Mäta loksele

Manji

Trådstartare
Hur mäter man hur lång lokorna är? Ska man dra en rak linje från rem till rem eller ska man följa lokträet?
 
Lånar tråden och spinner vidare
Finns det några generella mått för lokor i olika storlekar?
Om jag söker en loksele i storlek cob, hur långa lokor är det då jag söker?
Jag ser ofta selar utannonserade där det enbart är lokornas längd angiven och jag har ju ingen aning om vilken längd det är jag ska ha. Kan man mäta på hästen på nåt sätt?
 
Lokselar kommer inte i "vanliga" storlekar. Det är först och främst längden på lokan som är intressant. Till min nordsvensk vill jag ha 62 cm mellan övre och nedre lokrem och 36 cm från övre lokremmen till mitt på draglädret. Hela lokorna på min sele är 34 tum, men hästen skulle kunna ha 32 tum då selen går att justera ganska mycket.

Som du ser är det inte bara... Mät hästen med en tumstock i lokläget. Tärnsjö hade en utmärkt skiss över hur man ska mäta, tyvärr har de tagit bort den från nätet, jag ska se om jag kan gräva fram den igen.
 
Okej.
Men om jag nu kikar efter en begagnad sele...
Om jag mäter pållens bogblad - vilket verkar vara det mått jag har behov av att känna till - hur mycket längre än det måttet bör lokorna vara?
 
Be säljaren mäta från övre till nedre lokrem. Står det bara "lokor 30 tum" är det hela längden på lokan. Sedan behöver du ju "lite luft" mellan hals och nedre lokrem. Känner du ingen som har en loksele som du kan få prova? Så du kan mäta lite och få en uppfattning vilken storlek din häst har.
 
Känner du ingen som har en loksele som du kan få prova? Så du kan mäta lite och få en uppfattning vilken storlek din häst har.
Nope...
Den enda loksele jag har i min närhet är min egen i shetlandsstorlek. Och den är lite i minsta laget, tror jag... :D
 
flera mått används .Hela lokan utvändigt,vanligt och nästan värdelöst.Hornen olika långa och olika utformning nertill.Mellan remmarna ,nja inget vidare.Underkant övre lokrem insidan kroken nertill,skapligt.Underkant övre lokrem centrum dragläder.BRA men inte så vanligt
 

Liknande trådar

Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: ptr
·
Utrustning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
0
· Visningar
325
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 560
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp