Marsvinsnybörjare

Finns egentligen inga rätt och fel i spån/strö frågan. Bara billigt? praktiskt? Eller jo, för små partiklar är ju inte bra för deras andingsvägar. Många verkar köra på fleecefällar istället för spån. Undertill har de lakan tror jag. Hann sluta med marsvin innan den trenden till. Vi hade spån och ibland torv, fast torv kräver trädgård. Papperspellets alá Toa-Lätt för kattoaletter finns ju också som alternativ, lite hårt att gå på och luktar ganska skumt i början. Själv hade jag nog kört på "ÖkoPlus" röd för katt. Vilket är mjukt att gå på, klumpar ihop sig och med en kattlådeskopa skulle man kunna underhållsstäda istället för att storstäda. Träbaserat och dammar inte så förfärligt.

Hade många hanar tillsammans, ibland fick de flytta ihop som vuxna även efter att de gått med hona. Men sånt kräver nog att man är beredd på att det kan gå fel. Annars tycker jag hanar brukar kunna vara sällskapligare mot varandra och människor. Honorna kan tjaffsa lite när de brunstar, men det är ju temporärt.
 
Vi har aldrig behövt ta isär hanar. Då har mamma haft marsvinsuppfödning i 20 år och låtit alla hanar gå tillsammans när de inte går med hona. Någon gång har de slagits men utan blodvite och det har lagt sig inom någon timme.

Ett tag hade vi en stor låg kartong som bur till en stor grupp. Kanten var ca 25 cm hög och hälften av dem hoppade ut... trots de korta små benen. de hoppar gärna upp på taket på sina små hus också. :)
 
Vissa individer är utbrytarkungar, kan lätt hoppa/ta sig över 30cm kant. De är inte många men 25cm är ofta inte så farligt högt. Ett tag hade vi ett gäng som tog sig ut ur sin bur och sen in igen, ut var det väl ca 23cm ut och 30cm in. Då rejsade de bara runt på golvet tills de lessnade. Inte alla i gruppen kunde hoppa in igen så man fick fånga in de med jämna mellanrum och återföra dem till sin bur. Sätter man huset i mitten av buren minskar man uthoppningsrisken något.
 
När man läser på t ex agrias hemsida avråder de ju från spån som underlag. Vi har nu halm men jag gillar spån bättre. Vad har ni?
 
Jag har fått hem mina tre tanter nu :D

Det är dock någonting som gör att det kliar i min näsa vilken är väldigt konstigt och lite oroväckande... Jag har ju hund och har tidigare haft häst i massa år men aldrig reagerat på varken spån, hö eller päls.

Jag har köpt lättströ från Granngården och ska använda det istället för kutterspån vid nästa byte i buren. Har läst mig till att detta ska vara mindre dammigt och mindre allergiframkallande.

Jag hoppas att det är spånet som är boven för är det höet finns det ju inte så mycket att ändra på...

Någon annan här inne som reagerat på marsvin?
 
Jag reagerade på vissa pälsar (mest strävhåren) men hade ändå 100-talet marsvin :angel:. Min mamma födde upp rexar och jag hade några teddys och senare lakelands.
 
Jag reagerade på vissa pälsar (mest strävhåren) men hade ändå 100-talet marsvin :angel:. Min mamma födde upp rexar och jag hade några teddys och senare lakelands.
Det är två rexar och en pet jag har :eek: kan jag reagera på pälsarna tror du även om jag inte håller på och tar i dem hela tiden? Eftersom de är nya här har de varit lite oroliga emellanåt och jag har därför mest låtit dem vara i buren och rasthagen det vill säga inte tagit upp dem alls i princip.
 
Det är två rexar och en pet jag har :eek: kan jag reagera på pälsarna tror du även om jag inte håller på och tar i dem hela tiden? Eftersom de är nya här har de varit lite oroliga emellanåt och jag har därför mest låtit dem vara i buren och rasthagen det vill säga inte tagit upp dem alls i princip.
All allergi är ju olika, men jag reagerade bara vid kontakt. Antar att man skulle kunna pröva att schamponera dem med sådant där allergischampo för hund/katt som tar bort mjäll ur pälsen. Men det är ju något man får göra ofta i sådana fall. Och andra sidan har jag för mig att pälsen blir mjukare om man badar ofta och då borde mjället hitta ut ur pälsen lättare än det gör när de har tät upprättstående päls.
 
All allergi är ju olika, men jag reagerade bara vid kontakt. Antar att man skulle kunna pröva att schamponera dem med sådant där allergischampo för hund/katt som tar bort mjäll ur pälsen. Men det är ju något man får göra ofta i sådana fall. Och andra sidan har jag för mig att pälsen blir mjukare om man badar ofta och då borde mjället hitta ut ur pälsen lättare än det gör när de har tät upprättstående päls.
Det skulle kunna vara en grej att prova :) ska man föna dem då också? Antar att man inte bör släppa ner dem blöta i buren...

Har också läst att folk använder luftrenare - kanske också är värt att prova om problemen kvarstår.
 
Jag har fått hem mina tre tanter nu :D

Det är dock någonting som gör att det kliar i min näsa vilken är väldigt konstigt och lite oroväckande... Jag har ju hund och har tidigare haft häst i massa år men aldrig reagerat på varken spån, hö eller päls.

Jag har köpt lättströ från Granngården och ska använda det istället för kutterspån vid nästa byte i buren. Har läst mig till att detta ska vara mindre dammigt och mindre allergiframkallande.

Jag hoppas att det är spånet som är boven för är det höet finns det ju inte så mycket att ändra på...

Någon annan här inne som reagerat på marsvin?
Jag märkte att jag inte tålde hö när jag skaffade gnagare. För min del var det dock bara dammet och de lösa partiklarna som störde, så jag förvarade höet utomhus, och hanterade det där. Fyllde en sil med hö och sköljde av det när jag kom in. Sen fick det torka innan jag gav djuren mat.
 
Lånar tråden istället för att enkom starta en ny. Hur mycket kraftfoder vågar man ge marsvin? Vi har en hane på ca 6 år som fallit ur och blivit mager. Han har aldrig varit tjock men nu är han för liten. Det är säkert åldern som tar ut sin rätt, han är pigg och glad annars. Matglad. Har fri tillgång på bra analyserat hö, får c-vitaminrika grönsaker x2 per dag plus knäcke eller hårt bröd.

Har sen några dagar gjort kligröt på havrekli och vatten men bara gett ca 1 tsk. Samt ca 1 tsk havre. Han har fått lite trögare mage nu på sistone också,men man ska ju inte ge olja åt marsvin så försöker få i honom lite plommon för att mjuka upp.

Andra tips för gamla marsvin? Han kommer ut ur buren för att äta sin gröt ifred för kompisen som är yngre och chefen i buren.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Dopy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 112
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp