Måste rida 15 mil

Kan skriva under på detta, i alla stall jag stått i har man ridit långtur om man rider 8-10 km. Då anses hästen behöva vila och ta det lugnt ett antal dagar för att återhämta sig :cautious:
Och rider man en kortare sväng på 4-5 km så är det otänkbart att rida i paddocken före eller efter. Hästen har ju redan fått jobba hårt...

Det är ryttare som anser att deras hästar har bra kondition, vill jag tillägga.
Detta är för mig helt obegripligt. Rider folk på porslinshästar nuförtiden? En halvtimme i taget?

Jag kan dra några paralleller. När jag hade ponnytravare - shetlandsponny - så var en normal dagsträning runt en mil. Plus avskrittning. När vi var på banan, som är 1000 m, så var det sällan de gick mindre än 7-8 varv, varav 3-4 i full fart. Plus avskrittning
När jag var yngre red jag min D-ponny till ett stall där vi skulle ha träningsläger över en helg. Det var 2,5 mil dit. Sen tränade vi 2 pass hoppning dagen efter, det gick alldeles utmärkt. (att sedan stallet på gården brann ner den natten - inga hästar inne, kurshästarna gick på bete tillsammans - så vi fick stå över andra dagens träning och ta hem hästarna med transport, är en helt annan femma...)
Att rida ut en runda på en mil eller två, en timme eller två, i alla gångarter har aldrig varit något konstigt för mig.
Frågan är snarare hur TS ska klara att rida/gå 15 mil. Och då vet vi inte om det är 15 mil fågelvägen, 15 mil på bilvägar eller 15 mil ridväg.
Det ska ju inte göras på en dag, det framgår ganska tydligt om man läser första inlägget... TS frågar hur långt det är rimligt att kunna rida/dag.
 
Jag har varit med om att veterinärer släppt igenom rent halta, tydligt sjuka etc hästar för många gånger för att tro på att alla veterinärer ska kunna veta allt om alla åkommor och bedöma sånt. Tyvärr!

Utöver att vi inte får veterinärens ord direkt. Jag säger absolut inte att TS ljuger eller hittar på. Det vill jag poängtera.
Men veterinären kan ha en lite annan syn på vad som sagts. Det har man också varit med om fler gånger än man velat.
Visst, men nu är det ju så att veterinären har ansett att hästen är fräsch i övrigt. Då är det egentligen ingen idé då att ta ut veterinärer alls egentligen då eftersom dom ändå inte går att lita på?

Jag förutsätter att Ts faktiskt känner sin häst och att veterinären har godkänt en långtur på hästen, att hästen ska klara det. Att anta annat är galet och dumt då man mer eller mindre dumförklarar Ts, Man måste ju lita på det Ts skriver är sant annars är det ingen idé att svara i tråden överhuvudtaget.

Och att anta att hästen är till åren och inte klarar av att flytta mellan så många stall på kort tid etc, liksom lita på att Ts kan göra den bedömningen efter alla år med hästen istället. Tror Ts faktiskt kan avgöra det bättre än folk på ett forum som aldrig ens sätt hästen eller vet vad den är för typ. Tror Ts hästen klarar det så gör den det. Blir hästen dålig slår jag vad om att Ts tar ut en veterinär på vägen.

Tycker det egentligen bara är att önska Ts en trevlig långtur som dom tar i den takten som passar. Och att det hittas bra övernattningsställen för båda två.
 
Visst, men nu är det ju så att veterinären har ansett att hästen är fräsch i övrigt. Då är det egentligen ingen idé då att ta ut veterinärer alls egentligen då eftersom dom ändå inte går att lita på?

Jag förutsätter att Ts faktiskt känner sin häst och att veterinären har godkänt en långtur på hästen, att hästen ska klara det. Att anta annat är galet och dumt då man mer eller mindre dumförklarar Ts, Man måste ju lita på det Ts skriver är sant annars är det ingen idé att svara i tråden överhuvudtaget.

Och att anta att hästen är till åren och inte klarar av att flytta mellan så många stall på kort tid etc, liksom lita på att Ts kan göra den bedömningen efter alla år med hästen istället. Tror Ts faktiskt kan avgöra det bättre än folk på ett forum som aldrig ens sätt hästen eller vet vad den är för typ. Tror Ts hästen klarar det så gör den det. Blir hästen dålig slår jag vad om att Ts tar ut en veterinär på vägen.

Tycker det egentligen bara är att önska Ts en trevlig långtur som dom tar i den takten som passar. Och att det hittas bra övernattningsställen för båda två.

När man jobbar med djur måste man ta det säkra före det osäkra i fråga om andras kompetens och vad de säger.
Det är precis därför det finns regler om träns på tävlingsplats, djurskyddlagar etc. Det är inte för att de flesta är elaka, inte vill sina djurs bästa eller generellt är dåliga på häst.
Men ingen kan vara bra på allt. Och tyvärr finns det ett fåtal idioter.

Jag tycker TS verkar reflektera klokt och verkar be om hjälp på ett fint sätt. Så jag tror inte TS är en av idioterna!
Men med hästar har man inte råd att chansa i såna här lägen tycker jag. För det är isf hästen som får betala.

Därför bör man påtala när en häst fått en oklar och ovanlig diagnos. Där den inte klarar en grej men ska klara något annat. Sånt som är ologiskt och ovanligt..
 
Läser du vad jag skriver verkligen?

Jag har då aldrig i hela mitt liv tyckt att 4 km är mycket. Jag skriver att de flesta andra tycker det. Jag tycker inte ens 1 mil är mycket utan en ganska vanlig tur i skogen i mycket trav.
Läs lite nogrannare, det står till och med i inlägget du citerar att jag inte tycker att det är långt alls. "Jag tycker inte att 4 km är långt. Det är den korta turen"
d.v.s den man tar efter man ridit på volten eller inte ens är värt att sadla hästen för att komma ut.
Och jag påtalar att de flesta inte tycker att 15-30 minuter i skritt är långt eller ens lagom.Vad är problemet?
 
När man jobbar med djur måste man ta det säkra före det osäkra i fråga om andras kompetens och vad de säger.
Men detta är ett forum, hade du vart där och tittat på hästen hade du kunnat göra din egen bedömning om vad det är för typ av häst, hur den mår, hur den klarar av att byta sovplats ofta etc. Eftersom detta är ett forum får man ta det Ts skriver som sant och ta för givet att Ts vet vad Ts gör. Sen att komma med råd, att komma med tänk på detta och detta osv, det är aldrig fel. Då kan man skriva att det låter som en bra ide att skritta vägen hem men tänk på det och det osv.

Att komma och påstå att man vet om hur just den individen fungerar och hur den mår osv, det går inte eftersom detta är ett forum och vi kan enbart och endast utgå från det Ts skriver. Ts som dessutom känt hästen i många år.
Jag tycker TS verkar reflektera klokt och verkar be om hjälp på ett fint sätt. Så jag tror inte TS är en av idioterna!
Men med hästar har man inte råd att chansa i såna här lägen tycker jag. För det är isf hästen som får betala.
Hästen behöver inte alls alltid betala, Ts kan gott göra ett försök och fungerar det inte så finns alltid veterinär att ta ut. Dyker problem upp på vägen får man ta det då men i dagsläget enligt Ts verkar det ju som att hästen är fräsch i övrigt förutom tänderna.
Därför bör man påtala när en häst fått en oklar och ovanlig diagnos. Där den inte klarar en grej men ska klara något annat. Sånt som är ologiskt och ovanligt..
Oavsett om det är ovanligt eller vanligt eller vad det är för diagnos så får man ju lita på veterinärens erfarenhet också. Den kanske faktiskt varit med om en del hästar som på äldre dar inte fixar transporter något vidare utan någon synbar anledning. Hästen har ju inte ens fått en diagnos utan det är vad jag förstått mest spekulationer från veterinärens sida då inte veterinären hittade något fel på hästen i övrigt. Om jag förstod det rätt.
 
Oavsett om det är ovanligt eller vanligt eller vad det är för diagnos så får man ju lita på veterinärens erfarenhet. Den kanske faktiskt varit med om en del hästar som på äldre dar inte fixar transporter något vidare. Hästen har ju inte ens fått en diagnos utan det är vad jag förstått mest spekulationer från veterinärens sida då inte veterinären hittade något fel på hästen i övrigt.

Och då undrar en ju vilka undersökningar som gjorts, vad har veterinären kunnat utesluta?
 
Jag ställer mig liksom många här frågande till diagnosen. Det känns konstigt att en häst som bedöms ha så dålig balans att den inte kan åka transport skulle vara i skick för en långtur. Jag utgår dock från att veterinären har rätt hur konstigt det än låter.

Min häst skulle förmodligen knata 5-6 mil utan att blinka, då får man ta någon timmes paus och sedan kan man ju gå själv delar av sträckan för att komma längre. Är hästen i god kondition och du är beredd att gå en hel del så kan du rida sträckan på 3 dagar men jag skulle nog inte tagit 3 sådana pass 3 dagar på raken, så 4-5 dagar är mer realistiskt. Det förutsätter att du normalt rider pass på 1,5 timmar i raskt blandat tempo minst någon gång i veckan. Vad just din häst klarar beror på konditionen.

Är det småvägar du ska ta dig fram så kan du väl cykla med hästen bredvid? det borde fresta på mindre och ge längre dagsmarscher.
 
Detta är för mig helt obegripligt. Rider folk på porslinshästar nuförtiden? En halvtimme i taget?
Ja, det verkar som vissa har "porslinshästar" som måste gå på ett visst underlag för annars kan de snubbla eller som fryser för att matte/husse fryser, dock inte hört talas om dom som rider så lite i taget faktiskt. Skulle förvisso inte va förvånad att dom finns.
 
Fast att gå en mil tar inte 2 timmar för ngn människa till fots ens ? Jag går 11 km med hundarna i lugn takt och det tar inte ens 1,5 timma ?

Jag är den där "någon människa". Det tar min cirka en timme att gå 5 km i rask takt. Men så har jag så förfärligt korta ben att jag aldrig ens hittat byxor i rätt längd. Det är ett aber att ha så korta ben för jag måste verkligen pinna på för att hinna med vanligt folk och jag kan verkligen inte fatta ett påstående om att t.ex. en viss sträcka tar 7 minuter att gå när det tar 9 minuter för mig när jag pressar mig maximalt.
 
Nej precis - milen går man ju minst hundarna på långpromenad .
Ska ts Ha med sig utrustning som tält, mat osv så är cirka 2 mil om dagen rätt rimligt. De flesta fjällstugor brukar ligga med ungefär det avståndet. Med packning och på stigar så brukar man ofta få räkna med cirka 3km i timmen.

Jag tror dessutom att sträckan lär vi längre än 15 mil om ts ska ta sig hem på vägar där man kan ha med häst.

På en frisk häst så är det inget problem orkemässigt, ts lär stupa innan hästen. Praktiskt är det nog bökigare att få med foder, hagar hitta bra vägar osv.

Men hästen är ju inte frisk! Det verkar underligt att den " Bara" har balansproblem i transporten. Jag tycker det verkar oansvarigt att ge sig ut på en långtur med sjuk häst.
 
@ameo skrev. "Det ska ju inte göras på en dag, det framgår ganska tydligt om man läser första inlägget... TS frågar hur långt det är rimligt att kunna rida/dag."

Nej, men man behöver ta hänsyn till det i planeringen. 15 mil med 2 mil om dagen tar en dryg vecka. Om sträckan blir 25 mil blir det drygt två veckor. Det handlar inte bara om hur många mil om dagen, det handlar också om hur många dagar i sträck hästen och TS klarar.
 
Oavsett om det är ovanligt eller vanligt eller vad det är för diagnos så får man ju lita på veterinärens erfarenhet också. Den kanske faktiskt varit med om en del hästar som på äldre dar inte fixar transporter något vidare utan någon synbar anledning. Hästen har ju inte ens fått en diagnos utan det är vad jag förstått mest spekulationer från veterinärens sida då inte veterinären hittade något fel på hästen i övrigt. Om jag förstod det rätt.

Jag har stött på många veterinärer som har haft HELT fel. Det går inte att lita på allt bara för att det kommer från en veterinär. Om en veterinär har sagt något till mig eller angivit en diagnos som verkar konstig så har jag letat vidare och fått en "second opinion". Alla veterinärer är inte lika duktiga, alla veterinärer vet inte allt, och alla veterinärer har inte samma erfarenhet.
 
Jag har stött på många veterinärer som har haft HELT fel. Det går inte att lita på allt bara för att det kommer från en veterinär. Om en veterinär har sagt något till mig eller angivit en diagnos som verkar konstig så har jag letat vidare och fått en "second opinion". Alla veterinärer är inte lika duktiga, alla veterinärer vet inte allt, och alla veterinärer har inte samma erfarenhet.
Jag vet det. Jag har också stött på många som har fel. Men detta är fortfarande ett forum och man måste lita på det Ts skriver. Sen kan man som jag skrev komma med "tänk på det och det råd".
 
Jag vet det. Jag har också stött på många som har fel. Men detta är fortfarande ett forum och man måste lita på det Ts skriver. Sen kan man som jag skrev komma med "tänk på det och det råd".

Det är ju just det folk gjort. Jag har tex inte skrivit att vet har fel, att det är omöjligt att rida hela sträckan eller att något ÄR.
Jag har sagt "tänk på detta".
Och förklarat att jag måste säga "tänk på detta" även i form av "tänk på att diagnosen är ovanlig/ologisk" och gett råd som kanske för TS är självklara. Men just nämna saker som "tänk på detta" tycker jag man har en skyldighet att göra.
Jag har inte sagt: gör det inte, jag litar inte på veterinären eller att jag har åsikter om TS val eller kunnande etc.
För jag har för lite info om läget för att kunna göra någon bedömning ang vare sig häst eller TS.
Det tycker jag att jag varit tydlig med.
Jag har också varit noga med att inte döma TS. Jag har inte info nog att ha någon större åsikt än att man bör vara försiktig och noga och sakligt överväga det jag tagit upp.

Jag är inte veterinär. Men jag har jobbat med hästar länge nog att förstå en del saker. Och en hel del av de åren har spenderats som problemlösare och med rehab. Man möter då rätt många hästar som just har problem med att åka och med kroppen.
Hittills har ingen vet sagt att de bara har balanstrubbel i trailer och i övrigt ska ut på långtur. Samtliga har haft trubbel i kroppen som behövt åtgärdas alt varit på väg att ta slut sas. Jag har ju en del kollegor, vänner och pojkvän i branschen också. Även där verkar det här vara ovanligt, dvs ingen stött på det.
Just därför tycker jag man bör påtala att man ska vara försiktig.
Just att en häst rasar ihop och inte kommer upp är inget man vill utsätta vare sig häst eller människa för. Det är traumatiskt med så stora djur. Och avliva mitt på en väg med panikslaget kravlande djur.. Njae..

Sen kan det ju vara en övergående sak, virus etc. Eller så får hästen bara panik i trailern.
Eller ngt annat som gör att det går fint att om nån dag ge sig iväg.

Men man måste vara medveten om alla möjligheter.

Jag har önskat TS lycka till oavsett beslut. Det står jag fast vid! För jag fattar att det där inte är en kul situation.
Och TS verkar vara fin och bry sig om sin vän.
 
Det är ju just det folk gjort. Jag har tex inte skrivit att vet har fel, att det är omöjligt att rida hela sträckan eller att något ÄR.
Jag har sagt "tänk på detta".
Såhär skrev du, Samt att en äldre häst som "haft ett tufft liv" och har balansproblem kan påverkats psykiskt av det och inte må helt bra av att övernatta på olika nya ställen etc..
Precis som att du har en aning om hur den hästen reagerar på flyttar, den hästen kanske älskar utmaningar och tycker om äventyren. Du vet ingenting om hästen och kan därför heller inte säga så mycket om den. Jag tycker det är att döma faktiskt.

Även om du är duktig på hästen som står framför dig så du kan göra en egen bedömning av individen så är detta fortfarande ett forum där man måste lite på att Ts har valt en vettig veterinär, man vet ju inte allt och då kan man inte förutsätta saker och ting heller. Veterinären har gett sitt godkännande och är det så att det skiter sig på vägen så är det ju bara att ta ut veterinär igen för en ny bedömning och ta reda på mera om vad som felas, om det är något som felas med den ens. Svårare än så behöver det inte vara. Det är ju inte 15 mil på snabbast tid det handlar om..antar jag.
 
Jag vet det. Jag har också stött på många som har fel. Men detta är fortfarande ett forum och man måste lita på det Ts skriver. Sen kan man som jag skrev komma med "tänk på det och det råd".

Fast då är det kanske vettigt att rekommendera att man anlitar ytterligare vet, i fall diagnosen låter "mysko"? Det är inte så att jag inte litar på vad TS skriver, men jag hade inte nöjt mig med den rätt luddiga "diagnosen" som TS har fått än så länge. Och jag sällar mig till skaran som aldrig har hört talas om att det skulle var vanligt att äldre hästar får balansproblem i transporten. Jag hade aldrig nöjt mig med att en vet hade sagt det, utan jag hade velat veta varför. Veterinärer är inte bara olika kunniga, de varierar också i hur intresserade de är av att lösa problem och i hur lyhörda de är gentemot hästägaren. Säger jag, tyvärr, av egen erfarenhet...
 
Fast då är det kanske vettigt att rekommendera att man anlitar ytterligare vet, i fall diagnosen låter "mysko"? Det är inte så att jag inte litar på vad TS skriver, men jag hade inte nöjt mig med den rätt luddiga "diagnosen" som TS har fått än så länge. Och jag sällar mig till skaran som aldrig har hört talas om att det skulle var vanligt att äldre hästar får balansproblem i transporten. Jag hade aldrig nöjt mig med att en vet hade sagt det, utan jag hade velat veta varför. Veterinärer är inte bara olika kunniga, de varierar också i hur intresserade de är av att lösa problem och i hur lyhörda de är gentemot hästägaren. Säger jag, tyvärr, av egen erfarenhet...
Fast verkar hästen kärnfrisk i övrigt och inte Ts som känner hästen helt och hållet upplever hästen som "normal" så får man ju lita på dennes bedömning. Visst är det väl inte något man hört om direkt att äldre hästar får balansproblem i transporter men samtidigt så är det ju den enskilda veterinärens erfarenhet, den skulle säkert ha en anledning till vad som händer i hästen som orsakar det om man diskuterade det med den. Innan man gjort det så kan man ju inte säga om just den veterinären är dålig eller inte.

Och som sagt, blir det problem på vägen är ju aldrig veterinär långt borta.
 
Jag har själv fjällvandrat med full packning, dvs skaffning, kök, tält, kläder mm avverkat 2.5 mil/dag inklusive flera raster utan problem, jag hade lätt kunnat gå 3 mil men hade redan innan bestämt mig för vilka etapper jag skulle gå och var jag skulle övernatta längst vägen.

En frisk häst i hyfsad kondition och lätt terräng klarar utan några problem att gå 5 mil/dag, Det som bekymrar mig är just hur TS tänker lösa övernattningarna, kan hon låna hage/stall på vägen? Foder? Vad är alternativa planen om hästen blir halt eller tappar en sko?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp