Mat efter (under) magsjuka

Carand

Trådstartare
Vet varken ut eller in nu och hoppas ni har några goda råd att komma med!

Vår två och ett halvt åring har nu varit magsjuk sen i tisdags då hon började kräkas. Har varit in till akuten två vändor då hon kräkts så mycket att hon inte fått behålla nån vätska alls.

Det verkade dock ha gått över igår då hon började få diarré istället men kom tillbaka, i betydligt lindrigare form, igår kväll. Idag har hon både kräkts och haft diarré.

Nu är hon ändå rätt pigg, om än lite blek men nu har hon ju heller inte ätit på 4 dar...

Har provat att ge henne nudlar, pannkakor, rostat bröd, glass. Dricka har hon fått vätskeersättning, nyponsoppa, saft. Hon vill dock bara dricka mjölk om hon får välja, vill inte äta nånting. Nästan en hel pannkaka är väl det som stannat i magen hittills men det vill hon inte ha mer...

Vad gööör man?? Jag förstår ju att den lilla magen skriker efter mat nu och att hon blir illamående av att va så tom i magen

Hjälp!!
 
Man ger mycket små portioner men ofta. Och som @hvala skrev inga mjölkprodukter.

Rostat bröd, kokt potatis, banan, ris mm. Smör på/i är bra. Inte blanda olika mat annars.

Jag börjar med tex en kvarts rostbröd. Väntar 30-60 min. Om dom inte kräks upp det så ger jag en kvarts till.

Skulle dom kräkas så väntar jag 30-60 min och ger dom bara någon cm rostbröd.

Lite saft eller blåbärsproviva är inte fel heller. Men då bara tex en matsked i taget.

Oftast är det mängden som gör att dom kräks. Små, små mängder ofta brukar vara det som fungerar.

Sen inte tvinga dom att äta. Ju friskare dom blir ju mer aptit får dom.

Givetvis åka till akuten om dom blir slöa eller okontaktbara.
 
Mariekex är lättuggat.
Och jag är en sådan där som BARA klarar av mjölk att dricka om min mage är körd. Allt annat kommer upp. Så OM hon inte verkar må dåligt av mjölken så kan hon väl dricka det.
 
Nu har jag aldrig varit magsjuk på så sätt, men blir rätt dålig om jag får i mig något jag inte tål (läs: jag spyr som en räv i flera timmar). Det enda som funkar klockrent för mig första dygnet efter det är just mjölk. Så, om mjölk verkar funka, ge henne det :)
 
Hon ratar precis allt utom just mjölk nu...:grin:

Men den här senaste gången har det inte kommit upp (än). Det e iofs 50/50 med havremjölk, det kanske e lite tufft för magen också.

Om hon fortfarande matvägrar imorrn tänker jag att man kanske får söka vård igen? Eller ska man avvakta tills hon e helt slö?
 
Hon ratar precis allt utom just mjölk nu...:grin:

Men den här senaste gången har det inte kommit upp (än). Det e iofs 50/50 med havremjölk, det kanske e lite tufft för magen också.

Om hon fortfarande matvägrar imorrn tänker jag att man kanske får söka vård igen? Eller ska man avvakta tills hon e helt slö?

Jag är normalt sett inte den som ropar "vård" i första taget, men jag skulle sökt redan imorgon. Det har gått såpass många dagar nu att det borde "vänt ordentligt" tycker jag.
 
@Dressyrtjejen_97 Ja jag tycker ju också att det borde va bra vid det här laget..:down:

Precis!
Absolut att det kan hålla på både 2 och 3 dagar, men redan nu är man ju inne på dag 4. Det låter långt.
Pappa var magsjuk i vintras (och han är allt annat än hälsan själv kan tilläggas!) men han var riktigt dålig i 2 dagar och halvdan i ytterligare en.
Nu är jag absolut inte sjukvårdsutbildad på något sätt, men efter 4-5 dagar hade iaf jag funderat på om det verkligen bara är vanlig magsjuka, eller något annat...
Barnet får krya på sig iaf! :up:
 
Mina barn hade en riktigt seg magsjuka sist. Tog 4-5 innan de kunde få i sig fast föda och behålla den.

Så länge barnet får i sig vätska så är det ingen större fara om det är ett friskt barn.

Kissar barnet? Hur ofta ger du vätska?

Ja kissat har hon gjort iaf! Erbjuder hela tiden, dvs en gång i halvtimme typ men idag har hon varit svår o tackar som sagt nej till allt, utom mjölk som hon druckit lite av ikväll. Tidigare idag har jag lyckats truga i henne lite saft. Det e det jag tycker känns lite sådär, att hon inte vill ha dryck heller..

När hon va febermatt gick hon med på att dricka det mesta ur en alvedonspruta men icke idag icke..
 
Jag har en släkting som är mag- tarmsjuksköterska och hon rekommenderade Risifrutti och Varma Koppen en gång när jag hade magsjuka.

Men säger som flera andra här, magsjuka brukar väl vara 1-2 dygn och sen blir det bättre. Kan vara värt att kolla upp annat också.
 
Ja kissat har hon gjort iaf! Erbjuder hela tiden, dvs en gång i halvtimme typ men idag har hon varit svår o tackar som sagt nej till allt, utom mjölk som hon druckit lite av ikväll. Tidigare idag har jag lyckats truga i henne lite saft. Det e det jag tycker känns lite sådär, att hon inte vill ha dryck heller..

När hon va febermatt gick hon med på att dricka det mesta ur en alvedonspruta men icke idag icke..
Om du inte får i henne vätska så är det dags att kontakta sjukvården.
En tesked vätska var tionde minut (jag brukar sätta timern på mobilen). Gärna sån där vätskeersättning för barn man köper på Apoteket. Hon behöver salter också och det lugnar magen med.

Har hon ont i magen?
 
@Tora Idag har hon bara kräkts en gång men har ju fortfarande diarré. Kanske bytt ca 3 bajsblöjor. Därför har jag inte varit lika ihärdig med vätskan idag. Övriga dagar har vi kört vätskeersättning kontinuerligt.

Men ja så fort hon äter nåt så klagar hon att hon har ont i magen o sen kommer det ju upp.. Kommer ibland kräkreflexer men inget kommer ut, tror hon sväljer tillbaka det lilla som kommer upp då :crazy:
 
@Tora Idag har hon bara kräkts en gång men har ju fortfarande diarré. Kanske bytt ca 3 bajsblöjor. Därför har jag inte varit lika ihärdig med vätskan idag. Övriga dagar har vi kört vätskeersättning kontinuerligt.

Men ja så fort hon äter nåt så klagar hon att hon har ont i magen o sen kommer det ju upp.. Kommer ibland kräkreflexer men inget kommer ut, tror hon sväljer tillbaka det lilla som kommer upp då :crazy:
Vätska skall hon ha ofta och hela tiden. Eftersom hon förlorar vätska så blir det även fel i bl.a. saltbalansen och liknande.

Har du något kvällsöppet apotek i din närhet? Införskaffa då vätskersättning för barn och börja ge henne enligt anvisningarna på förpackningen.

Annars googla vätskersättning för barn och gör egen.

Så länge hon är pigg och kissar är det oftast ingen större fara. Men du måste få i henne vätska hela tiden men bara en liten sked i taget.

Hur mycket mat har du gett henne? En liten centimeterstor bananbit är lagom att börja med. Inte mer än så.
 
Vill hon ha mjölk så ge laktosfrimjölk. Det är laktosen i mjölken som är tuff mot magen så är den borta så är det oftast ingen fara med mjölk. Det har varit långdragna magsjukor omkring oss det senaste. Ett barn var sjukt i två veckor innan hen blev frisk. Sålänge urinen inte ser mer koncentrerad ut än vanligt och barnet är piggt så är det vanligtvis ingen fara men självklart ska man hålla koll. Vad de sa på akuten spelar också in. Var hon uttorkad då? Gavs det dropp? Annan behandling?

Förr rekommenderades det att ge risavkok. Det får stopp på både kräkningar och diarré men jag vet inte hur rekommendationerna ser ut för barn numera med tanke på arsenikinnehållet i ris. Vill du prova så koka upp 1 liter vatten, 1 tsk salt och 1 dl ris. Låt koka i minst tio minuter. Häll av vattnet och kyl det. Det går bra att blanda med saft eller annat hon kan tänka sig att dricka. Ges teskedsvis var femte minut de första timmarna och kommer det inte upp så kan du ge det fritt.
 
Vi ger avslagen Coke Cola vid magsjuka och även feber. Landar ganska skönt i magen och helt ok att kräkas om den kommer tillbaka. Bra med socker för energins skull.

Stackars liten :(

Mvh Miks
 
Hur mycket mat har du gett henne? En liten centimeterstor bananbit är lagom att börja med. Inte mer än så.

Vätskeersättning har vi hemma så får fortsätta med den!

Har erbjudit mat hela tiden men tar hon nåt så e det yttepytte lite, trotsvrålar mest i sann tvåårsanda..
 
@TinyWiny blir väl till att köpa laktosfritt idag för det verkar fortfarande va mjölk som gäller. Risavkok kan vi absolut prova!

Ja de sa inte så mycket på akuten, de kolla puls o syresättning o klämde lite på magen. Sen fick vi festis o kex och när hon piggade på sig lite så fick vi åka hem igen.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 119
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 373
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 653
Senast: Badger
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp