Måste rida 15 mil

ctj2

Trådstartare
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?
 
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?
15 mil med en häst som antagligen inte är frisk? Aldrig! :( ta ut vet. Innan som kan ta blodprov och kolla allmäntillstånd och avgör sen..
 
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?

Har ni provat att lasta brett (utan mellanvägg eller väggen snedställd)? Lastbil?

Vad säger veterinär?

Annars tror jag inte att 15 mil är omöjlig om hästen är frisk. 2-4 mil om dagen med någon vilodag ibland och så lugnt tempo. Välsittande utrustning till både dig och häst är viktigt för att undvika allehanda skavsår :p
 
15 mil med en häst som antagligen inte är frisk? Aldrig! :( ta ut vet. Innan som kan ta blodprov och kolla allmäntillstånd och avgör sen..

Veterinär har vi redan haft såklart, annars hade vi aldrig vågar utgå från att det bara är balansen. Det är tydligen relativt "vanligt" med gamla hästar att dom får såna bekymmer i transport.

Vi har också haft ut equiterapeut och våran tränare samt haft kontakt med veterinärer från tre andra städer.

Hon kommer aldrig behöva åka transport mer i sitt liv, men nu måste vi ju få hem henne. Hennes kompis åker därifrån, bete och hö är slut, det finns ingen som kan ta hand om henne ett tag och varken jag eller mamma har ju möjlighet att byta stad permanent
 
Säger som andra. Ta ut vet. och ta diverse blodprov. Hade själv aldrig utsatt en 23-årig häst för 15 mil när den uppenbarligen inte är helt ok. Provat att lasta i lastbil?
o

Jo vi fick lasta ur henne rätt snabbt mitt ute i ingenstans, då gick hon på sniskan ett par sekunder, sen var hon som vanligt igen och gick och betade. Vi fick tag i en lastbil som hon fick testa gå in i tillsammans med hennes kompis , hon fick slagsida och blev groggy så fort hon kom in
 
Har ni provat att lasta brett (utan mellanvägg eller väggen snedställd)? Lastbil?

Vad säger veterinär?

Annars tror jag inte att 15 mil är omöjlig om hästen är frisk. 2-4 mil om dagen med någon vilodag ibland och så lugnt tempo. Välsittande utrustning till både dig och häst är viktigt för att undvika allehanda skavsår :p

Vi testade brett, ifall hon blivit bredåkare, men hon ställer sig bara med höger fram o bak tätt intill vänster fram o bak som hon samtidigt försöker klättra upp efter väggen med

Veterinären säger att det är balanssinnet, att det blir som att gå in i lustiga huset på ett nöjesfällt. Och att man helst inte ska utsätta henne för transport nå mer efter det här, såklart :)
 
Jag hae aldrig hört talas om friska hästar i övrigt mer balansproblem. Har ändå haft ett gäng äldre hästar och stött på riktigt gamla hästar runt 30-35 år. Jag skulle tagit bort den, skulle aldrig vågat rida så långt med denna häst.
 
Veterinär har vi redan haft såklart, annars hade vi aldrig vågar utgå från att det bara är balansen. Det är tydligen relativt "vanligt" med gamla hästar att dom får såna bekymmer i transport.

Jag har aldrig hört om det, och då har jag periodvis kört gamla hästar mycket och ofta.

Det låter jättekonstigt att en fullt frisk häst skulle få såna balansproblem av att gå in i en transport. Är ni SÄKRA på att det inte är något annat? Vilka prover tog veterinären, till exempel?

Personligen hade jag inte vågat ge mig ut på en sån långritt med en häst som inte var helt frisk. Tyvärr. Så hade jag inte hittat någon i närheten som ville ha en sällskapshäst hade jag nog tagit det tunga beskedet att låta hästen somna. Det är skillnad på om det handlat om en fullt frisk häst, då kan man säkert förflytta sig 15 mil om man låter det ta tid och har möjlighet att erbjuda bra vila emellanåt. Men det låter inte som en fullt frisk häst.
 
En äldre häst som kanske är sjuk och som aldrig gått så långt i sitt liv med en ryttare som inte heller ridit/gått så långt någonsin..........

För mig finns två svar.

1. Avliva. Att utsätta en äldre häst för en sådan sträcka när man är ovan kan ge alla sorters problem. De kan få skav av utrustning, de kan bli sämre om de är dåliga redan då immunförsvaret kan bli lidande av inre stress som okänd miljö och långa sträckor.
Detta är en sträcka jag inte ens skulle tagit med en otränad FRISK häst.

2. Stalla in i ett stall nära betet och utreda vad det hela är innan man bestämmer sig för att avliva eller ta hem hästen in transport.
 
En äldre häst som kanske är sjuk och som aldrig gått så långt i sitt liv med en ryttare som inte heller ridit/gått så långt någonsin..........

För mig finns två svar.

1. Avliva. Att utsätta en äldre häst för en sådan sträcka när man är ovan kan ge alla sorters problem. De kan få skav av utrustning, de kan bli sämre om de är dåliga redan då immunförsvaret kan bli lidande av inre stress som okänd miljö och långa sträckor.
Detta är en sträcka jag inte ens skulle tagit med en otränad FRISK häst.

2. Stalla in i ett stall nära betet och utreda vad det hela är innan man bestämmer sig för att avliva eller ta hem hästen in transport.

Avliva är ett alternativ. Veterinären kommer ut idag igen, så får vi höra vad dom säger. Dom bedömer dock henne som fullt frisk och i mycket bra skick i övrigt så det vore tragiskt att behöva ta bort henne bara för att hon inte kan transporteras hem. Hästen har gått långa sträckor tidigare, men inte med mig. Och min plan är inte att avverka allt på en gång, vi har ingen som helst tidsbegränsning efter vägen :) jag går hellre med henne än rider i så fall.

Vi skulle helst vilja få in henne i nåt annat stall ett tag men det finns inget ställe som kan ta emot henne (liten stad)
 
Avliva är ett alternativ. Veterinären kommer ut idag igen, så får vi höra vad dom säger. Dom bedömer dock henne som fullt frisk och i mycket bra skick i övrigt så det vore tragiskt att behöva ta bort henne bara för att hon inte kan transporteras hem. Hästen har gått långa sträckor tidigare, men inte med mig. Och min plan är inte att avverka allt på en gång, vi har ingen som helst tidsbegränsning efter vägen :) jag går hellre med henne än rider i så fall.

Vi skulle helst vilja få in henne i nåt annat stall ett tag men det finns inget ställe som kan ta emot henne (liten stad)
Men hur har hästen undersökts? Vilka prover har tagits?
 
Avliva är ett alternativ. Veterinären kommer ut idag igen, så får vi höra vad dom säger. Dom bedömer dock henne som fullt frisk och i mycket bra skick i övrigt så det vore tragiskt att behöva ta bort henne bara för att hon inte kan transporteras hem. Hästen har gått långa sträckor tidigare, men inte med mig. Och min plan är inte att avverka allt på en gång, vi har ingen som helst tidsbegränsning efter vägen :) jag går hellre med henne än rider i så fall.

Vi skulle helst vilja få in henne i nåt annat stall ett tag men det finns inget ställe som kan ta emot henne (liten stad)

Jag tänker mest att 15 mil, även uppdelat är en del.

Vi hade distanstränade hästar (ca 6 mila-tävlingar) och åkte på hästsemester med ca 1-3 mil per dag i en vecka. Trots det var de ordentligt mentalt trötta och fick några skavanker. Nu kanske du skulle gå istället men man ska vara medveten om att det kan gå hur bra som helst och det kan gå hur illa som helst och med en gammal häst med eventuell yrsel känns kanske inte helt rätt. Det var så jag tänkte.
 
Du måste ju ha plats att övernatta/vila på dom 15 milen.
Och jag tänker att nånstans på dom 15 milen så måste det finnas någon som kan ta emot henne om nu orten där betet är är så liten.

Hade inte vågat ge mig på den resan med den hästen. Grundkondition är inte mycke att hänga i granen när den sträckan ska avverkas.

Körde du dig hästen? Hur gick det då att transportera?
Kan hon lida av extrem klaustrofobi och helt enkelt får panik när hon kommer in i transporten? Därav hennes beteende?
Hur har hon varit att transportera tidigare i sitt liv?

Om jag hade haft de två alternativen som du har hade mitt varit att avliva. Ingen häst lider av det
 
Jag har aldrig hört att det skulle vara vanligt att äldre hästar får problem med balanssinnet i just transporten. Det låter inte riktigt normalt. Jag har aldrig under mina 26 år med hästar ens hört talas om det ?
Skulle vara väldigt intressant att veta vilka prover som är tagna och vilka undersökningar som är gjorda?
Har hon åkt just den transporten förr? Kanske testa en annan? Ibland är dom känsliga på valet av transport.
Du kan ta hjälp av en hästambulans. Dom har så man kan transportera med hängmatta vilket gör att du kan ge lugnande så hon inte får panik.
Annars är lastbil en annan lösning. Det är stor skillnad på lastbil och på att åka i transport. Jag skulle inte avvisa den möjligheten innan ni testat.
Jag hade aldrig gått den sträckan med en så pass gammal häst om den dessutom har problem med balanssinnet även om det bara visat sig i transporten tidigare så tänk om det händer när du är ute och går/rider. Att ens sitta på en häst som visat såna problem är farligt, man vet aldrig när det kan eskalera och visa sig i andra situationer vilket kan skada både dig och andra.
Jag hade valt att avliva hästen. Döda djur lider inte och jag gissar på att hon har haft det bra hos dig nu en sista tid och hon är ingen ungdom så för mig hade valet vara att låta henne somna in.
 
o

Jo vi fick lasta ur henne rätt snabbt mitt ute i ingenstans, då gick hon på sniskan ett par sekunder, sen var hon som vanligt igen och gick och betade. Vi fick tag i en lastbil som hon fick testa gå in i tillsammans med hennes kompis , hon fick slagsida och blev groggy så fort hon kom in
Var det en riktig lastbil (C-kort) eller en sån där B-korts lastbil? En riktig lastbil har bättre fjädring då det drivs av tryckluft och därav blir mjukare (inte så stötigt). Nyfiken på vad det var för lastbil ni provat? :)
 
Jag tycker det du beskriver låter riktigt allvarligt.
Och som andra skriver så skulle jag aldrig våga mig ut på en så lång sträcka med en häst som uppenbarligen inte mår bra, skulle inte ens vilja promenera med den hästen så långt.
sen skulle jag vilja veta hur framtiden ser ut. Dvs kommer detta eskalera? Om hästen börjat få problem med balansen- kommer det bli värre?

Skulle fråga ut veterinären angående framtiden. Dvs är det ett lidande för hästen och är det värt att ha den kvar. Jag skulle vara rädd för att det skulle bli värre.

Det låter som du TS tänker att allt blir bra bara du får hem den men jag tänker inte riktigt så... Jag tror du behöver fundera igenom situationen ordentligt.
 
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?
Men alltså. 15 mil är en otroligt lång sträcka att gå. Tycker det låter konstigt ifall det är balanssinnet om hästen är helt fräsch utanför transporten, det låter som att hästen får smått panik pga någonting annat. Har aldrig hört att det är någonting som äldre vanligtvis drabbas av, eller att det inte skulle vara ovanligt.

Annars om det nu är så att hästen faktiskt är helt fräsch i övrigt, så skulle jag sikta in mig på att rida dom där 15 milen under ca 2 veckor med lite vilodagar. Tänker att det ju inte är underlag hästen förmodligen är van att gå på osv, att det kan vara bra att ta det väldigt lugnt. Tar du det så lugnt och ordnar med stallplatser under vägen där ni kan ha vilodagar och pauser så ska det väl gå bra.

Är det så att under den tiden det tar att gå hem att hästen blir sämre eller visar det minsta lilla att detta går inte, så kan man ju faktiskt ta ut veterinär även under sträckan så att säga. Om man märker att detta med balansproblemen eskalerar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 076
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp