white)
 
Här hemma håller vi på att förbereda oss inför den många timmar långa tågresan till Örebro och utställningen i Brändåsen som är i helgen. Det blir bara Bubble, Dominik, Trubbel och Heffe som följer med för det blir så mycket att kånka på på tåget annars.

Troll och Trassel blev kastrerade för en vecka sedan och Troll flyttar snart till sitt nya hem. Jag funderar på om även Trassel ska flytta eller om han får stanna som sällskap till Bubble. Om han flyttar så kommer jag att kastrera Jackie (hon visar symptom på cystor) så hon kan flytta till Bubble.
 
De är mitt i värsta slyngelåldern och har precis flyttat så det är normalt att de utmanar varandra om rangen. Så länge de inte skadar varandra så är det bara att vräka på med massor av hö så de inte behöver se varandra om de inte vill, flera hus, matskålar (om du använder sådana, annars så sprid ut maten på flera platser) och sovplatser. Två vattenflaskor med lite avstånd kan också vara bra. Eftersom de har varit så bra kompisar innan så är det med största sannolikhet övergående och de kommer att uppskatta varandra igen med tiden.

(och som färgnörd måste jag påpeka att albino inte existerar på marsvin. Vita och rödögda marsvin beror på andra gener än albino och de kallas pink eyed white)

Tack för svar :) Kunde tänka mig att det kanske hade med åldern att göra för det går upp och ner lite hela tiden (kollade dem efter jag skrivit inlägget och då satt de och åt, sida vid sida). Är nog mest lite smånojig iom att det är mina första marsvin någonsin. Iaf så har de just nu tre hus att välja på, massor med hö/gräs, en vattenflaska och en vattenskål, samt lite annat att leka med.

(Står PE white i registreringsbeviset, men när jag sagt vit har alla i min närhet sagt albino så de har väl smittat av sig, tack för info, ska meddela dem att albino inte finns. Tackar även för förklaringen för vad PE står för:D)
 
Tack för svar :) Kunde tänka mig att det kanske hade med åldern att göra för det går upp och ner lite hela tiden (kollade dem efter jag skrivit inlägget och då satt de och åt, sida vid sida). Är nog mest lite smånojig iom att det är mina första marsvin någonsin. Iaf så har de just nu tre hus att välja på, massor med hö/gräs, en vattenflaska och en vattenskål, samt lite annat att leka med.

(Står PE white i registreringsbeviset, men när jag sagt vit har alla i min närhet sagt albino så de har väl smittat av sig, tack för info, ska meddela dem att albino inte finns. Tackar även för förklaringen för vad PE står för:D)
Det låter som ett bra upplägg i buren. Unghanar kan vara rätt bråkiga ibland, de kommer att lugna sig till slut.

Albino finns ju på många andra smådjursarter så därför tror många att marsvin också kan vara albino men den mutationen har ännu inte skett på marsvin (åtminstone inte i Sverige, resten av världen har jag inte full koll på). Så din vita är som ett helt vanligt marsvin, men de med röda ögon kan vara något känsligare för starkt ljus eftersom mer ljus kan komma in i ögat pga bristen på pigment. Detta gäller alla rödögda och inte bara de vita. Pew kan man få på två olika sätt men det blir nog lite överkurs att gå in på genkoder och liknande när det är dina första marsvin haha
 
Tack, försöker få till så de kan vara för sig själva när de vill och tillsammans om de känner för det. Har just nu två ihopbyggda marsvinsburar så de kan antingen vara i samma bur men olika hus, eller i vars en bur om de känner för det.

Så din vita är som ett helt vanligt marsvin
Inte om du frågar min kära mor, hon tycker de ska ha hår ;):p

Vill du gå in på genetik så har jag en kompis som läser till biologilärare som säkert kan förklara det för mig ;) Tänker att genetik är genetik oavsett djur (även om det kan skilja lite mellan arterna).
 
Nu har jag äntligen fixat bild på mina fina herrar! Äntligen börjar de blir mer sociala :love:
jaxBjx7.jpg
 
Har en liten fråga… @Lyan kanske har något tips? :)

Mina två herrar (7 och 9 mån) satt som hopklistrade under de första två dagarna hos mig (söndag, måndag) utan problem. Då hade de visserligen bara ett "hus" (helt insynsskyddat) och en "koja" (insyn från ett håll). Igår var jag iväg större delar av dagen, men de gånger jag var inne och kollade dem så pratade de mer än innan, men satt oftast i vars ett hus (bytte kojan mot hus i måndags kväll).

De blir mer och mer sociala, men har märkt att ju mer de vänjer sig vid omgivningarna, desto mer åtskilda sitter de. Nu har de tre hus att välja på och det är bara när jag är inne och rotar i buren (med mat/vatten/städar etc) som de "tåler" att vara i samma hus, annars verkar det som att den äldre tycker att lillen är jobbig och liksom sätter honom på plats.

Nu till frågan… Kommer det vara såhär alltid, eller är det bara en fas? Just nu känns det inte som en match made in heaven, utan mer som att de tolererar varandra för att inte vara ensamma. Dessa killar har varit tillsammans i stort sett sedan de föddes, och det verkar ha fungerat ok hos förra familjen. Dock undrar jag hur mycket de egentligen gjorde med sina marsvin då de inte verkar så vana vid mänsklig kontakt (de var absolut inte vanskötta, klor, tänder, hud och hull var/är i bra skick på dem båda).
Våra marsvin, alla honor, har aldrig sovit ihop mer än när nån som varit nykomling bebis sökt trygghet.
Det ligger gärna på olika platser, både i buren och utanför.
 
Lyfter tråden med en liten fråga. Har ni något tipps hur man bygger en riktigt snygg bur? Jag har mina marsvin i vardagsrummet och därför skulle jag vilja ha en bur som fungerar lite som ett akvarium. Jag har i dagsläget en kvadratisk men iom flytt ska jag bygga om den till rektangulärt, men jag behöver inspiration för att få den riktigt snygg. Använder typ C&C delar.
 
Om ni gillar marsvin och inte känner till kontot thelavaempire på instagram så följ det. Jag har inga marsvin men snubblade över det och älskar det!
 
Lyfter tråden med en liten fråga. Har ni något tipps hur man bygger en riktigt snygg bur? Jag har mina marsvin i vardagsrummet och därför skulle jag vilja ha en bur som fungerar lite som ett akvarium. Jag har i dagsläget en kvadratisk men iom flytt ska jag bygga om den till rektangulärt, men jag behöver inspiration för att få den riktigt snygg. Använder typ C&C delar.
Googla bokhyllebur så får du upp massor av snygga burar! (och många av mina hus såg jag :D)
 
Här har hänt en hel del sedan jag skrev i tråden sist skulle jag tro. Jag har nu bara tio marsvin. Tre fick flytta och flera har dött :cry:

De som är kvar är
Bubble
i283445314560026108._szw1280h1280_.jpg

Ballerina
i283445314574090737._szw1280h1280_.jpg

Dominik
i283445314574093138._szw1280h1280_.jpg

Nathalie
i283445314574093414._szw1280h1280_.jpg

Trubbel
i283445314559012027._msw565h424_szw565h424_.jpg

Trassel
i283445314574095147._szw1280h1280_.jpg

Tangle
i283445314574095332._szw1280h1280_.jpg

LS
i283445314580410525._szw1280h1280_.jpg

Eluveitie
i283445314580410575._szw1280h1280_.jpg
Epica
i283445314580410643._szw1280h1280_.jpg


Insåg nu att jag måste verkligen ta nya bilder på dem! Speciellt småttingarna LS, Eluveitie och Epica som nu redan är nio månader och ett halvår :eek:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
455
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
170
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
26
· Visningar
2 392
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp