Måste rida 15 mil

Kl
Jag har själv fjällvandrat med full packning, dvs skaffning, kök, tält, kläder mm avverkat 2.5 mil/dag inklusive flera raster utan problem, jag hade lätt kunnat gå 3 mil men hade redan innan bestämt mig för vilka etapper jag skulle gå och var jag skulle övernatta längst vägen.

En frisk häst i hyfsad kondition och lätt terräng klarar utan några problem att gå 5 mil/dag, Det som bekymrar mig är just hur TS tänker lösa övernattningarna, kan hon låna hage/stall på vägen? Foder? Vad är alternativa planen om hästen blir halt eller tappar en sko?
största problemet utifrån TS tråd är väl bortsett från att dennes häst inte är en människa , dvs den kan inte svara på vad problemet är att den inte kan balansera sig tydligen i en transport , nu plötsligt , samt att den heller inte själv kan svara på ens under ritt hur den känner sig egentligen innan det blir ett akut problem om den inte orkar/har konditionen på exakta kilometern när det känns som för mycket .

Poängen i tråden har väl varit just det från alla . Hästen har konstaterats ha ngt problem i fråga om balans , som inte är direkt vanliga . Den har gått på bete och innan det väl inte heller som jag tolkat /fattat det , varit ngn häst som distansjobbat ?
Det de flesta svarat på /undrat om i tråden är ju just att man helt plötsligt med veterinär att hästen tydligen har ngt konstigt ingen har hört om balansmässigt som enbart handlar om transport .
Att distansrida 15 mil och distanserna delas upp på 2 mil exakt per dag osv , krävs ju att hästen verkligen ändå har tränats på liknande sätt innan - och inte har ngra veterinära "problem " om balans ?
 
Kl

största problemet utifrån TS tråd är väl bortsett från att dennes häst inte är en människa , dvs den kan inte svara på vad problemet är att den inte kan balansera sig tydligen i en transport , nu plötsligt , samt att den heller inte själv kan svara på ens under ritt hur den känner sig egentligen innan det blir ett akut problem om den inte orkar/har konditionen på exakta kilometern när det känns som för mycket .

Poängen i tråden har väl varit just det från alla . Hästen har konstaterats ha ngt problem i fråga om balans , som inte är direkt vanliga . Den har gått på bete och innan det väl inte heller som jag tolkat /fattat det , varit ngn häst som distansjobbat ?
Det de flesta svarat på /undrat om i tråden är ju just att man helt plötsligt med veterinär att hästen tydligen har ngt konstigt ingen har hört om balansmässigt som enbart handlar om transport .
Att distansrida 15 mil och distanserna delas upp på 2 mil exakt per dag osv , krävs ju att hästen verkligen ändå har tränats på liknande sätt innan - och inte har ngra veterinära "problem " om balans ?
Den veterinära biten håller jag med om, men även hästar med halvtaskig kondition klarar att skritta ett par mil utan problem, och gör den inte det så kan man ju leda den. TS häst var enligt utsago i helt okej kondition. Visst,det finns häst med enormt dålig kondis me det var inte aktuellt här.
 
Den veterinära biten håller jag med om, men även hästar med halvtaskig kondition klarar att skritta ett par mil utan problem, och gör den inte det så kan man ju leda den. TS häst var enligt utsago i helt okej kondition. Visst,det finns häst med enormt dålig kondis me det var inte aktuellt här.
Fast 15 mil för att få hem hästen har jag tänkt utifrån och därav kommentarer och synpunkter /undringar eftersom hästen tydligen har ngt konstigt ang balans och utifrån det finns undringar hur resa 15 mil ska ske med hästen i övrigt .
Känns generellt som att TS borde kontra med synpunkter på svaren , för att vidare tankar ska vara givande i tråden . Blir väldigt lätt allmänt att det flyter iväg i .diskussioner/trådar allmänt annars .ditt svar sen innan känns som att det greppar problematiken
 
Senast ändrad:
Kan skriva under på detta, i alla stall jag stått i har man ridit långtur om man rider 8-10 km. Då anses hästen behöva vila och ta det lugnt ett antal dagar för att återhämta sig :cautious:
Och rider man en kortare sväng på 4-5 km så är det otänkbart att rida i paddocken före eller efter. Hästen har ju redan fått jobba hårt...

Det är ryttare som anser att deras hästar har bra kondition, vill jag tillägga.

What??
Mina normalrundor ligger på 8 km, tar 45 minuter.
Den som är 12 km tar dryga runt 65 minuter och det,anser inte jag vara någon lång runda.
 
Kl

största problemet utifrån TS tråd är väl bortsett från att dennes häst inte är en människa , dvs den kan inte svara på vad problemet är att den inte kan balansera sig tydligen i en transport , nu plötsligt , samt att den heller inte själv kan svara på ens under ritt hur den känner sig egentligen innan det blir ett akut problem om den inte orkar/har konditionen på exakta kilometern när det känns som för mycket .

Poängen i tråden har väl varit just det från alla . Hästen har konstaterats ha ngt problem i fråga om balans , som inte är direkt vanliga . Den har gått på bete och innan det väl inte heller som jag tolkat /fattat det , varit ngn häst som distansjobbat ?
Det de flesta svarat på /undrat om i tråden är ju just att man helt plötsligt med veterinär att hästen tydligen har ngt konstigt ingen har hört om balansmässigt som enbart handlar om transport .
Att distansrida 15 mil och distanserna delas upp på 2 mil exakt per dag osv , krävs ju att hästen verkligen ändå har tränats på liknande sätt innan - och inte har ngra veterinära "problem " om balans ?
Jag har aldrig ägt en distanshäst, enbart mer eller mindre vältränade full-, halv- och kallblod. 5 mil är ingen match för en hyfsat välriden häst. Som sagt, 3 mil med full packning för en person är definitivt inte värre än 5 mil för en häst i hyfsad kondition.

Som jag ser det handlar det enbart om övernattningar, utfodringar och ev problem med veterinär och hovslagare under vägen, distansen i sig är inget problem.
 
What??
Mina normalrundor ligger på 8 km, tar 45 minuter.
Den som är 12 km tar dryga runt 65 minuter och det,anser inte jag vara någon lång runda.

Helt sant.
I närheten av ett stall fanns en travslinga som vi i byn även fick rida på, 12 km var det att rida dit, rida runt ett varv, och rida hem igen. De allra flesta red där på "långritt", max en gång i månaden, och var borta minst två timmar.
Jag förstår fortfarande inte hur de lyckades med det. Jag red där ofta med foderhästen jag hade då som behövde banta och bygga kondition, lite drygt en timme tog det för oss. Då var hästen alltså tjock och otränad dessutom.
 
Och jag påtalar att de flesta inte tycker att 15-30 minuter i skritt är långt eller ens lagom.Vad är problemet?

Nej, det var inte det du skrev. Du skrev att jag kanske skulle skaffa mig bredare referensramar.

Problemet med det är väl främst att det verkar komma ur en tanke att jag tycker att alla, eller jag själv, tycker 4 km är långt. Eftersom det var det du refererade till.
Om det inte var så du menade får du nog läsa om för det är det enda sättet att tolka ditt inlägg.

Jag har tränat mycket för distans och för körd maraton och stått i ett 20-tal stall där några andra också tränat mycket medan de allra flesta anser att 15-20 minuter och ca 4 km är lagom och att det ger en bra grundkondition.
 
Nej, det var inte det du skrev. Du skrev att jag kanske skulle skaffa mig bredare referensramar.

Problemet med det är väl främst att det verkar komma ur en tanke att jag tycker att alla, eller jag själv, tycker 4 km är långt. Eftersom det var det du refererade till.
Om det inte var så du menade får du nog läsa om för det är det enda sättet att tolka ditt inlägg.

Jag har tränat mycket för distans och för körd maraton och stått i ett 20-tal stall där några andra också tränat mycket medan de allra flesta anser att 15-20 minuter och ca 4 km är lagom och att det ger en bra grundkondition.
Jag trodde det var du som skrev att folk räknade 4-8 km som normala till långa turer eller vad det var. Det var i det perspektivet jag påtalade att dina referensramar behöver vidgas.
 
Kan flika in med att jag har de vanliga "rundorna" på 30min. Långa rundan är 45 min.. har en 2km lång grusväg och en km markväg till en liten skog. Ingen runda om man inte vill ut på 70vägen och rida igenom byn, vilket jag bara gör då jag har sällskap :/. Så visst finns vi som sällan skrittar mer än 5km på våra uteritter, men hästen klarar av 2h jakt i blandat tempo ändå. 15 mil hade jag inte gett mig ut på däremot. Hade hellre drogat hästen och kört den i hängmatta i häst ambulansen. En tramatisk åktur med veterinär hjälp för ett liv fritt från allt vad hästtransporten heter :).
 
Jag trodde det var du som skrev att folk räknade 4-8 km som normala till långa turer eller vad det var. Det var i det perspektivet jag påtalade att dina referensramar behöver vidgas.

Jag skrev att de flesta stall där jag stått anser de flesta ANDRA att det är normalt och långt (möjligen normallångt).

Varför måste mina referensramar vidgas på grund av det?

Folk betyder ju inte att jag tycker samma som de eller att jag inte varit med om annat också.
 
På en fullt frisk häst som har grundkondis så ser jag inga problem med att rida hem hästen, även om jag är har svårt att se en häst med balans problem som frisk.

Att ge tips på hur rundan skulle kunna läggas upp kan nog ingen svara på då grundkondis betyder olika beroende på vem man frågar.
 
Jag skrev att de flesta stall där jag stått anser de flesta ANDRA att det är normalt och långt (möjligen normallångt).

Varför måste mina referensramar vidgas på grund av det?

Folk betyder ju inte att jag tycker samma som de eller att jag inte varit med om annat också.

Har aldrig träffat någon som tycker 4 km är annat än uppvärming/nertrappning.
 
Har aldrig träffat någon som tycker 4 km är annat än uppvärming/nertrappning.

Gud vad skönt! Nu skrev jag från början 4-8 km iofs. Men, ni anar inte hur många hästar som inte går mer än så.

Nu har jag ju som sagt haft häst sedan ´84 och stått i säkert 15-20 stall sedan dess.
Många gånger har jag fått argumentera för längre sträckor än så och fått stå till svars för varför min häst är svettig och fått höra att så svettig blir bara en häst när den vådarids/hetsrids. Oj oj oj.......dessa samtal.
 
Oj.. Vilken otrevlig ton det var i det här forumet. Är ny här, registrerade mig för att förhoppningsvis kunna få vissa tips och råd men upplever att dom flesta mest vill döma istället för att hjälpa (med vissa undantag). Jag vill inte göra något som är dåligt för min häst, jag vill ju kunna hjälpa henne, det är därför jag frågar. Tycker ni det är en jättedålig idé tar jag in det precis lika bra om ni säger det med en god ton och berättar varför :)

Att säga att det är vidrigt till nån som eventuellt kommer behöva avliva sin häst och lägger skulden på sig själv (är ju vi som tagit dit henne) kan ju jag i sin tur tycka är lite vidrigt.

Hen som skrev att det var vidrigt är känd här på forumet för att vara otrevlig och frank i sina formuleringar. Ignorera och låt inte en användare färga hela din upplevelse av Buke :)
 
Jag måste säga att det var ett fasligt snackande om vad olika människor upplever som en lång sträcka eller inte. Hästen är ju uppenbarligen sjuk på något vis och då är väl alla sträckor långa, åtminstone innan man vet mer exakt vad det är för fel på den. Jag förstår dilemmat, men finns det verkligen INGENSTANS att stalla upp den på närmare håll och få den utredd? Känns väl dessutom som den borde in på klinik, men förstår att även det blir svårt om den inte kan åka transport. Hästambulans?
 
Jag måste säga att det var ett fasligt snackande om vad olika människor upplever som en lång sträcka eller inte. Hästen är ju uppenbarligen sjuk på något vis och då är väl alla sträckor långa, åtminstone innan man vet mer exakt vad det är för fel på den. Jag förstår dilemmat, men finns det verkligen INGENSTANS att stalla upp den på närmare håll och få den utredd? Känns väl dessutom som den borde in på klinik, men förstår att även det blir svårt om den inte kan åka transport. Hästambulans?
Nu svarar du på samma tema som alla andra ;)
Visst några har svarat utifrån att TS veterinär har rätt och diskuterat frågeställningen att rida hästen men alla har reagerat som du mer eller mindre.
 
Jag skulle inte ge mig ut på en långritt med en frisk häst ens, om den inte gick att lasta och köra vid behov. Hur väl man än planerar kan det hända saker så man måste bryta ritten och ta sig hem.
 
Och vi som tyckte vår 1h 50 min tur var kort... Snacka om olika referensramar :-)

/Lavinia
Jag vet inte vad du egentligen ville säga med inlägget. Jag tycker inte att 4- km är långt. Det är den korta turen. Men, de flesta av mina stallkamrater jag haft sedan ´84 håller sig runt 4-6 km per dag och tycker det långt.
 
Och vi som tyckte vår 1h 50 min tur var kort... Snacka om olika referensramar :-)

/Lavinia

Mmm, jag vet. KOmmer ihåg när jag tog med småbarnen, de var väl 9-10 år, på ridtur några dagar i veckan (typ 1-3 timmar åt gången) de på sina russ. Hästarna kom hem svettiga och vi hade travat det mesta men också galopperat en del.
DEras föräldrar, tack och lov, var helt med på noterna för de själva hade varit med oss ut och ridit (vi var väl runt 14-16 år) och visste att vi inte busred.

Men de andra i stallet alltså...........suck! Det blev t.o.m stallmöte om det.

Nu mer har jag sällan sällskap och de flesta orkar inte så långa turer så det blir kortare för mig också då både jag och häst tycker det är lite tråkigt ensamma, men under en timme blir det väldigt sällan.
 
Själv är jag supernöjd med att sambon äntligen kan rida igen, han gillar också långa turer med lite mer fart och fläkt, annars blir det lätt korta 50 min rundan med lite mer dressyr på uteritten.

/L
Mmm, jag vet. KOmmer ihåg när jag tog med småbarnen, de var väl 9-10 år, på ridtur några dagar i veckan (typ 1-3 timmar åt gången) de på sina russ. Hästarna kom hem svettiga och vi hade travat det mesta men också galopperat en del.
DEras föräldrar, tack och lov, var helt med på noterna för de själva hade varit med oss ut och ridit (vi var väl runt 14-16 år) och visste att vi inte busred.

Men de andra i stallet alltså...........suck! Det blev t.o.m stallmöte om det.

Nu mer har jag sällan sällskap och de flesta orkar inte så långa turer så det blir kortare för mig också då både jag och häst tycker det är lite tråkigt ensamma, men under en timme blir det väldigt sällan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 548
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 434
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 727
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp