Mat till kycklingar?

K

Karamella

Vad ska man ge kycklingarna för mat? Dom har fått finkfröblandning, men dom måste väl äta något mer än det? :confused:
 
Sv: Mat till kycklingar?

Finkfrö blandning???
Menar du vanliga hönskycklingar?
Iså fall finns det foder hos granngården som är mer lämpligt än finkfoder. Sen är det gräs och annat de hittar ute.
 
Sv: Mat till kycklingar?

Hej.
Finkblandning är en bra start för hönskycklingar men det finns även mycket annat som du kan ge dem om du inte bara vill ge dem Granngårdens allveg.
PÅ min hemsida http://hos.sandnet.se/stackmurs har jag skrivit om naturligt hönsfoder, både för små kycklingar och vuxna höns.

Så här utfodrar jag mina kycklingar och höns:
1. Nykläckta hönskycklingar:
a) Torrt
1 del Undulatblandning
1 del korn- eller blandsädskross
1 del vete
1 del del hampfrö

+ Efter några dagar - då de börjar springa omkring
b) Uppblött, i vatten eller filmjölk:
alger (dosering enligt rekommendationer på förpackningen)
lite linfrö eller några droppar linfrö- eller rapsolja
smulade corn flakes
havregryn
kli
lite torkade vetegroddar
ev. lite torkade insekter (sköldpaddsmat, finns på zooaffärer) - tidiga och sena kullar om kläcks den period hönsen är inomhus och inte kan få tag på levande insekter och maskar utifrån.

c) Grönsaker och frukt. Till att börja med finfördelar jag dem i matberedaren med kniv så de blir lagom tuggor för pyttesmå näbbar och blandar ner detta i den uppblötta maten, men snart klarar de att picka sönder grönsakerna själva om de inte är alltför hårda.
Extremt hårda rotfrukter som t.ex. morötter, palsternacka kör jag i matberedaren och blandar med blötfodret även till de vuxna. Mjuka frukter ger jag hela redan från början och grön sallat river jag bara lite.
Vilda gröna blad som maskros, gräs, våtarv = nate, bär och frukter kan naturligtvis också ges.

2. Efter några veckor:
Undulatblandningen tas bort. Övergång till samma mat som de vuxna hönsen

Vuxna höns:
A) Torrt:
* olika sädeslag: Blandsädskross, vete, solrosfrön, hampfrö och lite undulatfrö blandat med duvblandning.
Dessa serveras i separata tråg vilket ger minimalt med spill. Allt utom undult/duvblandningen ges i fri mängd.

B Grönsaker och frukt:
Fråga på näramste livmedelsaffär om du inte kan få hämta det de sorterar bort och hämta sedan 2-3 ggr. per vecka.

C. Mjukfoder - gröpe:
1 gång per dag:
Detta är en naturlig form av kraftfoder som ges året om och som består av:
torr substans + alger + blöt substans.
Som torr bas till denna gröpe använder jag kli, korn- och majskross.
Därefter tillsätts matrester och matvaror som sorterats bort från hushållet: Mjölk, yoghurt och fil med utgånget datum, torrt bröd, hårt bröd som blivit segt, frukt som blivit lite mjuk och skrumpen o.s.v. MEN råvarorna ska vara friska - inte sura, ruttna eller mögliga! Jag använder inte heller rå lök eller besprutade fruktskal (t.ex. banan- och citrusfruktskal).
Varning för grön potatis och potatisgroddar - de är giftiga!

D. Div. naturliga kosttillskott: tillsätts gröpen:
e) Linfrön alt. linfrö- eller ev. rapsolja: ca. ½ dl. på 30 djur. Kan ges varje dag - Ger fin fjäderdräkt och både hönsen, deras ägg och därmed även oss ett mycket värefullt omega3-tillskott = livsnödvändig fettsyra och antioxidant! .
f) Ishavsalger (Kan köpas på postorder, via nätet. Länk till "Alg-Börje" finns på min länksida). Ett allsidigt tillskott av vitaminer och mineraler. Dosering 1 dl. på 30 djur - enligt anvisningar på förpackningen
g) Naturliga tillsatser: stärkande för allmänkonditionen och immunförsvaret
* äppelcidervinäger (bra för magen), Dosering: ca. ½ dl. på 30 djur
-----------------
h) Hemgjort kraftfoder - ges en gång per vecka (i form av nyponskalsmjöl, vetegroddar m.m. - se min hemsida) tillför extra vitaminer och mineraler).
i) Messmör + paltbröd - ges en gång varannan vecka (tillför protein och järn)
j) Örter och frön - ges vid behov.

Förutom detta kan du gärna plocka gräs och maskrosblad till dem och då de blivit så stora att de går ut hittar de både grönt och insekter själva därute.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mat till kycklingar?

Under de första åren körde vi också med burfågelfröblandningar, kokt äggula mm, allt enligt rekommendationer i en del böcker . Det har vi lagt av med.

Numera finkrossar vi det vegetabiliska fodret som övriga får, under de första dagarna. Därefter görs ingen skillnad.
Tillkommer för alla gör hushållsresterna vi slänger på gödselstacken.

Så snart kycklingarna följer mamman, efter c:a 1 vecka, går dom fritt ute under dagarna och pickar i sig det dom hittar där. Under övervakning förståss, med tanke på skator m fl.

LIA
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 435
Senast: Myrten
·
Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
1 947
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp