Måste man sälja tillbaka häst?

PopcornPlayer

Trådstartare
Har ett litet dilemma.
Köpte i höstas en häst för inga pengar alls.
Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår pga mycket i skolan (köpte dock strax efter att sommarlovet tagit slut).
Fick lite indikationer från andra när jag hämtade hästen att den bara galopperat i full kareta med tjejen. Tittar man på fb o dyl fanns massa bilder på hästen, men aldrig någon med ridutrustning på. Blev senare även kontaktad av en person som kände hästen sen innan, som berättade att det var som jag misstänkte, förra ägaren var livrädd för hästen, har inte suttit på den efter första månaden etc.

Hur som, hästen var väldigt grön, lättstressad och gick inte o ta i alls. Vi började om från början, och nu har hästen börjat bli riktigt trevlig. Jag har hela tiden informerat förra ägaren om att ifall hästen inte passar till det den köptes för, kommer jag sälja vidare. Troligtvis till någon elev, för det är så det brukar bli.
Hästen passar absolut inte för det den köptes för, och hästen las således ut på annons. Till ett pris som inte är oskäligt högt, men högre än vad jag köpte den för.

Nu blir vill förra ägaren köpa tillbaka hästen (för hälften av vad den är ute på annons för). Hon påstår att hon ångrar att hon sålde hästen, hon slutar snart skolan och ska då ha all tid i världen för hästen.

Jag har försökt lägga fram lite fint att har hon verkligen tänkt igenom detta, har hon tid etc, men hon är stenhård på att hon vill köpa tillbaka.
Iom att hon är rädd för hästen och inte kan rida den, vill jag självklart inte sälja tillbaka den, men hur lägger man fram detta utan att låta som världens f*tta?
Jag har sagt till henne att hon ska komma hit och rida hästen, sen tar vi det därifrån, och hoppas att det genom detta avstyr sig självt.
 
Rent juridiskt har du ingen som helst skyldighet att sälja tillbaka den. Definitivt inte heller till ett lägre pris än vad som är ett skäligt värde på den.

I ditt fall hade jag förklarat att visst kan hon få köpa hästen men det ska vara till det pris den är utannonserad för och att om hon får problem med den igen är det hennes problem.
Om hon frågar varför den ska kosta så mycket så det för att täcka dina kostnader för att få den i det skick den är i idag. Men jag hade också talat om för henne att den här hästen inte är rätt för henne och kanske erbjudit mig att hjälpa henne hitta en häst som passar bättre och som hon kan känna att det är roligt att ha.
 
Till att börja med finns det ett marknadspris, vad marknaden är villig att ge. Om hon kommer och vill köpa till utsatt pris, vill du sälja till henne?

Du behöver inte ens låta henne köpa hästen om hon vill till marknadspris, ännu mindre till rabatterat pris.
 
Till att börja med finns det ett marknadspris, vad marknaden är villig att ge. Om hon kommer och vill köpa till utsatt pris, vill du sälja till henne?

Du behöver inte ens låta henne köpa hästen om hon vill till marknadspris, ännu mindre till rabatterat pris.
att tro att förra ägaren har någon som helst rätt att lätta sig i vad du gör med hästen
Har ett litet dilemma.
Köpte i höstas en häst för inga pengar alls.
Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår pga mycket i skolan (köpte dock strax efter att sommarlovet tagit slut).
Fick lite indikationer från andra när jag hämtade hästen att den bara galopperat i full kareta med tjejen. Tittar man på fb o dyl fanns massa bilder på hästen, men aldrig någon med ridutrustning på. Blev senare även kontaktad av en person som kände hästen sen innan, som berättade att det var som jag misstänkte, förra ägaren var livrädd för hästen, har inte suttit på den efter första månaden etc.

Hur som, hästen var väldigt grön, lättstressad och gick inte o ta i alls. Vi började om från början, och nu har hästen börjat bli riktigt trevlig. Jag har hela tiden informerat förra ägaren om att ifall hästen inte passar till det den köptes för, kommer jag sälja vidare. Troligtvis till någon elev, för det är så det brukar bli.
Hästen passar absolut inte för det den köptes för, och hästen las således ut på annons. Till ett pris som inte är oskäligt högt, men högre än vad jag köpte den för.

Nu blir vill förra ägaren köpa tillbaka hästen (för hälften av vad den är ute på annons för). Hon påstår att hon ångrar att hon sålde hästen, hon slutar snart skolan och ska då ha all tid i världen för hästen.

Jag har försökt lägga fram lite fint att har hon verkligen tänkt igenom detta, har hon tid etc, men hon är stenhård på att hon vill köpa tillbaka.
Iom att hon är rädd för hästen och inte kan rida den, vill jag självklart inte sälja tillbaka den, men hur lägger man fram detta utan att låta som världens f*tta?
Jag har sagt till henne att hon ska komma hit och rida hästen, sen tar vi det därifrån, och hoppas att det genom detta avstyr sig självt.

Jag måste fråga; vad får dig att tro att förra ägaren har rätt att lägga sig i vad du gör med hästen??? :confused: Hon har ju sålt hästen och därmed avsagt sig rätten till den - på alla sätt.
 
Spinner vidare på funderingen.

Att göra affärer för att "vara snäll" (d v s försöka få det till att man sålt till underpris p g a någon udda anledning som gör att köparen står i skuld till säljaren) ska man undvika. Gör det inte, aldrig. Det blir då himla grötigt när det kommer till dessa situationer som ovan.

Man gör en affär där man är acceptabelt nöjd. Under vissa omständigheter får man göra skitaffärer (för att bli av med en bil man trodde var mer värd t ex), men så är livet. Marknaden styr.

I det här fallet vill säljaren både ha kakan och äta den. Hon klarade inte av hästen, hästen var inte värd särskilt mycket pengar. Hon blev av med problemet och fick lite för besväret hon haft. Gott så.

Nu ser hon att du har förädlat produkten och säljer den vidare, då vill hon göra samma sak. Så funkar inte världen. Hade hon gjort jobbet hade hon kunnat sälja dyrare. Så är det.
 
@PopcornPlayer jag förstår inte alls riktigt varför du ställer frågan ? Varför skulle du vara skyldig att sälja hästen åter till ägaren ?
Tillochmed om ni skrivit i kontraktet ang förköpsrätt så gäller det inte mer än som artighet att isåfall informera Fd ägaren att hästen är till salu . Inget annat . Såvida ni inte har ngt annat skrivet som inte framgår här ?

Hur du "lägger fram det" är ju en sak i sig men definitivt om det är det saken gäller eftersom det inte är ngn skyldighet du har så får du ju helt enkelt beska med hur du väljer att hantera det . Ngn skyldighet har du ju öht inte utan du säljer till den du anser lämplig . Din rubrik blir lite missledande för då tror man att det handlar om juridisk aspekt men det gör det inte som jag förstår det alls ?
 
Senast ändrad:
@Lovisaleonora utifrån TS beskrivning tror jag inte det handlar ett enda dugg om från tidigare ägares sida att "sko sig" eller "se ngn möjlighet" osv . Tror faktiskt inte det handlar om ngt sånt öht utifrån redovisningen av säljaren utan snarare ngn ung tjej som saknar sin häst även om hon inte hade koll osv tidigare . Men som sagt - tråden ligger under juridik så givetvis undrar man då när man ser såna här trådar , därav mina tidigare reflektioner . Känns lite som kanske tråden öht inte borde ligga på juridik eller bara har en missvisande rubrik som gör att man är benägen att läsa utifrån vissa förväntningar ?
 
Jag tror ingenting, jag filosoferar och spekulerar i vad som kan ligga bakom när de här situationerna uppstår.

Jag lägger heller ingen större värdering i att den ligger under Juridik.
 
Jag tror ingenting, jag filosoferar och spekulerar i vad som kan ligga bakom när de här situationerna uppstår.

Jag lägger heller ingen större värdering i att den ligger under Juridik.

Du får jättegärna tagga mig om du avser att svaret är till mig vilket det nog är ?

Ditt svar var ju högst juridiskt så lite utifrån det min reflektion . Men ser att det är redigerat nu .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 956
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 746
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 447
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp