Mata småfåglarna

Dags för den årliga vinterfågelräkningen, någon som ska vara med?

NATUR. I helgen är det åter dags för svenskarna att räkna alla fåglar som besöker våra trädgårdar och fågelbord.

Det är tolfte gången i rad som räkningen genomförs.

Enligt Sveriges ornitologiska förening (SOF), som arrangerar räkningen, deltog cirka 20 000 hushåll i landet förra vintern. Antalet har stigit för varje år.

Mellan fredag och måndag ska alla fåglar som ses vid fågelbordet räknas. Det högsta antalet individer av varje art som ses vid ett och samma tillfälle ska registreras.

Enligt SOF ger räkningen värdefulla kunskaper om vinterfåglarna och vad som styr deras liv under den tuffaste tiden på året.

Bland annat har man kunnat se en klar nedgång av antalet grönfinkar under de gångna åren, en effekt av att arten drabbats hårt av parasitsjukdomen gulknopp.

Även gulsparven tycks ha haft en nedgång, möjligen som ett resultat av förändringar i jordbrukslandskapet.

Den art som toppat listan varje år med flest antal individer är talgoxen. Andra- och tredjeplatsen brukar oftast intas av pilfink och blåmes.
 
Yes, nu har jag räknat!

Pilfink, talgoxe, blåmes, nötväcka, koltrast, skata, kaja. Och så tror jag att det var en bofink men den höll sig på marken varje gång jag såg den och kunde inte identifiera den riktigt säkert. Om inte annat så brukar jag höra dess tröttsamma läte längre fram på året, så någon bofink finns det definitivt i närområdet. Samt dök det även upp en blommetupp och två fruar och mumsade av det som småfåglarna rafsat ner, men de ingår nog inte i räknandet. :D En fasantupp strosade förbi häromdagen men har inte synts till under räkningsdagarna.

Förut brukade det komma gott om grönfinkar och gulsparvar, björktrastar och en och annan hackspett, men de har jag inte sett till på länge. Rödhaken är ju också väldigt söt. Och den underbara steglitsen, men senast jag såg en sådan var det tyvärr i form av en "present" från en av katterna. :rage: Däremot är nötväckorna nya bekantskaper för denna säsong, de har varit tuffingarna vid fröautomaterna och drar sig inte för att schasa bort de lite mer försynta arterna.
 
Här blev det blåmes, svartmes, talgoxe, koltrast, större hackspett, domherre, stjärtmes, talltita. Tror det var alla. :)
 
Dags för den årliga vinterfågelräkningen, någon som ska vara med?
Missade det pga resa tyvärr.

Idag fyllde jag på fågelmaten, sambon hade inte skött sig och fyllt på när jag var borta. Var bara nån enstaka som hittade dit idag, hoppas på att ryktet sprider sig till helgen :)
 
Småpippisar gillar päron kan jag berätta. Jag har spetsar fyra stycken på syrenhäcken bredvid matarna, päron alltså, inte småpippisarna. O_o

Senare idag ska jag åka och köpa mer godis till den, ser att steglitsarna är här så jag ska köpa hampa till dem och mer talg till alla. :d
 
Här äter dom för fullt nu. Ska åka till granngården i morgon och se om dom har rea på ekorrematare samt köpa några holkar.
 
Ska se om jag kan sammanfatta alla arter som är här nu. Tidiga flyttare har börjat komma.

Blåmes, bofink, talgoxe, rödhake, gulsparv, stenknäck, svartmes, järnsparv, större hackspett, domherre, grönsiska, gråsiska, steglits, pilfink, grönfink, koltrast, ringduva bergfink. Puh. :D min mor hörde mindre hackspett i min trädgård också.
 
Ni som gillar småpippina och bor lämpligt kan jag tipsa om att Rusta just nu säljer småpippiholkar för 30 kr :up:
Det är ofta brist på bostadsmarknaden även i fågelvärlden ;)
 
Ni som gillar småpippina och bor lämpligt kan jag tipsa om att Rusta just nu säljer småpippiholkar för 30 kr :up:
Det är ofta brist på bostadsmarknaden även i fågelvärlden ;)
Perfekt, vi tar nämligen ner ett gäng granar snart och har tagit ner flera för nån månad sen så vi behöver ersätta boplatserna för de små fåglarna.
 
Jag fyllde på med talgbollar och dessa är poppis trots att det är 3/4 och 14 grader varmt.

Kan man mata småfåglarna året runt, måntro? :confused:
 
Jag fyllde på med talgbollar och dessa är poppis trots att det är 3/4 och 14 grader varmt.

Kan man mata småfåglarna året runt, måntro? :confused:
Det kan man absolut men de flesta går över till annan kost på sommaren, som knoppar, bär, frukter och insekter. :) Men man kan ju stödfodra, speciellt om det blir kallt.

Jag köpte en massa holkar över vintern och har nu satt upp 6 st i trädgården. På strategiska träd, åtminstone tre av dem ser jag från vardagsrummet. :D Fick sätta i en skruv på framsidan då de saknade sittpinne. Syntes direkt att en talgoxe ville kolla läget men han hoppade omkring på grenar och på taket och spejade, men vågade aldrig hoppa fram och sätta sig i hålet. Med sittpinne blir det nog tryggare. :up: Jag hoppas på att en flugsnappare vill flytta in sen när de kommer, borde vara snart.

Köpte också en billig fladdermusholk på Jula för 99 kr. På GG kostar de ju 249. O_o Denna hade plåt på taket och skåror inuti så de får något att greppa i. Vi har en del fladdermus, skulle så gärna vilja veta vilken sort. Kan man montera kamera i holken, tro... :D
 
En fladdermus kan äta 7000 mygg på en natt och det går åt ungefär 15.000 bytesdjur för att föda upp en normalstor kull av mindre flugsnappare. Nöjd jag vore om dessa bodde i min trädgård! :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp