Mata en katt om man inte har kattmat

Sandra78

Trådstartare
Började fundera i och med "rökt skinka"-tråden... Om man skulle hitta en frusen och hungrig katt ute och vill ta in den i väntan på att ägare ska hittas, om man då inte har tillgång till kattmat, vad kan man då ge den istället?
Om det är en kattunge som man är tveksam på är "flyttfärdig" resp en vuxen katt?

Om jag som bara har vuxen-kattmat hemma (enbart torrfoder) skulle hitta en liten kattunge som är uppenbart hungrig, är det lämpligast att blöta upp den vuxna kattens mat och ge eller finns det nåt annat som passar bättre?

Hypotetisk fråga förvisso, för den enda gången jag tagit in en katt var den ytterst välmående och var nöjd med en skål ljummet vatten och en filt (-20 ute), och husse kom och hämtade den inom 20 minuter.

Det skadar ju inte att vara förberedd tänker jag :)
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Vuxna katter brukar inte ha något imot kokt torsk, skippa saltet, då det är det som är skadligt. Leverpastej, undvik mjölk.
Ungar, litte ljumen grädde, eller om du har opasturicerad mjölk. Sedan går det med samma som till vuxna om det krisar. -10 minus, omöjligt att komma till affär eller för ägaren att komma ut.
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Skulle jag ge torrfoder till en uthungrad katt skulle jag nog blöta upp den för att minska risker för hetsätning och kräkningar. I övrigt kan man ge äggula, kött, fisk, yoghurt, leverpastej, grädde... mycket jan duga som nödmat. Ljummen mat i små portioner rekommenderas till uthungrade katter.
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Varför tycker du att det skulle vara bättre att ge opastoriserad mjölk än vanlig?
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Om man har låglaktosmjölk hemma så är det okej att ge till katter. Man kan blanda i en äggula i mjölken och vispa upp och ljumma den lite så passar det till både en kattunge och en vuxen. Det viktiga är att portionera maten till en uthungrad katt. Jag har gett teskedsvis av torrmat och matskedsvis av vätska och väntat iallafall tio minuter en kvart emellan varje "mål". Det går bra att ge en kattunge vuxenmat men då kan man blöta den i varm låglaktosmjölk och ge lite i taget när det har svalnat. Har man ingen låglaktosmjölk så är det bättre att ta vatten än vanlig mjölk eftersom många katter är laktosintoleranta.
Till kattungar men även uthungrade vuxna katter kan man göra en välling såhär:
Koka 5dl mjölk, helst låglaktosmjölk även om kokningen tar bort lite av laktosen på vanlig mjölk så är låglaktosmjölk lämpligare.
1-2 msk maizena
1 msk druvsocker
Låt svalna. Vispa i 1-2 msk smör under avsvalningen och när det svalnat helt vispar du i en äggula.
Servera ljummet och förvara färdig välling i kylskåp.

Till riktigt små kattungar behöver man ge med pipett eller med nålfri spruta. Då håller man dem upprätt och matar dem mycket försiktigt så att det inte kommer fel. Man behöver då också stimulera dem så att de bajsar och kissar. Detta gör man genom att försiktigt massera magen och anus med en mjuk fuktig trasa. Riktigt små kattungar som inte kan äta riktig mat behöver speciell ersättning för kattungar. Det går inte lika bra med ersättning för människor. Ersättning för kattungar finns att köpa på apotek och i zoobutiker. Då får man vanligtvis med en flaska med nappar också.
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Kokning tar inte bort någon laktos alls. Det är en missuppfattning.

Vad gäller handmatning av kattungar förstår jag inte vad du menar med att de ska hållas upprätt? De ska stå på alla fyra, som de gör när de äter själva från mamman. Upprätt kan tolkas som att man ska hålla dem med kroppen i vertikalt läge.
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Det är möjligt att det är en missuppfattning men jag som är laktosintolerant tål mjölk bättre som är i mat än rent. Vad det beror på vet jag dock inte. Jag ger enbart låglaktosmjölk till katter i vilket fall.

När vi hittade kattungar som vi fick nappa upp så fick vi rådet från veterinärt håll att hålla dem upprätta alltså med huvudet som högsta punkt och svansen som lägsta under matningen. Då är det fel alltså? Tur att de överlevde ändå men då har jag lärt mej något nytt idag. Tack :)
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Att laktosintoleranta ofta tål mjölk i mat bättre än som den är torde handla om att man får en utspädningseffekt när mjölken är i mat.

Jag skulle säga att veterinären gav ett dåligt råd med matningen. Håller man kattungen på det viset har den mycket mindre kontroll över sväljreflexerna vilket ökar risken för att ersättningen ska hamna i luftvägarna.
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Kött, fisk, skinka, leverpastej. Till kattunge om den är pytteliten blöt maten annars går det nog bra med torr också
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

om man ger leverpastej så var försiktig och läs på förpackningen så att det inte är väldigt mycket lök och annat i.
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

kl

Egentligen så kan man ju alltid ha hemma två burkar kattmat (för vuxna och ungar) för säkerhets skull :idea: De kostar inte så många kronor.
 
Sv: Mata en katt om man inte har kattmat

Jag skulle ge den rå färs (nöt) i små portioner och sedan ge det och uppblött foder för vuxen katt.

Så gör jag med mina kattungar (förutom då kattungemat isf vuxenmat).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 818
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 340
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp