På torsdag ska vårt mellanmarsvin troligen kastreras. Hon har tappat lite i vikt och har troligen cystor på äggstockarna. Veterinären kommer dock få undersöka henne innan hon sövs, vill inte söva henne i onödan.
Är dock lite nervös att nåt ska hända, tänk att det alltid är så när det är ens eget djur.
 
Sätt upp hus, lägg ut en mjuk filt mm och lägg ut små godbitar av mat som de kan få leta. Våra tycker om att leta mat i filt (dvs de kryper in i filten så de har skydd i den).
Vi flyttade med huset, de satt i det och vågade inte röra sig än mindre äta..
Provat två gånger utan skillnad men skam den som ger sig! Till slut vänjer de sig väl.
 
En liten bild från gårdagens äventyr.
IMG_20170105_133305_zps1kezm0z2.jpg
 
På torsdag ska vårt mellanmarsvin troligen kastreras. Hon har tappat lite i vikt och har troligen cystor på äggstockarna. Veterinären kommer dock få undersöka henne innan hon sövs, vill inte söva henne i onödan.
Är dock lite nervös att nåt ska hända, tänk att det alltid är så när det är ens eget djur.
Jag vet hur det känns! Var i upplösningstillstånd när Xíexie skulle kastreras, men allting gick jättebra förutom en mindre infektion när de inre stygnen resorberades. Det viktigaste är vilken metod de sövs med och att de kommer igång att äta
 
Jag vet hur det känns! Var i upplösningstillstånd när Xíexie skulle kastreras, men allting gick jättebra förutom en mindre infektion när de inre stygnen resorberades. Det viktigaste är vilken metod de sövs med och att de kommer igång att äta
De söver på gas har jag för mig, har fullt förtroende för dom men saker och ting kan ju hända ändå. Kommer vara tacksam när jag får hämta henne.
 
Denna tråd hade jag helt glömt bort! :o
Mina tanter lever och mår bra! Just nu håller jag på och flyttar runt deras bur/hage. - Vet inte riktigt vad jag ska kalla det... Mina bor ju på golvet med "hag-galler" som staket och så har dom spån i olika delar och resten med handdukar/filtar. Av många anledningar, men en är att bonusen ska känna lite frihet i att kunna gosa och pyssla när hon vill. Även om hon är världens finaste med djur (- nej jag är inte partisk, där har hennes föräldrar verkligen lyckats :up:) och jag själv fick mina första marsvin som jag tog hand om helt själv när jag var i hennes ålder så tycker jag att det är lite läskigt när hon ska hålla på och lyft i och ur bur osv så nu kan hon (och jag! :D) bara krypa ner i buren alt öppna upp delar av hagen så kan man gosa eller gå på tur!
En annan är att vi kan forma själva hur stor/liten hagen ska vara osv.
Just nu håller jag på med projekt hitta rätt plats till grisarna... Har inte hittat något ställe som känts helt 100 bra...

Den senaste tiden har mina tjejer fått alldeles för lite tid... :( Så sjukt dåligt samvete... Men from imorgon verkar det som att tidspress och liknande lägger sig. :up: Samtidigt har jag blivit sugen/funderat en del på att skaffa en kastrat till mina tanter. I perioder är dom riktiga kärringar emot varandra... Inte att den ena är mer hakkyckling än den andra, dom är lika griniga på varandra.. och jag får för mig att en hanne ev kanske kan styra upp dom? Någon med erfarenheter?
 
De söver på gas har jag för mig, har fullt förtroende för dom men saker och ting kan ju hända ändå. Kommer vara tacksam när jag får hämta henne.

Roslagstull söver på injektionsnarkos som är fullt reversibel, de kör en cocktail.
Mitt marsvin sövde vi på gas (sederad innan) och det gick bra :) Pga blödning i uppvaket fick han sövas ner igen men tack och lov klarade han det fint!
 
Jag är nöjd med helgens utställning :banana::banana:
15894891_1311233472273225_8716058548011326073_n.jpg

Fast det var en traumatisk början. När jag närmare mig Stockholm var det något av marsvinen som började skrika. Trodde att någon fastnat med tänderna i lufthålen på transporten men när jag kom fram och öppnade buren så var Xíexies bur full av blod och hon hade fullt av blod i underlivet. Troligen har hon kissat ut en urinsten så nu har vi tid för röntgen och urinodling på onsdag. Men hjälp vilken panik att öppna buren! Hon kissade rosa ett par gånger men kissade sedan normalt så allt tyder på en sten och eftersom hon är kastrerad så kan det inte vara livmodern. Hon lyckades trots detta ta en tredjeplacering på söndagen :love: Hon hade lite ont på lördagen men var sitt vanliga jag på söndagen så jag hoppas att där inte finns fler stenar
 
Jag är nöjd med helgens utställning :banana::banana:
15894891_1311233472273225_8716058548011326073_n.jpg

Fast det var en traumatisk början. När jag närmare mig Stockholm var det något av marsvinen som började skrika. Trodde att någon fastnat med tänderna i lufthålen på transporten men när jag kom fram och öppnade buren så var Xíexies bur full av blod och hon hade fullt av blod i underlivet. Troligen har hon kissat ut en urinsten så nu har vi tid för röntgen och urinodling på onsdag. Men hjälp vilken panik att öppna buren! Hon kissade rosa ett par gånger men kissade sedan normalt så allt tyder på en sten och eftersom hon är kastrerad så kan det inte vara livmodern. Hon lyckades trots detta ta en tredjeplacering på söndagen :love: Hon hade lite ont på lördagen men var sitt vanliga jag på söndagen så jag hoppas att där inte finns fler stenar

Usch så läskigt! Förstår paniken.
Men grattis till fina resultat!
 
Roslagstull söver på injektionsnarkos som är fullt reversibel, de kör en cocktail.
Mitt marsvin sövde vi på gas (sederad innan) och det gick bra :) Pga blödning i uppvaket fick han sövas ner igen men tack och lov klarade han det fint!
Var på Mälaren smådjursklinik ;). De körde med sevofluran såg jag på kvittot. Tacksam att fröken är försäkrad då det ju inte var en normalkastration utan kastration pga äggstockscystor.
Hon mår ok, var alldeles stel av skräck där men så fort hon kom innanför dörren hos mamma (de bor hos henne) och hörde mammas röst blev hon sig själv igen och åt massor i buren. Det värsta för henne just nu är inte att bo i egen bur, det är att inte få springa på golvet och i och ur buren som hon vill.
 
Var på Mälaren smådjursklinik ;). De körde med sevofluran såg jag på kvittot. Tacksam att fröken är försäkrad då det ju inte var en normalkastration utan kastration pga äggstockscystor.
Hon mår ok, var alldeles stel av skräck där men så fort hon kom innanför dörren hos mamma (de bor hos henne) och hörde mammas röst blev hon sig själv igen och åt massor i buren. Det värsta för henne just nu är inte att bo i egen bur, det är att inte få springa på golvet och i och ur buren som hon vill.

Åh vad skönt att det gått bra och att hon började äta direkt!
Tog 4-5 dagar innan min kom igång ordentligt med maten. Fick stödmata med CC under tiden. Han var dock bara påverkad samma dag men sedan var han pigg som vanligt men seg på maten liksom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
459
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
173
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 719
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp