måste få bolla...fel häst?

lovehorses

Trådstartare
För att göra historian kort.
Har blivit förtjust i en viss sorts ras. En tid hade jag två av den rasen, måsta tyvärr ta bort den ena.:cry:
Blev övertalad på ett vis men va med på det samtidigt. Att skaffa en annan ras.

Nu har jag haft den andra rasen i ca ½ år, klok och trevlig individ. Gammal läromästare, mycket energi men ändå ett lugn. Gör vad man säger åt den att göra.
Men jag känner inget för den, det känns inget roligt i själen om ni fattar vad jag menar.
Jag är hellre med den hästen som är av den rasen jag tycker om. Där känner jag en glöd och passion.
Samtidigt får jag dåligt samvete, han är ju vad jag ville ha just då. Någon som kan lite få tillbaka min ridning som då hade blivit lite på svaj.

Finns det någon som varit med om liknande?
Visst kan man sälja men känns galet att han ska bli en vandringspokal på äldre dagar. :(
Jag vill ju ha den där speciella kontakten jag får med min älsklingsras.:love:
 
Har aldrig upplevt att det har med ras att göra vad man känner för olika individer, just för att dom kan vara så extremt olika trots samma ras. Men det är ju du själv som bestämmer om du vill sälja eller inte, det ska vara roligt att ha häst. Men räkna inte med att det automatiskt ”klickar” bara för att det är rätt ras, det är ju så himla mycker mer som spelar in.
 
Jag både håller med @_Zacke_ och inte.

Jag är passionerat förälskad i min ras och jag tror att jag alltid kommer att vilja ha just den rasen. I den rasen finns sedan individen som måste passa mig. Precis som Zacke skriver så är det till syvende och sist själva individen som ska passa.

Det kan mycket väl hända att man skaffar en häst av annan ras och jag ser tjusningen i alla raser, som jag tycker har sina fördelar, men då är det nog endast på individbasis. Inget annat.
 
Jag både håller med @_Zacke_ och inte.

Jag är passionerat förälskad i min ras och jag tror att jag alltid kommer att vilja ha just den rasen. I den rasen finns sedan individen som måste passa mig. Precis som Zacke skriver så är det till syvende och sist själva individen som ska passa.

Det kan mycket väl hända att man skaffar en häst av annan ras och jag ser tjusningen i alla raser, som jag tycker har sina fördelar, men då är det nog endast på individbasis. Inget annat.

Självklart måste det ju först och främst vara en ras man tilltalas av överlag och som passar det användningsområdet man tänkt men att sedan hitta någon att få det riktiga klicket med kan ju ta evigheter :d sen kan man helt oväntat få ett klick med en individ i en ras som egentligen inte alla passar.
Jag är en riktig kallblodsmänniska ut i tårna. Men den häst som betytt absolut mest för mig var en connemara :) köpte en connemara igen för att jag ville komma så nära min förra som vanligt, det blev inte alls rätt. Så nu har jag min favoritras igen :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 989
Senast: Murphy
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 645
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp