Mat som gör hästen FET

Splittan

Trådstartare
Har en häst som nu får hö, lite betfor, kli och linfrö. Det ska hon få i två dagra till, sedan så kan vi sakta börja vänja henne vid hennes gammla foderstat.

Nu är det så att hästen har varit inne på djursjukhuset för sin 4 tarmupphägning, vet. fattar fortfarande inte att hon lever fast hon har genomgått 3 operationer (den senaste i sommras då hon hade föl vid sidan)..

Nu till saken är att dena fjärde gången så hade det inte hjälpt att opererar, för det hade hon inte klarat. Så det var bara till att vänta och hoppas på att tarmen ville trilla ner igen och inte trilla åt fel håll (50% chans).

Till våran stora glädje så trillade tarmen ner åt rätt håll!
Och nu har vi fått hemm henne, ett vandrande skelett :cry:.

Detta är en häst som är väldigt svår att få upp i hull och att hålla i hull.
Vi har väldigt proteinrikt hösilage och det har man märkt på hennes hull (innnan hon blev sjuk)!

Men nu så vill vi att hon snabbt ska gå upp i vikt på ett milt sätt!

Så vad är att rekomendera? Olja, soja mjöl, något annat?
 
Eftersom ni har gott om protein i hösilaget så behövs inget extra där. Men olja är bra, betfor har jag också bra erfarenhet på hästar som behöver ta hull snabbt (maxgivan 200g/100 kg häst, torrvikt).
 
hm, så hästar kan gå upp i hull av betfor!
Hon får betfor i vanliga fall med, just för att hon ska få i sig extra vätska.
Man ska kanske öka hennes betforgiva..

Detta är en häst som i normala fall väger en bra bit över 600 kg, vågar inte gissa vad hon väger nu, tur att det finns täcke så man slipper se hur hon ser ut nu när hon bara består av skin och ben.
 
Har haft ett tunt travsto som fick fri tillgång på hö och en blandning av korn, betfor och olja. Det funkade bra på henne och fin i pälsen blev hon oxå
 
Jag tycker att jag har fått bra gensvar på fibergi bas om jag har haft nån som tunnat ur lite på vårkanten,har ofta räckt med att höja bara lite.Det är också milt mot magen har jag fått för mig..
 
Fri tillgång på höslage lär funka bra när ni har ett proteinrikt foder (det är ofta energirikt också). Om ni ska mosa i henne massa kraftfoder, tänk på att hålla magen full med fibrer bara så hon inte trillar dit igen; Låt henne käka grovfoder en halvtimme-timme på morgonen innan hon för en bamsegiva kraftfoder. Fibrer från långstrå (hö, silage, halm etc) håller magen i trim.
 
Korn, luzern och olja!!! =) Ger det till mina 'benrangel' och det har fungerat jättebra! Dom har även fri tillgång till hö och det har verkligen behövts!
 
Jag tackar för era bra råd!
Jag vill helst undvika att stoppa i hon en massa extra kraftfoder, utan vill helst hålla mig till olja m.m.
Önskar det hade funnits mirakel medel, en slurk = 10 kg fett :D.

Hon kommer bla att få Kraft groov när hon får börja äta normalt igen, för krafft groov har fungerat ganska så bra för henne.

När hon tävlade som mest (hoppning och Fälttävlan) så fick hon väldigt mkt mat, nu så har hon inte gjort så mkt på ett par år, men får ganska så mkt mat för att hålla hull. Dock så har vi kunnat sänka kraftfodret ganska så mkt när vi började med hösilaget.

Vi vill inte ge hon så mkt kraftfoder då vi är rädda om hennes tarmar och mage,och har varit det sedan hon fick tarmupphägning sedan första gågngen.

Dock så beror inte hennes tarmupphägning så mkt på maten, utan på hur hon är konstrurerad, slipper vi fler tarmupphägningar tills hon kan få sin titthålsoperation är vi glada.

Fram till dess så vill vi få henne i gott hull, med mat som är bra för magen och tarmarna
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp