Mata småfåglarna

En fladdermus kan äta 7000 mygg på en natt och det går åt ungefär 15.000 bytesdjur för att föda upp en normalstor kull av mindre flugsnappare. Nöjd jag vore om dessa bodde i min trädgård! :D
Jag vet inte var mina fladdermöss bor men då det finns en del gamla byggnader här, bla mina och grannens bodar, tror jag de har så de klarar sig.

Sittpinnar brukar man inte rekommendera till holkar, allt för lätt att borövare plundrar holkarna om det finns pinne har jag fått lära mig.
 
Jag vet inte var mina fladdermöss bor men då det finns en del gamla byggnader här, bla mina och grannens bodar, tror jag de har så de klarar sig.

Sittpinnar brukar man inte rekommendera till holkar, allt för lätt att borövare plundrar holkarna om det finns pinne har jag fått lära mig.

Jaså? Jag får kanske ta bort dem.
Vi fick lov att fladdermussäkra vinden då de är alldeles för högljudda för att ha som sällskap ovanför sovrummet, så jag tänkte erbjuda dem ersättning för sitt förlorade bo. :)
 
Jag känner mig tvungen att mata småpippiarna en stund till... det är ju kallt juh :nailbiting:
Jag fyllde på automaterna igår med solrosfrön och det var gott om småfågel som försåg sig, i morgon ska jag fylla på med jordnötter, tyvärr har jag ingen hampa kvar till steglitsarna och det är ont om talg. :(
 
Även jag fortsätter mata men mer sporadiskt, maten kan vara slut ett tag men det är alltid någon fågel där och letar i gräset. Fyller på med havrekross som är blandat med nu endast enstaka solrosfrön samt talgbollar. Till slut insåg gulsparven att det bjuds på havre så den kommer varje dag. Rödhake, järnsparv och koltrast brukar leta på marken tillsammans medan talgoxe äter talgbollar och nötväckan sprätter ut havre ur automaterna i jakt på solrosfrön. Blåmesen är lite överallt, bofinken är mest på marken. Herr Hacke klänger ibland på talgbollarna.

Min mor såg en gröngöling i närheten så nu undrar jag om jag varit för snabb med min bestämning av två spillkråkor som hävdar revir på var sin sida om trädgården. Jag brukar se spillkråkan så tar för givet att det är den, men deras läten är mycket lika. Ska spetsa öronen lite mer framöver. Såg hackspett en flyga upp från en myrstack igår men hann inte se färgen. Vi har gott om asp runt trädgården som nu är något till åren, planterad av tändsticksfabriken men skogsbolaget tänker inte ta ner dem ( :up: ). Så det är lämpligt för både spillkråka och gröngöling. :) Och större hackspett som häckar där varje år.

Har ni sett någon häckningsaktivitet ännu? Jag är lite sugen på att gå i skogen och leta fågelbon, särskilt då markhäckande, men det är lite tidigt än.
 
Än så länge är det bara ett våldsamt kvitter förutom skatorna som jag sett börja med bobyggen. När jag flyttade hit såg jag gröngölingen ofta men bortsett från en juvenil(?) som satt på vägen några km längre bort så är det bara vanlig hackspett här. Skulle varit häftigt att se spillkråka, den har jag aldrig lyckats se. :)
 
Jag tyckte jag hörde ljud nedifrån marken, som från ungar, när jag gick promenad med hunden i skogen. Men det känns lite tidigt tycker jag.
Eftersom vi tagit ner massor av träd på tomten, framförallt granar, så satte vi upp en holk idag. Vi ska skaffa flera under vintern och sätta upp till nästa vår.
 
Jag tyckte jag hörde ljud nedifrån marken, som från ungar, när jag gick promenad med hunden i skogen. Men det känns lite tidigt tycker jag.
Paddorna har vaknat såg jag tidigare när jag körde hem sent en kväll förra veckan. För många år sedan hörde jag ett visslande ljud jag inte kunde placera och hittade då en padda i en grop i gräset, så det var kanske paddor du hörde som lockade på varandra?
 
Paddorna har vaknat såg jag tidigare när jag körde hem sent en kväll förra veckan. För många år sedan hörde jag ett visslande ljud jag inte kunde placera och hittade då en padda i en grop i gräset, så det var kanske paddor du hörde som lockade på varandra?
Kanske. Har inte sett nån i skogen förut, men omöjligt lär det väl inte vara. Fast det lät som smått kvittrande.
 
Såg en gröngöling vid föräldrarnas gård igår. :love: Såg en uggla nyligen hemmavid också men hann inte se vilken. Har inte dykt upp några särdeles roliga häckfåglar ännu. Väntar och hoppas på flugsnappare. :d Har slutat mata men har köpt talgbollar pga billigt, så kanske kommer ge dem lite sådana.
 
Jag fyllde på automaterna igår med solrosfrön och det var gott om småfågel som försåg sig, i morgon ska jag fylla på med jordnötter, tyvärr har jag ingen hampa kvar till steglitsarna och det är ont om talg. :(
Köp ister som du smälter ner. Häll upp i plastmuggar. In i frysen och sen lägg ut i stället för talg.
 
Jag tyckte jag hörde ljud nedifrån marken, som från ungar, när jag gick promenad med hunden i skogen. Men det känns lite tidigt tycker jag.
Eftersom vi tagit ner massor av träd på tomten, framförallt granar, så satte vi upp en holk idag. Vi ska skaffa flera under vintern och sätta upp till nästa vår.
Holkar kan du sätta upp hela året.
 
Köp ister som du smälter ner. Häll upp i plastmuggar. In i frysen och sen lägg ut i stället för talg.
Mina är bortskämda och äter inte ister, men nu är det nog slut med det för i vår. Å ena sidan ska vi få upp emot 19 grader idag men sen hotar de med snö igen och som kallast -3! :eek:

Hackspettarna öste solrosfrön ur automaterna idag till hönsens stora glädje, vi hade även domherren på besök och den är en sällsynt gäst även på vintern. Jag måste nog köpa en liten påse frön iaf om det ska smälla till och bli kallt igen. :crazy:
 
Mina är bortskämda och äter inte ister, men nu är det nog slut med det för i vår. Å ena sidan ska vi få upp emot 19 grader idag men sen hotar de med snö igen och som kallast -3! :eek:

Hackspettarna öste solrosfrön ur automaterna idag till hönsens stora glädje, vi hade även domherren på besök och den är en sällsynt gäst även på vintern. Jag måste nog köpa en liten påse frön iaf om det ska smälla till och bli kallt igen. :crazy:
Prova med kokosfett annars. Brukar vara populärt
 
Mina är bortskämda och äter inte ister, men nu är det nog slut med det för i vår. Å ena sidan ska vi få upp emot 19 grader idag men sen hotar de med snö igen och som kallast -3! :eek:

Hackspettarna öste solrosfrön ur automaterna idag till hönsens stora glädje, vi hade även domherren på besök och den är en sällsynt gäst även på vintern. Jag måste nog köpa en liten påse frön iaf om det ska smälla till och bli kallt igen. :crazy:
Talg och ister är väl samma sak egentligen?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp