Marsvinsnybörjare

kolblakkur

Trådstartare
Tänkte bli med marsvin :love:
Har dock lite frågor gällande burar, mat osv. Vad föredrar marsvin, en bur med flera plan eller en bur med större golvyta? Har nämligen en stooor garderob som jag funderar på att bygga om till marsvinsbur, och den kan ju då antingen läggas ner eller bli 3-4 våningar hög. Det blir då några trappor, men visst är det inget problem för marsvin?

Vilka konstellationer funkar? Hane+hane, funkar det?

Vad kan marsvin äta från trädgården? Har massor med vinbärsbuskar och hallonbuskar att undvara.
 
Jag tänkte också bli med marsvin så ska följa tråden!

Vad jag förstått vad gäller burar så föredrar de en stor bur snarare än flera våningar. Har du en garderob du kan lägga ner så borde ju det bli perfekt!

Hane+hane kan fungera om de växt upp ihop alternativt om man sätter ihop en äldre med en bebis. Större chans att få det att lyckas är som jag förstår det hona+hona eller en grupp honor + kastrat. Jag tänker försöka få tag i en liten grupp honor.

Har du tänkt köpa ungar eller har du kollat på omplaceringar?
 
Jag tänkte också bli med marsvin så ska följa tråden!

Vad jag förstått vad gäller burar så föredrar de en stor bur snarare än flera våningar. Har du en garderob du kan lägga ner så borde ju det bli perfekt!

Hane+hane kan fungera om de växt upp ihop alternativt om man sätter ihop en äldre med en bebis. Större chans att få det att lyckas är som jag förstår det hona+hona eller en grupp honor + kastrat. Jag tänker försöka få tag i en liten grupp honor.

Har du tänkt köpa ungar eller har du kollat på omplaceringar?
Åhh, vad kul att du också tänkte bli med marsvin! Vad ska du ha för bur?

Jag tänkte nog ta omplaceringar :) själv då?
 
Åhh, vad kul att du också tänkte bli med marsvin! Vad ska du ha för bur?

Jag tänkte nog ta omplaceringar :) själv då?
Jag hittade en billig rasthage + plastlåda på second hand så jag tänkte ha det gallret uppställt som bur och sen ha spån + hö i plastlådan :) i rasthagen blir det nog fleece. Håller på att fundera ut vad jag ska ha under så att golvet skyddas, är just nu inne på sånt här golvskydd i plast man har under kontorsstolar, sen plastad frotté och sen handduk/badrumsmatta + fleece. Vill försöka undvika att få spån i hela lägenheten :up:

Jag vill också ha omplaceringar, helst äldre typ 4+ år. Vill inte ha bebisar.
 
Marsvin bor under buskar i det vilda, dvs trappor kan vara läskiga och det är inte naturligt för de att bo på flera våningar. Det är klättrande djur som inte har problem med det, t.ex. chinchillor eller råttor.
De vill ha ytor att springa på, mycket att gömma sig under och sen mindre saker att klättra upp och ner på (typ en stubbe som de kommer upp på, de har väldigt korta ben och är inte de smidigaste. Som sagt, de bor under buskar i det vilda). Fördelen med marsvin är att de inte hoppar och därför behövs inget tak eller höga staket. ;) Att lägga garderoben ner lät som en superbra idé.

De är flockdjur och relativt lätta att sätta ihop bara man har utrymme. Hane + hane eller hona + hona brukar gå bra. Eller en grupp med flera individer. Hane + hona blir ju bebisar så det säger ju sig själv.
Det finns alltid risken att hanarna bufflar på varandra lite mer, därav rekommendationen att de alltid ska ha bott ihop eller bara vara av olika rang (en unge är generellt lägre).

Vinbär och hallon går bra att äta. :)
 
Den bästa "buren" vi hade var en sådan där hård plastpool/sandlåda som man kan köpa till barn. Kanterna är inte så höga, men marsvin vare sig klättrar eller hoppar precis, så det var aldrig någon som tog sig över. Vi brukade göra "hus" till dem av pappkartonger och så gjorde vi bara ett nytt när det gamla blev smutsigt/"uppätet. Våra marsvin verkade trivas jättebra i den buren - gott om plats :up:. Men det förutsätter ju att man inte har några andra djur som kan ta dem....

Edit: Marsvin är jätteroliga, mysiga och väldigt personliga djur - lycka till :) !
 
Här gick det undan! Jag fick en spark i baken av denna tråd så jag la ut en annons i en omplaceringssida på Facebook om vad jag sökte. Fick svar inom en timme och nu är det bestämt att jag hämtar tre 5-åriga marsvinstanter i början på november :love:
 
Jag köpte ju mina tjejer i augusti (födda i juli) så jag följer tråden! De är verkligen helt fantastiska små djur det här, jag är helt såld. Däremot undrar jag om ni med mer erfarenhet har dem försäkrade? Och var i sådana fall? Sen är jag lite bekymrad över den ena, hon hoppar runt så märkligt. Nästan som bocksprång men inte riktigt, det är som hon är irriterad i pälsen men den ser bara finfin ut. Jag har funderat på veterinär men hon växer som hon ska, är aktiv och äter och bajsar som hon ska. Inte slö alls förutom detta. Känns lite overkill att åka till veterinären bara för att jag oroar mig för om det är något neurologiskt....
 
Jag ska köpa ett till marsvin nästa vecka faktiskt, av en uppfödare. Den honan är snart 3 så jag tänker att det blir bra för mina småtjejer.
Kattennizze - på väg mot crazycat lady fast för marsvin....
 
@Kattennizze

Jag jobbar med djurförsäkring. Agria och Sveland försäkrar marsvin vilket kostar ca 30 kr per månad och då har du skydd upp till 10 000 kr med 700 kr + 25 % i självrisk (hos Agria).

Marsvin får ofta problem med framför allt tumörer men även hudrelaterade sjukdomar (och tänder, men det ersätter försäkringen ändå inte...) Ett besök hos veterinär kan kosta allt ifrån 500 kr till 10000 kr. Hade jag haft unga marsvin hade jag försäkrat dom, det är så pass billigt och ger ändå en del ersättning om de skulle bli sjuka. Många tumörer och hudsjukdomar är hyfsat lätt att behandla på ett i övrigt ungt och friskt marsvin.

Däremot kommer jag inte försäkra de gamla marsvin jag ska hämta. De är inte försäkrade i dagsläget och försäkrar man så pass gamla djur är det risk att man ändå inte får någon ersättning eftersom mycket kan anses förelegat. Samtidigt resonerar jag som så att skulle de bli dåliga är det kanske inte värt att utsätta äldre marsvin för en massa behandlingar.
 
Jag köpte ju mina tjejer i augusti (födda i juli) så jag följer tråden! De är verkligen helt fantastiska små djur det här, jag är helt såld. Däremot undrar jag om ni med mer erfarenhet har dem försäkrade? Och var i sådana fall? Sen är jag lite bekymrad över den ena, hon hoppar runt så märkligt. Nästan som bocksprång men inte riktigt, det är som hon är irriterad i pälsen men den ser bara finfin ut. Jag har funderat på veterinär men hon växer som hon ska, är aktiv och äter och bajsar som hon ska. Inte slö alls förutom detta. Känns lite overkill att åka till veterinären bara för att jag oroar mig för om det är något neurologiskt....
Har våra försäkrade i agria.

Hoppar marsvinet hela tiden eller bara ibland? "Popcornskutt" är klassiskt hos glada marsvin. De kan studsa och krumbukta hit och dit ibland.
 
Har våra försäkrade i agria.

Hoppar marsvinet hela tiden eller bara ibland? "Popcornskutt" är klassiskt hos glada marsvin. De kan studsa och krumbukta hit och dit ibland.
Jo fick det förklarat av en vän som har erfarenhet, det är popcornskutt hon gör. Det senaste nu är att den ena ska ligga som ett halsband runt halsen och helst slicka en i ansiktet. Vet inte hur normalt det är?
 
Jo fick det förklarat av en vän som har erfarenhet, det är popcornskutt hon gör. Det senaste nu är att den ena ska ligga som ett halsband runt halsen och helst slicka en i ansiktet. Vet inte hur normalt det är?
Normalt för vissa, alla är de individer.
Vi har en som avskyr att komma upp, nyps på en gång om hon inte får nåt att äta tex. En tidigare satt gärna på axeln i soffan när hon var liten.
 
Normalt för vissa, alla är de individer.
Vi har en som avskyr att komma upp, nyps på en gång om hon inte får nåt att äta tex. En tidigare satt gärna på axeln i soffan när hon var liten.
Jaså? Båda gillar att vara uppe, den ena sitter mest med barnen då hon är lugn och fin. Den andra hänger mest på mig runt halsen/axeln. De är väldigt mysiga bägge två, det är till och med så att jag har köpt en till hona som är lite äldre som kommer nästa vecka. Jag är helt galet förtjust i dem faktiskt och barnen med.
 
Jaså? Båda gillar att vara uppe, den ena sitter mest med barnen då hon är lugn och fin. Den andra hänger mest på mig runt halsen/axeln. De är väldigt mysiga bägge två, det är till och med så att jag har köpt en till hona som är lite äldre som kommer nästa vecka. Jag är helt galet förtjust i dem faktiskt och barnen med.
Det här är den första av våra genom åren (sen -92) som inte gillar att sitta uppe och gosa. Hon är däremot vårt mest påhittiga marsvin och roar oss med sina idéer varken dag.
 
Fick inte till det med garderoben rent utrymmesmässigt, så nu måste jag köpa en vanlig bur. Har kollat på den största som går att hitta (160x80x58), och eventuellt så blir det en sån :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Dopy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 112
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp