Måste/ska man föna efter bad?

skuggi

Trådstartare
Har en pudel/cocker-korsning på 3 mån som jag badar då och då.
Första gångerna torkade jag med handduk sådär halvtorrt och så sprang han runt och torkade, verkade vara helt ok.
Nu senast dock verkade han superfrusen å satt bara och huttrade så jag fick svepa in oss i handduk och filt och lägga oss i soffan å torka :crazy: Visserligen tyckte vi båda att det var mysigt, men då började jag undra: borde man föna efter bad?

Har aldrig fönat de vuxna hundar jag passat när de badat osv, men kanske är en valp för liten för att torka själv? Eller beror det på hårlaget om man ska föna eller ej?
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Jag har en new foundland och får hon självtorka efter bad blir hon en stor tova hela hon på magen och ljumskar och sånna ställen.
Oavsett vilken ras jag hade skulle jag nog föna (beroende på hund).
För är det inte en stor ras med mycket päls som tar typ två dygn att torka upp, som min -så är det en hund som blir frössen och nerkyld.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Min kompis som har ett gäng papillons har börjat sy små "morgonrockar" till sina hundar av gamla handdukar. Inte så svårt för den lite händiga och hunden torkar på nolltid (pälsen blir dessutom inte så flygig, men det problemet har man ju kanske inte om din hund har pudelpäls:))
dsc00345_41300702.jpg
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Har en dvärgpudel som alltid fryser efter bad. Så självklart fönas hon torr. Annars blir det tovor och svår utredd pläls. Hon älskar hårtorken:laugh:
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?


AAAAH vad SÖT! :love:

TS: jag torkar så gott det går med handduk, sen blir det hårtorken då jag är lite nojjig över fukteksem. Min boxer har ju en del rynkor så det är viktigt att det inte ligger kvar fukt.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Har en shih tzu. Efter bad fryser han i flera timmar därför fönar jag honom alltid efter bad med schampoo. Är extra viktigt nu när det blir kallt att hunden är torr inne vid huden.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Både pudlar och cockrar är väl raser som brukar fönas torra, om inte annat så för att reda ut pälsen så det inte tovar? Om hunden fryser kan det ju vara värt att föna oavsett så att den blir torr och varm snabbt.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Jag fönar alltid när jag badar "min" cocker, dels för att det är så himla smidigt när pälsen lägger sig som man vill, och jag hatar blöta hundar :p Är de blöta får de ligga i sin korg tills de torkat, och låta henne ligga i korgen i flera timmar bara för att jag inte fönade känns rätt elakt.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Det är väl ingen skada skedd att föna och med den pälsen så kan det kanske va en fördel?
Jag har en welsh springer och jag gnuggar bara honom med en handuk och låter honom ligga på en ren torr filt och han fryser inte.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

När min beardis var fullpälsad fönade jag inte honom torr (som valp gjorde jag det innan utställning eftersom det ska vara mycket fluff på beardisvalpar :p) och han torkade ganska fort trots mycket päls. Borstade när han var nästan torr och sedan fick han torka helst och sedan blev det en genomborstning igen. Märkte aldrig att han var speciellt frusen.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Gaaaaalet söt badrock :love:

Fast mycket bökigare att göra en sån jmf med att föna :angel:

Tack för alla svar, det verkar vara mer vanligt att föna än att inte göra det, och eftersom han vart frusen sist så börjar vi väl med det. Kan ju vara bra att vänja sig vid sånt redan tidigt. :idea:
Kanske behöver han inte fönas när han blir äldre, nu växer han ju och är ganska smal och ynklig kan jag tycka. Blir väl svårare att hålla sig varm då.

Mycket saker man inte tänkt på innan man skaffade valpen, trots att man tyckte man funderade mycket.. :angel:
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Jag har en pudel och honom fönar vi alltid torr. Dels för att hans päls blir grymt tovig om den självtorkar och även för att den torkar ytterst ganska snabbt men innerst vid huden tar den en hel del tid eftersom han också har så tjock päls och blir då ganska nerkyld.
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Hur är pälsen?
Båda raserna har ju mycket päls och vill du ha honom tovfri så är det nog nödvändigt med fön och borste efter bad!
Jätteviktigt att reda ut all päls medan du torkar sedan är det svårt för att inte säga omöjligt...
Tänk på att våta tovor (som självtorkar) ger fukteksem som "brev på posten"
Du måste alltså se till att borsta ända in vid huden och ut.

Tovor/fukteksem hade jag nog mer oroat mig för än att han frös...
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Tack för bra tips!
Just nu är han liten ju, och har inte så mycket päls att det börjat tova sig. Dessutom klipper vi honom på värsta tov-ställena.
Antar när han får mer päls att det skulle falla sig mer naturligt att föna då man ju inte vill ha en halvblöt hund drällande omkring i flera dagar ;)
Så, lika bra att börja föna nu ;)

Idag blev vi ofrivilligt badade i ÖSregn och hagel :p:crazy:
 
Sv: Måste/ska man föna efter bad?

Om du har en hundmed de två raserna så tycker jag absolut du ska vänja hunden vid fönen så fort som möjligt. Jag har själv en pudel och jag personligen tycker en pudel ser ovårdad och tovig ut om den inte fönas och borstas samtidigt. Pudelns päls tovar sig lätt då den blir blöt och kryllar ihopa sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp