Vi hade sån jävla otur, rent ut sagt, med vår gamla tant på 6 år. Samma kväll som vi skulle lämna iväg marsvinen till marsvinsvakten (inför semester) så gnabbades de till som de kan göra ibland. Bara det att nypet den här gången tog rakt på gammeltantens öga - så det sprack!:(
Vi åkte akut till veterinär med henne och beslutade att chansa och ta bort ögat. Operationen gick bra, hon och de övriga lämnades till marsvinsvakten och allt gick bra - tills kvällen innan vi kom hem. Då började såret kladda. Antibiotika sattes in (marsvinsvakten är veterinär) och även smärtstillande/antiinflammatoriskt. Tyvärr blev det bara värre och värre och hon mådde sämre så häromdagen beslutade vi att hon fick somna in istället för att söva igen och rensa upp såret.
Känns så jäkla skit att det var en sån olyckssak som gjorde att hon fick sluta sina dagar :cry:.
 
Jag har tänkt bygga en större rastgård/betesbur till marsvinen nu i vår. Är det någon som har tips? Jag skulle gärna vilja att man själv kan gå in i buren, kanske hukande iof. Men jag tänker mig att barnen kanske gärna vill gå in i buren o kela med marsvinen så det behöver inte vara full höjd för vuxen. Det måste nog vara nät i taket också eftersom det finns en del rovfåglar här. Finns även mård så det får vara nät i botten också.
 
Sassys små bebisar som föddes imorse :love:
17498520_1397622200301018_3756705750784513447_n.jpg

En handfull bebisar
17457651_1397920116937893_7818588155783033018_n.jpg

Troll
17522624_1397676916962213_8669112714290931008_n.jpg

Tova
17626658_1397677993628772_5357286048684291724_n.jpg

Trassel
17626324_1397679310295307_3059411931709700610_n.jpg

Tangle
17554572_1397679686961936_4940056174993781285_n.jpg

Tufs
17554295_1397680080295230_4630338364592379396_n.jpg

Såhär gigantisk var Sassy igår!
17458111_1397120703684501_8490309334110887420_n.jpg

Vackra pappa Jet Li(lltroll)
i283445314559001693._szw1280h1280_.jpg
 
Ramlade in här när jag såg i "Just nu" att det vart bebisar :love: Jättefina @Lyan ! Men vad "färdiga" de ser ut, trodde de skulle vara nakna och halvblinda som vissa andra små djurungar :eek:.
 
Ramlade in här när jag såg i "Just nu" att det vart bebisar :love: Jättefina @Lyan ! Men vad "färdiga" de ser ut, trodde de skulle vara nakna och halvblinda som vissa andra små djurungar :eek:.
Tack! De är helt bedårande :love: Marsvin går dräktiga i 9-10 veckor så bebisarna har gått om tid på sig att bli färdiga. Sassy gick i 67dygn, det är längre än vad en hund går. Jämför med kaniner som går en månad, eller hamstrar som går 16dygn
 
Tack! De är helt bedårande :love: Marsvin går dräktiga i 9-10 veckor så bebisarna har gått om tid på sig att bli färdiga. Sassy gick i 67dygn, det är längre än vad en hund går. Jämför med kaniner som går en månad, eller hamstrar som går 16dygn

Att det kan variera så mycket ändå, trodde det följde "storleksordningen" ganska bra. När man är van vid hästar verkar det dock som att alla smådjur går jättefort :rofl:.

Kan man se om någon av dem kommer få samma fina päls som pappan? :)
 
Det finns typ inget sötare än marsvinsbebisar :love:. Supersöta, @Lyan .

@Gabby_Ossi - marsvinsbebisar diar, som andra ungar, men de brukar provsmaka hö och annat tidigt, redan efter nåt dygn.
 
Blev kallad dålig djurägare i djuraffären idag :(

Stod och diskuterade foder med sambon när en annan kund sköt in att vi inte borde ha marsvin. Vi blev så klart helt ställda och visste knappt vad vi skulle säga. Det kröp fram att vi var dåliga djurägare för vi inte köpte smådjurshö (grisarna får hästhö) och för att vi köpte pellets (används som godis och för att få dem att röra sig lite mer på golvet).
Jag tycker själv inte att vi är dåliga djurägare men det sved ändå när det kom så oprovocerat från ingenstans..
 
Blev kallad dålig djurägare i djuraffären idag :(

Stod och diskuterade foder med sambon när en annan kund sköt in att vi inte borde ha marsvin. Vi blev så klart helt ställda och visste knappt vad vi skulle säga. Det kröp fram att vi var dåliga djurägare för vi inte köpte smådjurshö (grisarna får hästhö) och för att vi köpte pellets (används som godis och för att få dem att röra sig lite mer på golvet).
Jag tycker själv inte att vi är dåliga djurägare men det sved ändå när det kom så oprovocerat från ingenstans..

Alla kaniner och marsvin som vi haft genom åren har fått både hästhö och pellets O_o
 
Blev kallad dålig djurägare i djuraffären idag :(

Stod och diskuterade foder med sambon när en annan kund sköt in att vi inte borde ha marsvin. Vi blev så klart helt ställda och visste knappt vad vi skulle säga. Det kröp fram att vi var dåliga djurägare för vi inte köpte smådjurshö (grisarna får hästhö) och för att vi köpte pellets (används som godis och för att få dem att röra sig lite mer på golvet).
Jag tycker själv inte att vi är dåliga djurägare men det sved ändå när det kom så oprovocerat från ingenstans..
Fy vad otrevligt!
 
Blev kallad dålig djurägare i djuraffären idag :(

Stod och diskuterade foder med sambon när en annan kund sköt in att vi inte borde ha marsvin. Vi blev så klart helt ställda och visste knappt vad vi skulle säga. Det kröp fram att vi var dåliga djurägare för vi inte köpte smådjurshö (grisarna får hästhö) och för att vi köpte pellets (används som godis och för att få dem att röra sig lite mer på golvet).
Jag tycker själv inte att vi är dåliga djurägare men det sved ändå när det kom så oprovocerat från ingenstans..
Tyvärr slipper man inte undan idioter.
Vad menade de var skillnaden på hästhö och smådjurshö? Det höet vi köper känns och luktar likadant som det som fanns i stallen när jag var medryttare.
 
Tyvärr slipper man inte undan idioter.
Vad menade de var skillnaden på hästhö och smådjurshö? Det höet vi köper känns och luktar likadant som det som fanns i stallen när jag var medryttare.

Jag fick aldrig nån klarhet i det, och ärligt talat alldeles för ställd för att fråga. Tydligen ska hästhö på något sätt vara farligt för marsvin...
 
Jag fick aldrig nån klarhet i det, och ärligt talat alldeles för ställd för att fråga. Tydligen ska hästhö på något sätt vara farligt för marsvin...
Så otrevlig kommentar! Och helt utan grund givetvis. Försök att släppa det, det är ju bara okunskap.
 
Jag håller på med marsvinens utebur nu. Hade tänkt ha nät i botten men läste att man inte skulle ha det pga att det kan göra ont i tassarna? Finns det något nät som kan fungera? vi har mård precis utanför huset och de gräver sig lätt in om det inte finns nät under.
 
Blev kallad dålig djurägare i djuraffären idag :(

Stod och diskuterade foder med sambon när en annan kund sköt in att vi inte borde ha marsvin. Vi blev så klart helt ställda och visste knappt vad vi skulle säga. Det kröp fram att vi var dåliga djurägare för vi inte köpte smådjurshö (grisarna får hästhö) och för att vi köpte pellets (används som godis och för att få dem att röra sig lite mer på golvet).
Jag tycker själv inte att vi är dåliga djurägare men det sved ändå när det kom så oprovocerat från ingenstans..

Men Gud så otrevligt och onödigt!
Antar att personen blandar ihop vanligt hö ("hästhö") med ensilage. Det är farligt för marsvinen vilket jag är övertygad om att du också vet.
Jag köper hö i djurbutiken, höet kommer från en gård bara 10 minuter bort och de säljer sitt hö både till häst- och smådjursägare så det är ju samma sak.
Har också pellets till mina, de får 1-2 matskedar typ två gånger i veckan som godis. De är tre och delar på givan. En påse från Oxbow räcker i typ ett halvår minst så det är knappt man ens kan räkna in det i deras foderstat. Människor alltså...
 
18222368_10154696462684426_440487193353519160_n.jpg

Såhär blev buren :) De inviger den idag då det är varmt och härligt väder.
Härligt. Hade mamma och marsvinen på besök här från igår och idag var det varmt nog för uteburspremiär för gnagarna. Det uppskattades. Den äldsta började tugga innan hon ens klev ur min hand :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
438
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
151
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 716
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Visst finns det väl flera som kör buss här? Linjebuss, skolbuss, beställning, långfärd, heltid, deltid, timme... Vill ni skriva här...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp