Måste rida 15 mil

Mmm, jag vet. KOmmer ihåg när jag tog med småbarnen, de var väl 9-10 år, på ridtur några dagar i veckan (typ 1-3 timmar åt gången) de på sina russ. Hästarna kom hem svettiga och vi hade travat det mesta men också galopperat en del.
DEras föräldrar, tack och lov, var helt med på noterna för de själva hade varit med oss ut och ridit (vi var väl runt 14-16 år) och visste att vi inte busred.

Men de andra i stallet alltså...........suck! Det blev t.o.m stallmöte om det.

Nu mer har jag sällan sällskap och de flesta orkar inte så långa turer så det blir kortare för mig också då både jag och häst tycker det är lite tråkigt ensamma, men under en timme blir det väldigt sällan.
Men what ? Blev det stallmöte om hur långt andra rider sina hästar ? Jag saknar ord .....
 
Moderatorn föreslår att tråden i fortsättningen handlar om
Hur man lägger upp en 15-milaritt som man av någon orsak behöver genomföra för att förflytta häst från punkt A till punkt B, utan tidspress.

Och så överlåter vi till TS och hens veterinär att avgöra ifall hästen är frisk nog för att genomföra ritten i just det här fallet. Vi vet nu att några av er anser att hästen troligen inte är frisk, så den diskussionen behöver vi inte dra fler varv nu!
 
Men what ? Blev det stallmöte om hur långt andra rider sina hästar ? Jag saknar ord .....

Jo, så var det. Eller snarare hur det reds och i hur långt det var. Eftersom vi var unga och barnen vara unga så var de säkra på att det var busridning involverat.
Som tur var hade vi unga lite uppbackning av deras föräldrar då som varit med oss och ridit. Någon ville påstå att en häst skulle skrittas så länge att den var torr innan man kom hem och att det var beviset på att det var busridning då våra fortfarande var svettiga. Jag tror aldrig de reflekterade över hur travhästar et.c tränades.

Man är inte stursk när ett stall med vuxna vill gå på en om busridning.

Nu har jag busridit i mina dagar också, även om det var kontrollerat. Jag kan göra det fortfarande med rätt sällskap, dvs busa med den som sitter på den andra hästen. Men det förutsätter att man känner den andra hästen och ryttaren.
 
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?
Hejsan du har nog redan fått hem hästen från betet, hoppas det gick bra. Problem med balansen i transport hände min kompis häst när den skulle på bete hos mig. Det var en ung häst 6 år som inte hade haft problem förr men började klättra i vänstersvängar först, så det löste dom nåt år genom att i princip stå stilla när dom svängde vänster. Problemet blev dock värre med tiden och till slut rev han mellanväggen. Han fixade dock att åka utan inredning och lös när han såldes. Verkar som att han var fullt frisk i övrigt gick igenom vet besiktning och har gått som ridskolehäst på lösdrift sen dess ca 8 år, frisk och fräsch.

Det betyder inte att din häst lider av samma problem men det finns fler hästar än din som har drabbats av plötsliga balansproblem och alla står inte med 3 hovar i graven.

För tips om långturer så finns det en bra tråd om det under fliken övriga här på Buke.
 
Hej allihopa! Trodde jag gjort en uppdatering här men tydligen inte så jag gör det nu ;)

Tack för alla svar. Vi fick hem henne, i lastbil. Hon fick åka med sin kompis, med ögonbindel, och så åkte två personer med henne och hon fick lyssna på musik. Då gick det helt problemfritt. I början var hon osäker i svängarna, som att hon trodde att hon inte skulle klara dom, men när hon själv insåg att hon gjorde det var hon helt avslappnad. Hon till och med sov. Musiken reagerade hon väldigt mycket på, på ett bra sätt.

Hon har betett sig helt som vanligt sen dess så vad problemet är/var är fortfarande ett mysterium men förhoppningsvis lyckas vi ta reda på det nån gång :) men nu ska hon inte behöva åka nå mer.
 
Hej allihopa! Trodde jag gjort en uppdatering här men tydligen inte så jag gör det nu ;)

Tack för alla svar. Vi fick hem henne, i lastbil. Hon fick åka med sin kompis, med ögonbindel, och så åkte två personer med henne och hon fick lyssna på musik. Då gick det helt problemfritt. I början var hon osäker i svängarna, som att hon trodde att hon inte skulle klara dom, men när hon själv insåg att hon gjorde det var hon helt avslappnad. Hon till och med sov. Musiken reagerade hon väldigt mycket på, på ett bra sätt.

Hon har betett sig helt som vanligt sen dess så vad problemet är/var är fortfarande ett mysterium men förhoppningsvis lyckas vi ta reda på det nån gång :) men nu ska hon inte behöva åka nå mer.

Vad skönt att höra att du tog det beslutet att åka lastbil och att det gick så bra. Tack för uppdatering.
 
Hej allihopa! Trodde jag gjort en uppdatering här men tydligen inte så jag gör det nu ;)

Tack för alla svar. Vi fick hem henne, i lastbil. Hon fick åka med sin kompis, med ögonbindel, och så åkte två personer med henne och hon fick lyssna på musik. Då gick det helt problemfritt. I början var hon osäker i svängarna, som att hon trodde att hon inte skulle klara dom, men när hon själv insåg att hon gjorde det var hon helt avslappnad. Hon till och med sov. Musiken reagerade hon väldigt mycket på, på ett bra sätt.

Hon har betett sig helt som vanligt sen dess så vad problemet är/var är fortfarande ett mysterium men förhoppningsvis lyckas vi ta reda på det nån gång :) men nu ska hon inte behöva åka nå mer.
Det låter inte som det var ett balansproblem, åtminstone för mig så blir balansen långt sämre om jag inte kan se. Jag antar att hästar fungerar på liknade vis.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 193
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp